Црно-бели неми филм освојио Холивуд, једногласна је оцена америчких медија о 84. додели Оскара која је прексиноћ одржана у Кодак театру у Лос Анђелесу. Француски филм „Глумац”, у чијој продукцији су учествовали и холивудски продуценти, освојио је пет Оскара у категоријама: костим, оригинална музика, главна мушка улога – Жан Дижарден (први француски глумац који је добио Оскара – до сада је то пошло за руком француским глумицама Марион Котијар и Жилијет Бинош), режија – Мишел Азнавицијус (после Романа Поланског за „Пијанисту”, други редитељ из Француске који је добио Оскара) и најбољи филм.
Оскари за „Глумца”, први неми филм који је освојио признање за најбољи филм у историји ових награда, не значе да ће Холивуд одустати од својих планова, већ да се фабрика снова увек диви прошлости (филм представља почаст златном добу неме продукције у САД и говори о популарном глумцу који не може да се прилагоди звучном филму). Успех „Глумца” показује и да су у Холивуду, тренутно, најутицајнија продуцентска браћа Вајнстајн, који су својевремено били заслужни и за успехе филмова „Енглески пацијент”, „Заљубљени Шекспир”, и прошлогодишњег лауреата „Краљев говор”.
Тријумф „Глумца”, као и претходни лауреати – „Краљев говор” и „Катанац за бол”, говори да су се чланови америчке Академије за филмску уметност и науку заситили блокбастера и да тренутно подржавају мање и независне продукције са иоле бољом причом него што је то водећа холивудска А-продукција.
Међутим, да ће Холивуд и убудуће наставити да новотаријама осваја благајне на светском тржишту и гласове чланова Академије сведочи пет Оскара за филм „Хјуго 3Д” Мартина Скорсезеа, који је тријумфовао управо у техничким категоријама: специјални ефекти, монтажа звучних ефеката, звук, сценографија и фотографија.
Како се очекивало, Мерил Стрип је освојила трећег Оскара, за улогу британске премијерке Маргарет Тачер у драми „Челична леди” (филму је припала и награда за најбољу шминку), и тако добила незваничну титулу тренутно најбоље глумице фабрике снова. Тридесет година после другог Оскара за улогу у „Софијином избору” из 1982. (прву статуету освојила је 1980. за епизоду у драми „Крамер против Крамера”), Мерил Стрип се уписала у друштво ретких глумаца који су освојили три Оскара: Џек Николсон, Ингрид Бергман и Волтер Бренан, док је Кетрин Хепберн добила четири Оскара.
„Када су прочитали моје име, осетила сам како цела Америка каже: О не, зашто она, опет? Али, штагод”, прокоментарисала је Мерил Стрип духовито, какав је био и њен колега Кристофер Пламер (82), тренутно најстарији глумац-оскаровац, који је награђен за споредну улогу у филму „Почетници”.
„Оскар је од мене старији само две године. Још као мали, вежбао сам говор за Оскара, али, не брините – заборавио сам га”, рекао је Пламер. Иначе, статуету за најбољу женску споредну улогу освојила је Октавија Спенсер за ролу у драми „Служавке”.
Најбољи оригинални сценарио написао је Вуди Ален за „Поноћ у Паризу”, одлучили су чланови Академије који су у категорији адаптираног сценарија наградили предложак „Потомака” Александера Пејна.
Најбоља монтажа је у филму „Мушкарци који мрзе жене”, за најбољу оригиналну песму, писану за филм, проглашен је сонг из „Мапетоваца” – „Man or Muppet”, Оскара за анимирани филм освојио је „Ранго”, док је за најбољи документарни филм проглашен „Непоражен”, о фудбалерима који у сиромашној заједници покушавају да учине свој живот бољим. Изненађење 84. доделе Оскара било је и трајање свечаности, која је завршена после три сата и 10 минута, док је ранијих година трајала и дуже од четири сата.
----------------------------------------------
ОСКАРОВЦИ НА ФЕСТУ
* „Глумац” – 5. марта у „Сава центру” – „Фест на бис” (19 и 21.30 сати)
* „Челична леди” – 3. марта у 19 сати и 4. марта у 11 сати.
* „Потомци” – 29. фебруара у 19 сати и 1. марта у 11 сати,
----------------------------------------------
Иран одушевљен Оскаром: „Иранска застава на врху Америке”
Иран је са одушевљењем дочекао освајање Оскара за најбољи страни филм који је добио Ашгара Фархадија за филм „Развод: Надер и Симин”. Главна глумица Лејла Хатами, која је недавно била гошћа Кустендорф фестивала Емира Кустурице, каже да филм дотиче душу људи широм света. „Иранска кинематографија је ушла у историју”, преноси званична новинска агенција ИРНА, док студентска агенција ИСНА констатује да је „иранска застава забодена на врх Америке”.
Медији у Ирану преносе да је Оскар у Лос Анђелесу победа иранске културе, а неки помало злобно указују и да је „Развод” поразио и израелског кандидата „Фусноту”.