среда, 18.10.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:04

Ми пуцамо из пушкица

Аутор: Александар Мандићсубота, 29.10.2011. у 22:00

Недавно је објављена ужасна вест: 83 одсто студената Електротехничког факултета, једног од најбољих факултета у Србији, сматра да не треба да потпишу обавезу којом ће се обавезати да неће варати током студија. Само једна ствар је од тога страшнија – на то нико није реаговао.

Најбоља деца Србије, студенти, од којих се надамо да ће поправити ову несрећну земљу, не желе да се оптерећују чашћу и поштењем. Они знају да ће варати, да се мора варати, толико су већ научили о животу овде.

На многим универзитетима овакав обичај постоји још од 1779. године. Ради се о кодексу части (Code of Honor), низу правила којих се држи нека средина. која чине часно понашање унутар те групе. Они који их не поштују, могу да буду кажњени и искључени из групе. То је обично изјава, једна реченица која каже: „Обавезујем се да током студија нећу лагати, варати, красти нити толерисати друге који то чине.” Такву изјаву дају на почетку студија бруцоши, а онда се таква потврда понавља на свим радовима током студија.

Оно што је у Србији непојмљиво јесте да иницијативу за доношење таквог обичаја по правилу покрећу студенти и да је одбор који одлучује о прекршајима састављен искључиво од студената. Свако може да пријави прекршај, али само они одлучују, јер је то у њиховом интересу. Млади људи хоће да им се верује, траже да се професори (и не само они) према њима понашају као према часним особама и професори су обавезни да их тако виде. Студенти се обавезују на кодекс, јер хоће да буду поштовани.

Увек сам се у свом професорском веку гадио када морам на писмени испит. Када сам приморан да их распоређујем тако да не могу да преписују, када морам и себе и њих да понижавам контролишући их док раде и никада се није десило да испит прође без бар неколико опомена. Вирење у туђи рад, шаптање, пушкице… Ја пандур, а они потенцијалне варалице. Дно!

Једног лепог дана пошао сам у Принстон да се видим са мојим сином. Затекао сам га како седи на трави и нешто пише. „Шта радиш?” „Полажем испит.” На сваком раду принстонски студент напише изјаву: „Гарантујем својом чашћу да током овог испита нисам прекршио кодекс части.”

На том универзитету студенти су успоставили правило поштења 1893. и они дан-данас одржавају тај обичај. Администрација и професори немају са тим ништа, одбор који решава прекршаје поштења чине студенти, који после разматрања препоручују факултету како да се поступи. Од 5.000 студената прошле године имали су 12 прекршилаца.

Од школе до школе правила се незнатно разликују. У суштини, студент се увек обавезује да током студија неће да лаже, вара и краде, понегде и изван зидова универзитета. Када су у питању испити то значи да неће преписивати, користити помоћ са стране, нити толерисати оне које то раде. Леп пример је порука студентима некадашњег ректора Универзитета Вандербилт, бронзана плоча на студентском центру: „Данас полажете два испита, из тригонометрије и из поштења. Надам се да ћете оба положити, али ако морате да паднете из једног, нека то буде тригонометрија зато што има много добрих људи на свету који не могу да положе тригонометрију, али нема ниједног доброг човека који не би положио испит из поштења.”

На Гетисбурк колеџу кажу: „Потврђујем да ћу се држати највиших принципа части и интегритета у свом раду и доприносити атмосфери узајамног поштовања унутар и изван учионице.” Од многих кодекса које можете наћи на Интернету, бирам Харвардски: „На свим мојим радовима, име потврђује моју част.”

Предавао сам и у Америци, немам илузија о њима, поготову о садашњим процесима на универзитетима, али сам сваки пут за време писмених испита могао да пијем кафу и читам новине. Веома сам ретко наилазио на нешто што је могло да личи на преписивање. Што је најважније, када нешто не знају, био сам одговоран ја, зато што их нисам научио. 

Недостатак самопоштовања, понижавања кроз која наша земља пролази, без примера је у модерној Европи. То што су наше власти током деценија допустиле, донело нам је самопрезир, у коме је онда могуће чинити било шта нечасно. То не само да неће бити необично, већ нико неће бити ни оптужен. Напротив, биће то као нека врста позитивне сналажљивости:„Браво мајсторе!” Зашто бити поштен, када ме и онако сви доживљавају као ништарију?

Наша несрећна земља не зна шта јој је најпрече. За ту одлуку је потребан храбар државник на челу државе. Ако се појави, нека у општој какофонији не заборави Мандићев аксиом: не може се створити напредна и успешна земља без бар једног одличног универзитета.

Таква не постоји.


Коментари47
e07b0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Anna
Ključna rečenica je: "Што је најважније, када нешто не знају, био сам одговоран ја, зато што их нисам научио." Srpski školski sistem od prvog razreda osnovne škole naviše - nije usmeren na svog adresata. Naši su nastavnici metodički nepismeni, pa su i provere znanja koje ti ljudi generišu često iste takve. Tako da ne treba da čudi što prepisuju. Da imaju realno iskustvo da su im te provere znanja korisne, ne bi prepisivali. Nema to veze sa čašću. Jednostavno, ti fakulteti ih ne uče ono što bi trebalo i ne spremaju ih za život. Te provere znanja su mačku o rep. A to je problem profesora, a ne studenata. I treba profesori da se zbog toga osećaju loše i postiđeno i da se zapitaju u čemu to oni greše.
Ilija Cvorovic
Pitanje za dr. Mandica sa moje strane bi bilo, sta mu sin radi na Prinstonu pored, preko, 30 fakulteta i koliko jos naucno istrazivackih stanica Beogradskog univerziteta? Je l' moguce da ni jedan fakultet nase drzave nije bio dovoljno dobar za njegovo dete? Interesuje me taj osvrt na domace u poredjenju sa stranim.
Радиша Ђ.
Могу да сумњам и замислим да је та анкета измишљена, само треба да вуче у даље продубљивање сукоба! Лажна истина је најгора!
nebitno je
Trebalo bi prvo da se zapitamo zasto se prepisuje? Sigurno postoji procenat studenata koji bi prepisali u svakom slucaju, i nije im vazno da li im je ocena zasluzena, ali postoje i drugi. Ti drugi bi, recimo, prepisali stvari koje ne razumeju, a niko se ne trudi da im objasni. Na primer, podela necega na to i ti, pri cemu se TO I TO ne izucava, niti se bilo gde objasnjava sta je. Mali milion puta sam naisla na predmet/profesora koji nekako uvek zaobilazi sustinu, a ispituju se potpuno nevazne stvari, koje se, i naucene i prepisane, sutradan zaboravljaju.....
Beogradski Student
mozda ne bi bilo potrebe za prepisivanjem da su nastavnici na univerzitetu dovoljno edukovani za rad u nastavi? da casovi nisu tipa- "ja znam,vi pratite ako mozete" i da komentari studenata nisu tipa "super, ne sumnjam da si Ti svoju ocenu zasluzio, a sta cemo sa mojom?" Komentar se najvise odnosi na nastavnike koji drze prakticnu nastavu,koji jednostavno nisu sposbni da prenesu znanje,nego demonstriraju sta oni umeju

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Култура /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља