четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:44

Шта све морате да знате када кренете у банку

Једно од изненађења које ниједна банка не очекује јесте да сте детаљно упознати са уговореним односима и законском регулативном
Аутор: kamatica.comчетвртак, 22.12.2011. у 22:00

Однос банке и клијента веома је сличан односу Давида и Голијата. Са једне стране, скуп стручног особља, а са друге, у највећем броју случајева, неука страна.

Зато су ту закон и подзаконска акта, да обезбеде „равноправну борбу”, свима су доступни и требало би да су једнаки за све. Предност Давида је у фактору изненађења, он мора савршено да познаје своју позицију и да буде добро припремљен, да би могао да парира Голијату. Голијатје сигуран у себе и не очекује изненађења. Управо због тога Давид мора да буде прилично маштовит.Најбитније је да Давид, како смо симболично назвали клијента банке, схвати да мора да уложи време и труд, да би себи помогао. Ево неких аксиома које морате да усвојите:

– Дугови неће бити опроштени нити отписани;

– Ако се не будете бринули о својим дуговима, повериоци ће се побринути о њима на начин који вам најмање одговара;

– Друга страна се никада не бави вашим проблемом, колико ви, сами, можете;

– Писани захтев је знатно веће правне снаге, него усмена расправа.

Једно од изненађења које свакако банка не очекује јесте да сте детаљно упознати са уговореним односима и законском регулативном и да сходно томе чак иако сте потписали уговор искористите могућност „undo” команде (да се вратите корак уназад). Закони који су усвојени у сврху приближавања Европској унији, углавном, важе и ретроактивно. Стога, није све готово, иако сте потписали нешто.

Можете повући изјаву

Ако сте, на пример, у неком уговору потписали сагласност да се ваши дугови могу пренети трећем лицу, на начин да вас поверилац, односно банка, само обавести о томе, увек, повериоцу односно банци, пре него што пренесе ваше дугове, можете писаним путем послати изјаву да нисте сагласни са тиме и уколико сте дали сагласност, сада желите да је повучете. Све је то у складу са Законом о заштити података о личности. Дајемо вам и линк на коме можете наћи Закон:

http://www.poverenik.org.rs/images/stories/dokumentacija-nova/zakon-o-zastiti-podataka-o-licnosti.pdf

Писање приговора

Знамо да је заморно читати законе и да су они писани да их мањи број људи разуме. Али, размислите, како да знате која су ваша права и како се штите ако не познајете материју која то регулише. Идемо на Закон о заштити корисника финансијских услуга. Уколико мислите да сте оштећени или угрожени неким потезом банке (било да су промењени услови штедње било кредита), управо вам овај закон даје основу да своја права заштите и изађете као победник у борби са Голијатом. Али, да бисте победили потребно је доследно да испоштујете правила и испратите процедуру:

1. Најпре, пишете приговор банци и шаљете га директору (начелнику или шефу) организационе јединице која се бави контролом усклађености пословања банке (баш овим речима, јер је тако рекао Закон о банкама, члан 45). Обавезно то учините препорученом пошиљком са повратницом, јер ћете имати доказ да сте је послали, а показали сте висок степен познавања пословне кореспонденције;

2. Тридесет дана од дана пријема приговора рок је који банка има да вам одговори;

3. Ако не добијете одговор у наведеном року или њиме нисте задовољни, обраћате се Народној банци Србије, Центру за кориснике финансијских услуга.

Адреса:

Народна банка Србије – филијала у Ужицу

Трг партизана 8,

31000 Ужице

Постоји и имејл, али ми увек препоручујемо писане представке са повратницом. Дакле, опишете укратко свој случај, доставите све прилоге које сте послали банци и њихов одговор, све у два примерка. Замолите за хитност у поступању и чекајте да се поступи по закону.

САВЕТ: Уколико се прво обратите Народној банци Србије, приговор ће бити одбијен због преурањености (нисте се прво обратили банци). Исти је случај и приликом судског процеса. Судије не гледају благонаклоно на странке које нису искористиле сва правна средства пре него што су дошле на суд.Дајемо вам и линк НБС на коме се можете упознати са начином слања приговора:

http://www.nbs.rs/internet/cirilica/63/63_2/63_2_1/index.html

САВЕТ: Упознајте се са институцијом повереника за информације од јавног значаја за заштиту података о личности. Мало је новонасталих институција које имају тако моћна овлашћења као институција повереника.


Коментари0
2ce27
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља