Свечани концерт „Од традиционалног до савременог”, који се вечерас одржава на Коларцу, својеврсна је прича о најстаријој и најзначајнијој дискографској кући на нашим просторима – Продукцији грамофонских плоча РТС-а која обележава 60 година постојања и рада.
Та музичка прича, проткана одабраним народним, компонованим, градским и традиционалним звуком, историјским подацима и занимљивостима које су писали посленици ПГП-а, наставиће се и снимањем шоу програма у Студију 8 РТС-а. Учествоваће аутори и извођачи који су се прославили радећи за ПГП и који су уградили део свог рада и стваралаштва, али и помогли да име ове дискографске куће буде водећи бренд у домену дискографије на овим просторима.
Вечерашњи концерт неће бити једини којим се обележава јубилеј јер народна музика је само део делатности ове куће, поред поп и рок музике, ту су и озбиљна и дечја музика као и говорна издања.
Током шест деценија било је и тешких периода а као најтежи, одговорни уредник ПГП РТС Драгољуб Илић наводи санкције.
– Нисмо тада имали репроматеријала за нормално обављање послова. Довијали смо се на разне начине преко наших пословних пријатеља који су кршећи санкције у својим земљама показали разумевање за нашу ситуацију. И у таквим условима ПГП је показао виталност и снагу којом је успео да надвлада све тешкоће – каже Илић.
Током првих шест деценија, много тога је учињено, и направљена је фоно архива са више од 100.000 наслова, чиме је сачувана и архивирана културна баштина овог народа.
– Исто толико има различитих имена вокалних солиста, музичких група, аутора, сарадника, инструменталиста... Издвојити било кога данас је тешко, али подсећам на пионире дискографије који су почетке каријере градили упоредо са ПГП-ом. То су, пре свих, Предраг Цуне Гојковић са легендарном песмом „Кафу ми драга испеци” и Ђорђе Марјановић са „Звиждуком у 8”. И Мирослав Илић спада у ред оних професионалаца верних нашој кући током богате каријере – каже Илић.
На питање шта се променило у раду у односу на период од пре две или више деценија, Илић одговара да се променила пре свега публика.
– Дошли су нови клинци који са собом носе укус времена у којем живе. Променили су се и услови и земља. Некада су тиражи били предвиђани за територију од 20 милиона људи. Распадом на мање државе смањио се тржишни потенцијал а са сваком кризом и куповна моћ.
Незаобилазни проблем за ПГП је пиратерија која није мимоишла ову кућу, и која, каже Илић, поништава право на интелектуалну својину.
– Привидно стварајући утисак да се до скупих производа може доћи за мале паре, у ери материјалне несташице оствариће онај примарни порив – јефтино уживање. То носи много негативности, поред кршења закона о ауторству, ствара и криминогене групе које виде лаку зараду а евидентан је и пад квалитета – категоричан је Илић који подсећа на велику конкуренцију, поготово што су и светски издавачи преко дистрибутера ушли на наше тржиште.
– Сви они траже своје место у оваквим условима дискографије и са правом очекују поделу дискографског колача.
С. Чикарић
-----------------------------------------------------------
Млађи окренути Интернету
Тешко је данас говорити о тиражима у условима какви су код нас. Пиратерија и Интернет, као нови медиј, учинили су да продаја носача звука и слике драстично опадне. Па, ипак, чини ми се да људи и даље осећају потребу да у рукама држе неки производ који има материјалну вредност. Млађе генерације се све више окрећу Интернет услузи која је јефтинија, каже Драгољуб Илић.