недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:35

„Кобац” из домаћег јата

Аутор: Мирослав Лазанскиуторак, 03.04.2012. у 22:00
Нови авион из Србије је и могући добар извозни посао

Фабрика „Утва” из Панчева приказала је јавности нови домаћи клипни авион „кобац”, заједнички производ компаније „Југоимпорт” СДПР, Војнотехничког института и „Утве”. На први поглед реч је о побољшаној верзији авиона „ласта”, већ 20 апарата извезено је у Ирак, док се 15 апарата, али са бољом електроником завршава за потребе Ваздухопловства и ПВО Србије. „Кобац” је само логичан след у серији тих авиона. Наиме, Ирачани су за своје потребе затражили да њихова „ласта” може да носи две бомбе од по 100 кг и контејнер са митраљезом од 7,62 мм, или од 12,7 мм, како би њихови пилоти могли да увежбају и гађање циљева на земљи, а не само летење.

„Кобац” треба да има још модернији кокпит, као и лакоизбацива седишта. Судећи по првим фотографијама „кобац” има продужени нос апарата и тиме агресивнију линију авиона, трокраку елису новог турбопроп мотора, који ће му и давати максималну брзину од 500 км на час. Крила авиона су нешто мања у односу на „ласту”, ремењаче су ојачане да би издржале већу брзину и већу носивост убојног терета. Повећан је и број подвесних тачака за бомбе и ракете, по фотографијама испод сваког крила биће по две линије за наоружање, док би на крајевима крила били додатни резервоари за гориво. Стајни трап је увлачећи и делује моћно, како и треба код школских авиона, апарат узлеће са бетонских и травнатих површина.

„Кобац” се уклапа у тренд појаве нових лаких турбопроп авиона за школско-борбене акције. Скоро све земље које имају авио-индустрију настоје данас да произведу такав тип авиона, Пољаци су недавно избацили на тржиште сличан авион. „Кобац” задовољава напредну школску обуку у летењу у свим метеоролошким условима, али може одлично да послужи и за дужа патролирања дуж границе, као и за ударе по слабије брањеним циљевима на копну и мору. Додатни резервоари за гориво на крајевима крила обезбеђују му летење од неколико сати, самим тиме и повећани акциони радијус, док подвесне тачке испод крила дају могућност ношења комбинованих система оружја: невођене ракете од 57 мм, бомбе од 100 кг можда на унутрашњим носачима испод крила и бомбе од по 250 кг.

Нови авион из фабрике „Утва” биће интересантан за земље које имају проблема са надгледањем дугих граница и које су на удару разних терористичких група и организација, а које немају пара за куповину авиона у категорији „пилатуса”, или „тукано-ембраера” који су не само прескупи у набавној цени, већ и по сату редовног одржавања. То најбоље знају неке суседне државе које већ имају авионе типа „пилатус”. Истина, „кобац” није у тој категорији турбопроп апарата, али неће много ни заостајати иза њих, посебно када се узме у обзир једначина цена–ефикасност. А то је у данашњим условима светске економске кризе све важнији фактор у војним авијацима већине држава. Ко су, дакле, могући купци новог српског авиона из фабрике „Утва”? Највероватније, Ирак, Алжир, Ангола, Уганда, Мијамар, можда чак и Авганистан. Не би ме много зачудило! Традиционално несврстане земље. На подручје Јужне Америке биће врло тешко пробити се новим авионом, јер ту су газде Бразилци, остаје нам Африка и неке земље Азије.

У сваком случају „кобац” је нови успех српске ваздухопловне индустрије, то ће бити технички и технолошки најсавршенији српски производ који може да повуче и цивилну индустрију напред. Не заборавимо да смо у освајању производње авиона „орао” пре више од 40 година први пут код нас увели машине са нумеричким управљањем, да смо освојили производњу плекси-стакла и технологију хемијског фрезовања метала. Важно је да ваздухопловна индустрија Србије није угашена, да се пројектују и раде нови авиони. Да извозимо и авионе, а не само малине... 


Коментари18
73b2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Александар Веселиновић
Мирослав Лазански је професионалац у својој струци и изузетно ради свој посао. Наравно нико није савршен, али свако ко тежи да дође на што виши ниво и непрестано учи је за мене величина. Величина за сваку похвалу. Што се тиче авиона - Кобац, то је логичан редослед активности у нашој војној индустрији. Колико пара толико и музике. Волео бих да наредни авион још више личи на Пилатус ПЦ - 21 и да нам тај авион буде узор у даљем раду. Али без пара и политићке воље, Србија то не може још да достигне. Зашто је проблем да прихватимо да је авион Кобац за сада наш плафон у пројектовању. Ово је одличан авион. Ја нисам стручњак (немам диплому ваздухо.инж.) али за мене је овај авион одличан и одговориће успешно изазовима своје намене. Треба се потрудити да освојимо што више делова за тај авион и да мање зависимо од увоза. Јак мотор је нешто што морамо да купујемо, али то раде и друге земље. Па ни Швајцерска не производи мотор који покреће њихов Пилатус... Мало је места за све што желим да кажем.
Andjelko Golubovic
To sto vi proizvodite, su igracke. Aviomodelarstvo prosto receno.
Dušan Trajković
Ove maline jesu zadnja reč u tekstu ali bi trebale da budu prva misao naših 'stručnjaka'. Mislim da smo posle Bugara narod sa najviše nosača visokoškolskih titula.Red bi bilo da se osim na papiru (koji trpi sve ) vide i rezultati njihovog truda . Daj bože da Srbija kao država i stanovništvo od svega ovoga vide neku korist. Prva Srpska industrija je Topolivnica. Ako smo po nečemu poznati i uvaženi u svetu onda je po ratovima i oružju (osim po malinama i rakiji šljivovici oko koje se sada u EU lome koplja dali je Slovenačka ili možda Poljska , Češka ili Slovačka).I da napomenem ,nisam siguran oko verodostojnosti ovog podatka, da je svojevremeno Zasava zarađivala isto od 10 pištolja kao od jednog automobila.
rasa stef
U lavini obećanja i otvaranja "novih" preduzeća dobili smo i "novi avion" Kobac koji je preko medija najavio ministar Šutanovac. "Novi" avion je u stvari stari avion Lasta 1 koji je za ovu predizbornu kampanju ofarban i predstavljen javnosti. U njemu nema ničega kabina je prazna a motor je uzet sa aviona cesna u Vršcu, naravno polovan, i samo postavljen za slikanje. Nebi me začudilo da nosači motora nisu uopšte postavljeni jer je motor jači od motora koji je već bio urađen. Dakle, počela su da se grade Potemkinova sela. Da ironija bude veća ministar izjavljuje da je namenjen za protiv teroristička dejstva. Na zdravlje, mi smo prva zemlja koja je uspela da napravi avion za te namene.
stari znanac
Generalni komentar: turboprop motori su motori sa trenutno najvecim stepenom iskoriscenja. Idealni su za sve letilice koje treba da operisu efikasno a ne sa najvecom mogucom brzinom. satnica izmedju remonta je takodje najveca ( najpouzdaniji) jer je rec o dobro izbalansiranim motorima. Dodatna prednost im je sto mogu da koriste jeftinije gorivo od klipnih motora. Nagativna strana im je malo veca pocetna cena i obucenost ljudi koji ih odrzavaju; za razliku od klipnih motora koji su bolje poznati. Za avion kao Kobac, dakle vojni avion, najbolji su izbor jer su laki za snagu koju daju, ekonomicni, pouzdani, malog poprecnog preseka sto smanjije otpor vazdiha itd. Ima ih jako mnogo modela za izbor i po meni najbolje bi bilo izabrati provereni motor na primer 250 seriju od Rolls Royce ili PT-6 seriju ( dolaze u svakojakim snagama)od Pratt and Whitney . prednost za Kobca bi bio turboprop sa centrifugalnim kompresorom zbog jednostavnosti izrade i cene ( licencna proizvodnja).

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља