четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:44

Више права за клијенте банака

Шта грађанима доноси нови Закон о заштити корисника финансијских услуга, чија примена почиње петог децембра
Аутор: kamatica.comчетвртак, 10.11.2011. у 22:00

Нови закон о заштити корисника финансијских услуга ступа на снагу петог децембра. Корисници услуга банака, лизинг компанија, осигуравајућих кућа, пензионих фондова и мењачница биће заштићени више него до сада.

Финансијска услуга може да буде лоша уколико неко од службеника није урадио свој посао како треба, али код оваквих случајева лакше се можете изборити за правду. Много је, међутим, већи проблем са услугама у којима је менаџмент институције усвојио пословну одлуку која је супротна принципима облигационих односа и добрих пословних односа. У овим случајевима корисници могу да буду оштећени неоснованим изменама уговора, непоштовањем уговора, наплатом трошкова и ценама које нису дефинисане уговорима. Често је предмет спора и методологија обрачуна, избор курса или ненавођење накнада за превремени излазак из пословног односа. У овим случајевима корисници морају да буду веома упорни и вични како би се изборили за своја права. Није ретко и да оштећени потраже правду на суду.

Нови закон унапредиће услуге и умањити неспоразуме који су се дешавали до сада. Спорова ће, наравно, и даље бити, а њима ће се бавити лиценцирани посредници Народне банке.

Боље спречити него лечити

Када одлучите да користите неку банкарску услугу, одвојите довољно времена да се добро информишете. Како бисте предупредили проблеме који могу настати на релацији клијената и финансијских институција, неопходно је да грађани поред познавања добрих обичаја пословања финансијских институција, познају и своја права и обавезе, али и могућности које им се пружају у заштити њихових права и интереса.

Лиценце за посреднике у спору

Народна банка Србије, у складу са својим овлашћењима и обавезама, представља надзорни орган у пословању финансијских институција, али и стуб заштите клијената финансијских институција. Највећи број финансијских услуга које грађани користе су банке, а о банкарским услугама се много више зна и на много више места је могуће доћи до информација. Зато је важно подсетити да Народна банка Србије штити грађане и у односима са лизинг друштвима, осигуравајућим друштвима, добровољним пензијским фондовима и мењачницама.

Ваља знати и да Народна банка Србије не може да заштити клијенте који сматрају да су оштећени због тога што су били недовољно информисани о начину и општим правилима пословања финансијских институција.

Нови закон подразумева постојање посредника Народне банке, који су лиценцирани и налазе се на званичној листи. Посредници су у обавези да поступају неутрално током процеса посредовања. Процес посредовања Народне банке је бесплатан.

Жалите се писмено

Уколико је разлог незадовољства неком услугом тај што је она много скупља него што је уговорено клијенти ће се сигурно жалити. Има и оних случајева у којима клијенти одлуче да се не жале како не би губили више времена или зато што не верују да се проблем може решити.

Важно је знати да оно што није забележено, као да се није ни десило. Па, ако сматрате да сте оштећени, спремите се на писање приговора. И то боље препорученим писмом него електронском поштом.

Статистика каже да тек један од двадесет пет незадовољних корисника у Србији одлучи да се писмено жали и поднесе приговор банци јер је незадовољан услугом или да сматра да је оштећен. Из тог разлога и органи управљања банака немају праве информације о рекламацијама клијената.

У централама банака кажу да би много лакше било унапредити услуге и отклонити уска грла у раду када би клијенти писали примедбе на услуге које су им пружене. Клијенти се позивају да сваку рекламацију на рад обавезно пријаве.

Банке на сајтовима имају странице које су намењене за прихват приговора, исто је могуће урадити и у кол центрима. Ти разговори се обично снимају, тако да на тај начин имате више гаранција да ваш „случај” неће бити заборављен.

Шта када сте оштећени

Први корак у покушају решавања проблема који настане у вашем односу са неком финансијском институцијом – банком, лизинг компанијом, мењачницом, осигуравајућим друштвом или друштвом за управљање добровољним пензијским фондовима, треба да буде директно обраћање службеном лицу те институције. Искуства говоре да се велики део проблема, који настају у односу грађана и финансијских институција, релативно једноставно решава у директном контакту са овлашћеним лицем институције.

Уколико проблем није решен на овај начин, други корак требало би да буде писмено обраћање финансијској институцији. Писмени приговор шаљите препорученим писмом, са повратницом  како бисте имали доказ о пријему вашег приговора и обавезно задржите копију приговора. Након овог корака, финансијска институција има обавезу да вам у року од месец дана достави писмени одговор. Приговор се не наплаћује без обзира да ли је основан или не.

Уколико вам одговор у овом року није достављен или сте незадовољни предложеним решењем, можете се обратити Народној банци Србије, односно упутити приговор Центру за кориснике финансијских услуга, на поступке финансијске институције са којом имате проблем у пословању.

Народна банка Србије у складу са својим обавезама и овлашћењима разматра ваш приговор. Уколико се утврди повреда закона, НБС изриче мере предвиђене законом.

Уколико то није случај, на захтев корисника или банке организује се поступак посредовања – медијације, којом се проблем покушава решити у разговорима три стране – клијента које се жалио, финансијске институције на чије услуге је упућен приговор и Народне банке Србије. Сматра се да ће финансијска институција детаљније размотрити ваше жалбе уколико у медијацији учествује надзорни орган, а то је у овом случају Народна банка Србије.

Уколико чак ни овај корак не доведе до решавања проблема, Народна банка Србије ће проценити оправданост ваших захтева, а вама као крајња опција преостаје покретање судског поступка против финансијске институције.

 ----------------------------------------------------------- 

10 најважнијих новина

► Гашење рачуна биће бесплатно.

► Издавање потврда о угашеном рачуну и затвореном кредиту такође ће бити бесплатно.

► Накнада за подизање готовине (и динара и девиза) укида се у потпуности.

► Банке за нове кредите са променљивом каматом неће смети да наплаћују накнаду за превремену отплату. За кредите са фиксном каматом накнада је максимално један одсто.

► Ако неко (треће лице, како то каже закон) злоупотреби платну картицу, власник картице може да сноси трошак од највише 15.000 динара.

► Сви обрачуни за нове кредите и лизинг биће по средњем курсу.

► Корисник има право да одустане од закљученог уговора о кредиту, уговора о дозвољеном прекорачењу рачуна, уговора о издавању и коришћењу кредитне картице, уговора о лизингу и финансијске погодбе у року од 14 дана од дана закључења уговора, без навођења разлога за одустанак.

► Банка не може наплатити клијенту трошкове издавања платне картице и ПИН-а ако је клијент одустао од картице.

► У обрачун ефективне каматне стопе улазе и трошкови споредних услуга које су услов за коришћење кредита, а које сноси корисник (нпр. трошкови уписа хипотеке, фиксна провизија на име накнаде за обраду захтева за осигурање и друго)

► Народна банка Србије ће тромесечно објављивати информације о банкама које су прекршиле овај закон.


Коментари0
a40f8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља