понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:49

Атеисти не верују пописивачима

Аутор: Александар Апостоловскипонедељак, 03.10.2011. у 22:00

Питање вере или невере – једно је од првих које изазива трзавице између грађана и пописивача на терену, после три дана од када је званично почео попис становништва у Србији. Удружење Атеисти Србије упозорило је јуче да је у току прва два дана трајања пописа више грађана пријавило неправилности у вези са пописивањем њихове вероисповести. Пописивачи су, тврде Атеисти Србије, одбили захтев грађана да буду пописани као „атеисти” или „нерелигиозни”, уз нетачно образложење да таква могућност није предвиђена правилима пописа. Ти грађани су, на инсистирање пописивача, уписани као да се нису изјаснили, иако су се јасно изјаснили као – атеисти или нерелигиозни – тврде у удружењу атеиста.

– То представља грубо кршење правила, којег је било и на претходном попису 2002. године, што је резултовало податком од само 0,5 одсто атеиста у Србији – напомињу у овом удружењу.

У Републичком заводу за статистику, међутим, кажу да нису добили ниједну пријаву нити примедбу на рад пописивача у вези с попуњавањем одговора на питање о вероисповести.

– У свим нашим упутствима предвиђено је да пописивачи морају да упишу одговор онако како лице изјави и да немају права да сугеришу или било како мењају одговор. То значи да лице може слободно да се изјасни у вези с вероисповешћу, а поред тога, као што је и Уставом предвиђено, грађанин није дужан да се изјасни о овом питању – каже начелница одељења за попис становништва Снежана Лакчевић.

Она обећава да ће реаговати на било какве неправилности у раду пописивача, у складу са Законом о попису, али додаје да су „потребни конкретни подаци”. Међутим, Атеисти Србије тврде да је поменуто питање тако формулисано да очигледно збуњује не само грађане, већ и саме пописиваче. Ово удружење је зато позвало све грађане који нису верници и који желе тако да се изјасне, да искористе своје загарантовано право и инсистирају да тако буду и пописани.

Атеисти такође упозоравају пописиваче да било каквим сугерисањем одговора, или одбијањем да упишу тачно онако како се грађани изјасне, ризикују да буду пријављени и буду новчано кажњени.

Како се попис одвија, тако се гомилају и остале недоумице грађана око пописивања лица, домаћинстава и станова. Интересовало нас је, како се пописују грађани који живе у иностранству, а пријављени су у Србији? Како, такође, своје право и обавезу могу да остваре грађани који само у време пописа бораве на путу, или су приватно или службено у иностранству? Рецимо, једна суграђанка се пожалила да јој мајка управо у време пописа борави код друге ћерке у Лондону. Да ли суграђанка у име мајке може да да податке, или постоји неки рок изван пописа, после 15. октобра, докле грађани могу сами доставити податке? 

Лакчевићева је одговорила да чланови домаћинства дају податке о одсутним члановима који живе или бораве у иностранству.

– Поред тога, контингент наших грађана на раду или боравку у иностранству биће допуњен и преко размене статистичких података са државама њиховог пријема. Наиме, у консултацијама са међународним експертима, усвојили смо њихов предлог да попис није релевантан извор информација о лицима која живе, односно раде у иностранству. Зато смо одустали од „пописа дијаспоре” који је био практикован у ранијим пописима и прихватили концепт размене података – напомиње Лакчевићева.

Једно од честих питања јесте – како се пописују викендице? Наиме, „Политику” је позвао читалац и упитао – како се пописују викендице и они који у њима живе, без обзира на то да ли су тамо пријављени?

Начелница одељења за попис становништва указује да се лица пописују тамо где заиста живе без обзира на адресу на којој су пријављени и која им пише у личној карти. Уколико се неко лице у време пописа затекне у викендици, ту ће се и пописати као привремено присутно лице које има своје место сталног становања на некој другој општини у Србији.

----------------------------------------------

Питања о пољопривреди и у градовима

Грађани често питају зашто се у урбаним срединама, попут Београда, поставља пуно података о пољопривреди? У Републичком заводу за статистику одговарају да целокупан сет података о пољопривреди постоји како би се кроз попис становништва дефинисао идентификациони оквир за спровођење пописа пољопривреде. Кроз одговоре на ова питања одређује се да ли се домаћинство бави сопственом пољопривредном производњом без обзира на то да ли живи у урбаним или руралним срединама.

----------------------------------------------

Додатни пописивач у ромским насељима

Како се обавља попис у ромским насељима? Да ли се пописују грађани који имају само лична документа или се пописују сви који живе у таквим насељима?

– Пописују се сва лица која живе у такозваним ромским насељима, без обзира на то да ли поседују личну карту. Због специфичности ромских насеља, њихове хомогености и неприступачности, предвидели смо да у тим пописним круговима постоји и „додатни пописивач” ромске националности који ће покушати да обезбеди несметан приступ, комуникацију и пописивање свих лица – каже Снежана Лакчевић.

----------------------------------------------

Коме да се обрате грађани

У случају незадовољства радом пописивача, грађани треба да се обрате пописној комисији на нивоу општине или града. Такође могу да позову кол-центар 0800335599.


Коментари34
6c506
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dušan Trajković
Ja se isto kao gospodin iz Australije popisujem sam. U Italiji formulare poštar donese na kućnu adresu. U koverti je i koverta sa plaćenom poštarinom da se popunjeni papiri vrate a i pasword da se upitnik može popuniti i preko interneta.Naravno da postoje formulari i na Srpskom (jedino se ne mogu popunjavati ćirilicom a ni slovima latinice kojih nema u Italijanskom alfabetu) što verujem da formulara za popis na Italijanskom u Srbiji nema.Naravno da nema nikave prisile ili kazne prema onima koji ne popune formulare. Jedino ima varijanta da se pogrešno ili nečitko popunjeni formulari 'ispravljaju' crvenom bojom da se razlikuje od originala.
Jelena Ateista
Nije strasno biti ateista, niti se tako izjasniti na popisu. Smatram da je rasprava o tome OK, kao sto je svaka rasprava o diskriminicaji bilo koga pozeljna. Ako se vratimo unazad u Srbiji je svako malo neko diskriminisan: vernici u vreme komunista, komunisti u vreme vernika, ateisti, gejevi, prepismeni, nepismeni, zene, Romi, Albanci, Srbi iz Bosne, Srbi iz Hrbatske, Srbi sa Kosova...Ne treba zaboraviti da je u Srbiji samo pitanje vremena kada ce neko da upadne u grupu gradjana koja je diskriminisana.
Marina Novi Sad
Mene lično daleko više brine to što je popisivač insistirao da mu dam JMBG svih članova domaćinstva.....
посматрач овдашњи
@ Pravoslavna Sala То је тако само код католика...
Pravoslavna Sala
Do 1989 nismo znali sta je religija. A sad smo svi jako pravoslavni. Ne razumem ko pri zdravom razumu moze da veruje da je Maria nevina zatrudnila sa duhom, i porodila Isusa koji menja vodu u vino i seta po vodi. Smesno... a da nebude da popisuju koliko nas je naivnih.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља