среда, 19.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:31

Баксузни трг или Тријумфална капија

субота, 11.02.2012. у 22:00

Куцнуо је час. Архитекте и инжењери су докони, посла нема,и шта ћете боље од конкурса за Трг Славијa –био је коментар архитекте Бранислава Реџића, када је чуода ће град огласити још једно јавно надметање за уређење најпознатијег кружног токауБеограду. Он се сећа многих, а на једном– позивном из 1992. године –понудио је своје виђење сређивања Митићеве рупе.

–Сви претходни конкурси,а било их је сијасет,донели суобиљезанимљивих идеја.Некесу билевише дизајнерске,али без саобраћајног решења за Славију,све се своди само на лепу вежбу. Мислим да је грешка чекати метро па тек онда размишљати о њеном уређењу– каже Реџић.

За његове колеге, студенте архитектуре истручну јавност Славија је у протеклој деценији била полигон за храбре и велике подухвате. Али,све што су они нудили – широке пешачке стазе, монументалне споменике, модерне зграде и видиковце, фонтане које „производе”музику – данас је палоу заборав.

Баш зато што све те идеје,међу којима је било и добрих,нису претворене у дело, Славија дели судбину Теразијске терасе и Трга Републике са здањем опере, сматра архитектаГоран Војводић.

– Има све предуслове да постане београдска Тријумфална капија, а претворена је у уклети трг. Славија заслужује да буде „лендмарк” – кључно обележје, оријентир града. А разлоге зашто претходни конкурси нису материјализовани треба тражити не само у недостатку новца, него пре свега у неозбиљности расписивача – каже Војводић, додајући да је поборникконкурса јер су, сматра,најбољи оквир за расправуо јавним просторима,нарочитоако сувођени у оквиру струке.

Војводићне мисли да ће нови конкурс понудити радикално другачијарешења и признаје да не разуме зашто се у старту предлаже фонтана у средишту трга.

Била фонтана или не,саобраћај на тргу, али и у неколико блокова око њега,најкрупнији је залогај који треба савладати на Славији, сматра урбаниста Миодраг Ференчак.

Приоритетно питање је, наглашава, како повезати Славију са железничком станицом у Прокопу, улицама Бирчаниновом и Кнегиње Зорке, одређивање трасе трамваја... Алиједнако је важно дефинисати шта се жели од тог простора у целини.

После многих промашаја на тој локацији за Ференчака једно је сигурно – трг не сме да изгуби саобраћајну функцију, а о карактеру простора, односно ономе по чему ће бити препознатљив и привлачити људе, треба да одлучују стручњаци, Градска управа, али и житељи престонице.

Они ће можда имати прилику да бирају и између већ готових решења. Дејан Васовић, градски архитекта, не одбацује могућност да се узму у обзир и идеје које су до сада биле понуђене на конкурсима.

Д. М.

-----------------------------------------------------------

Збир делова не чини целину

– Било би штета да и овај конкурс пропадне као и претходни,који нису били озбиљно промишљени, а то значи да се трг није сагледао у целини, него парцијално. Један конкурс је послужио да се испројектује здање Народне банке, други да се осмисли простор између ње и кружног тока, а било је и оних који су се бавили Митићевом рупом,чија је бољка спорно власништво.Исто важи и запарцелугде се саданалази паркинг – истиче Миодраг Ференчак.

-----------------------------------------------------------

Полигон за маштање

2004. Предложено је да се на месту где је биста Димитрија Туцовића подигне споменик модерне Србије – цилиндрична грађевина од стакла исте висине као и хотел „Славија”. Аутор победничког решења замислио је да се у објекат угради панорамски лифт до видиковца са којег би се Београд видео као на длану. За стаклени споменик, у чијој је унутрашњости требало да буду исписани стихови „Химне слободе”, био је обезбеђен новац из градског буџета. Од свега се одустало зато што је,како је тада објашњено, јавност лоше примила идеју.

2005. Победнички рад са конкурса те године ставља сунчани сат у средиште кружног тока. Ауторски тим осмислио је наткривени тргна платоу испред зграде Народне банке. Испод њега били би комерцијални садржаји, као и подземни пролаз до станице метроа.

2006.Архитекте „Енергопројекта” виделе су Славију као пешачку зону. Букааутомобила, аутобуса и трамваја била би затомљена спуштањем возила под земљу. Аутори који су осмислили ово решење предвидели су и изградњу куле високе 150 метара.

2008. Предлагано је да на платоу испред Народне банке буде постављена скулптура у плитком базену, која би са околним зеленилом чинила модеран трг. Таква архитектонска целина, никад виђена на нашим просторима, одговарала би музиком на емоције пролазника, захваљујући посебним сензорима.


Коментари15
14f1f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ona simic
mozda je ipak najbolji predlog iz 2006g.
Citalac Politike
Secam se kad sam kao mali citao u Politici o urbanistickom resenju za Slaviju koje je pobedilo na konkursu i bio uzbudjen kako ce lepo da izgleda. Bilo je to sredinom '70-ih...
Djordje Konjikovic
Glavna odluka je : kome dati prednost ? COVEKU ili AUTU ? - Ako prednost dobije auto, onda ce pesaci morati pod zemlju, na stepenice, rampe, u tunele (skupo resenje) - Ako prednost dobije pesak, onda bi trg mogao da funkcionise kao i dosada ali bi bilo pozeljno da ostane pristupacan samo za javni saobracaj - bus, tramvaj, spec. vozila. (jeftino resenje) U oba slucaja, moguce je ispod trga izgraditi gradski parking i drugi tehnicki prostor za vodu, struju, tel, kanalizaciju . . .
Beogradjanka SP
da ne bi bilo namestanja naj bolje je objaviti javno sve radove za arhitekotonsko resenje ovog trga i organizovati javno glasanje gradjana. To je nas trg i mi imamo prava da izabedremo izgled.
Србин Шумадинац
Вашим трговима, метроима, мостовима, подвожњацима на два три пет нивоа... никад краја. Да ли сте ви обавештени да је 2008 наступила светска криза која је до темеља узбуркала Србију? Да ли сте видели резултате пописа становништва? Шта је сада са њима, два дана сте се чудили а трећег сте исте гурнули у фиоку!? Да ли Београд има резервну државу? Обавестите нас, па да и ми почнемо градити своју.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља