недеља, 24.09.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:38

Јесте банка за развој, али – корупције

Аутор: уторак, 17.01.2012. у 22:00

Највише волим законе који немају казнене одредбе, ти су најбољи. Ево, рецимо, овај нови закон о развојној банци Србије. Њиме се формира државна банка која ће моћи да пласира капитал од (најмање, кажу) 400 милиона евра – колико две Марфин банке, или Алфа банка, рецимо.

Само, за разлику од ових, нормалних банака, у којима би директор летео кроз прозор ако би се банка приближила зони губитка, или би им Народна банка одузела дозволу за рад ако нешто дебело згреше, овде то не може да се деси. Народна банка неће ни бити надлежна за развојну банку, тако су решили.

Да их ни други не би дирали (рецимо, стечајни управници или неки други гњаватори) још су лепо у закон ставили да развојна банка не може да оде у стечај нити у ликвидацију, ма шта радили и ма како пословали. Тако да народу као заштита од злоупотреба или арчења ових 400 милиона евра остаје једино Бранкица Станковић, ако јој понестане тема за Инсајдер и ако јој буде згодно да се баш тиме позабави. Ето.

Али ово није фер, рећи ће на то писци и предлагачи закона. Управо је ово начин да се престане са расипањем новца за развој, који смо до сада трошили „неефикасно, немилице и неконтролисано”, како нам је са самог врха државе потврдио Бошко Живковић, бивши премијеров саветник, а ово је начин да се ствари поправе и да се укину силни јубмеси, сиепе, фондови за развој и ко зна шта све још.

И зашто се ја сада буним, кад се добро зна како су људи масовно гасили фирме чим добију паре из тих фондова, или су новац одобрен за развој давали под камату, или га користили за летовање. Или су једноставно узимали паре и никад их нису вратили, како нам је лепо прошле године објаснила директорка Фонда за развој пре него што је хитно и напрасно смењена – пет дана након што је дала интервју за „Блиц”.

Али добро, како ћемо сада трошити те паре, када укину ове, како данас сами кажу, паразитске и расипничке институције? Ево како. Новац неће више давати директно фирмама, буразерима, зомбијима или самима себи, већ ће паре бити пласиране кроз пословне банке, које ће вршити одабир фирми и пројеката у које вреди улагати. Развојна банка ће само одредити приоритете и дати паре, даље се неће мешати. Је л’? А видите сад како гласи члан 11 овог закона.

Први став каже баш то: „Развојна банка Србије обавља послове искључиво посредством банака”. Лепо. Али онда одмах имамо став два који у потпуности обесмишљава претходни став, где се каже: „Изузетно, Развојна банка Србије може одобравати директно финансирање крајњим корисницима у име и за рачун Републике Србије, уз сагласност надзорног одбора банке”. И сад имамо два питања. Прво, шта то значи „изузетно”? Друго, има ли казне (изражене годинама затвора, рецимо) за злоупотребу другог става члана 11? Наравно да нема, јер је злоупотребу немогуће доказати кад је законодавац предвидео да је довољно да корумпирани чиновник будуће развојне банке каже: „ово је баш било изузетно” – и да ствар легне. Није ни чудо што се тајкуни већ радују овом закону и по медијима поздрављају ову новину. И ја бих, да сам тајкун, размишљам.

Страшно је занимљиво и то како су смислили да управљају развојном банком. Шта треба од квалификација да имају људи који ће управљати толиким парама? Е па, треба да нису неку фирму отерали у стечај и да нису лежали у затвору. И за посао чистачице обавезно је да се има основна школа, размишљам, а овде се ни то од школе не тражи. Али, добро. Ко ће од неосуђиваних и небанкротираних кандидата ући у извршни одбор, шта мислите, хоће ли о томе одлучивати парламент? Ма не, то ће они сами. Прво ће, пише у закону, направити надзорни одбор, чији ће председник бити министар финансија. Онда ће он да бира све остале, а сам ће, као што знамо, радити како му партија каже.

Чијих је ово 400 милиона евра, да поновимо? То је власништво владајуће странке и мањих партија са уцењивачким капацитетом. И како смо то избацили политичке партије из привреде? Никако, наравно.

Писци и предлагачи закона још говоре по медијима како је овај закон рађен у сарадњи са стручњацима немачке развојне банке (KfW) и како су основна решења преузета из немачке праксе. Ова решења овде, о којима говорим, сигурно нису из немачке праксе. Али корисна су, брате, нарочито у предизборној години. Да не ваљају ништа и да се партијског управљања новцем одрекла чак и Развојна банка Јамајке, то ће нам сигурно и сами предлагачи овог закона рећи, само не сада, већ пред неке наредне изборе. Кад буду смислили неку нову ујдурму.


Коментари7
8b03c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ceda Bradic
Јесте банка за развој, али – корупције Jedna od osobina "kvazi-monarhije" detalji, tesktovi "Politike" "Srbija nije pogodno tle za monarhiju" i "Neka vrsta moanrhije". Kako funkcionise "finansijska kominterna", dokumentarni film "Inside job" (kriza 2008-me i tvrdnja da nista nije od tada preduzeto u svrhu stabilizacije). To onda upucuje na zakljucak, da je "kominterna" podlozna "klacenju" (anarhija-diktatura-anarhija), sa sve vecim "ampiitudama"., koje prete da izazovu kolaps kompletnog fiansijskog sistema ili jednog dela (mozda Rublja/Juan pomognu-kreditima? Zasto bi inace SSSR _dozvolio_ stvaranje EU$) CB kometari, opcija, koja bi mogla da se razradi, pa ako se ne ospori, imamo prednost 2-3000 godina:) "Ako imas dve kosulje, daj jednu, onome, ko nema". Sve_to najlepse, CB
nikola jović
I u nazivu raznih Agencija... stoji "...sa ograničenom odgovornošću...". Za svaki slučaj, da sutra ne bude "radili mimo propisa i delokruga rada"! A mi mislili da su OVI nesposobni!
Borac za pravdu
Kada ce doci kraj ovog srpskog politickog cirkusa ? Dali ce protagonisti biti pozvani na odgovornost ili ce im narod suditi ?
Милорад Станојловић
Текст је очигледан доказ, да код нас морате добрано да засучете рукаве, урадите све од почетка до краја у смислу аргумената, да бисте доказали да постоји гравитација или плима и осека. Професорки скидам шешир и клањам се, онако, мандарински, за овај есеј о синдикалном анархизму. Истом оном који нас је походио за време самоуправлања. Толико је код нас тешко доказати очигледне и егзактне ствари да то није здраво; заправо је болест. Једноставно, заборавља се да је статистика само пребројавање мртвих; понекад. Исто као и рачуноводство. У држави, која ове године слави 14 векова државности (неулазећи овде у питања континуитета и легалитета), завладао је такав аматеризам у струци да озбиљно можете да расправљате само ако има мање од три учесника у разговору. . С поштовањем и уважавањем, Српски либерални савет.
Леми КВ
Хвала Вам Професорко за овакав текст. Могу само да кажем - браво. Ја још увек верујем да у овој Србији има довољно квалитетних људи, и да свако треба да се бави својим послом. Али нема ко да "постави ствари" на здраве основе. Да ли је ово оптимизам или песимизам ... не видим излаз ?!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља