четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:26

Опасни романтик

Аутор: Дубравка Лакићчетвртак, 05.04.2012. у 22:00
Рајан Гозлинг у филму „Возач” Николаса Видинга Рефна

Филм „Возач” (Drive), успешан амерички излет данског редитеља Николаса Виндинга Рефна,познатог по филмском серијалу „Pusher”,сниманом у Копенхагену, од оне је врсте крвавогакционог драмског трилера који са лакоћом проналази своју армију обожавалаца. С једне стране,Рефн нуди омаж америчком акционом филму ноар из седамдесетих, а са друге – сцене крвавог насиља приближава црнохуморном рукопису Тарантина и Родригеза, с тим што се не игра и не преиграва попут ове двојице.

Овај филм о холивудском професионалном возачу – усамљенику који је дању каскадер а ноћу обавља наручене вожње у свету подземља,живећи релативно мирно све док не упадне у клопку лосанђелеског моћника пошто је прихватио да прати мужа своје комшинице – настао је према петпарачком роману Џејмса Салиса, у сценаристичким разрадама Хосеина Аминија и самог Рефна.

 Главни јунак је мистериозни херој са својом мрачном страном, осећајем за правичност и снажним поривом за вожњом. Он је неименовани протагониста, шкрт на речима. Он је  једноставно – возач. Када његов посао постане преопасан, он уме да покаже и све особине и инстинкте човека-животиње. Сву потребну харизму даје му глумац Рајан Гозлинг (запажен и у „Мартовским идама”), који улогу готово аутистичног каскадера гради призивајући неке од митских филмских јунака.

 Оно што је занимљиво у Рефновом филму јесте то што се под плаштом многобројних, потера, лудих вожњи, тучњава, пуцњава и сваколике акције, налази љубавна,готово романтична,срж. Романса која се дозирано, психолошки нијансирано и суптилно гради између возача и комшинице Ајрин (Кери Малиган) у контрапункту са около присутним насиљем. У том смислу, Рефном „Возач” је и један од лепших, али и најбруталнијих филмова о љубави.

 Најнеспорнији квалитети Рефновог филма леже у сјајној визуелној атмосфери, ликовном универзуму, пробраној музици, врсној тонској монтажи. Осим Рајану Гослингу и Кери Малиган, трећу главну улогу Николас Виндинг Рефн је поверио самом граду Лос Анђелесу,чију је топографију максимално искористио указујући да су ноћни неонски пејзажи, бетон, аутопутеви, јефтини мотели само неке од формула отуђења, а сви његови шумови, брујања и зујања, паралелна стварност улице и квартова огрезлих у криминалу и насиљу из којег нема изласка.

 Уз то, сваки Рефнов кадар је на свом месту и прецизно уклопљен у целину која је без сумње градирано брутална, иако је редитељ свесно избегавао механичко и нефункционално насиље и било какву врсту филмског мачоизма. У том смислу „Возач” је чак жанровско освежење, што је ретка појава.


Коментари4
e35b0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Djomla Djindjic
Odlican tekst i izuzetno zanimvljiv film. Kombinacija vizuelne atmosfere 70-ih, muzike koja je inspirisana sintisajzerima 80-ih, ali i ambijentale Brian Enoa daje podlogu za nesto ipak novo - moralno traganje i zelju sa ljubavlju...To je sve uradjeno sa merom, bez melodramatike, ali sa dosta krvi, ali eto - valjda je reditelj potrazio tu balans izmedju romantike i jeze kriminalnog podzemlja...
La Vue
Obavezno pogledati, par puta.. Glavna tema "A real Hero" (College) uporno ostaje u secanju. Glumci, ambijent, boje, sve je uklopljeno u savrsenu celinu. Odlican film.
@dejtonski nesporazume
Hvala na komentaru i na preporuci. Nisam znala za film "The Driver", ali mi je "Drive" omiljen proslogodisnji film. Maestralna gluma, rezija, fotografija. Odlicna kritika, svaka cast Politici.
dejtonski nesporazum
Bilo bi interesantno uporediti film sa filmom "The Driver" (1978) Voltera Hila sa Rajanom O'Nilom i Brus Dern. Salisova knjiga (James Sallis) opisuje heroja koji nije u stanju da kontrolise egizstencijalnu dimenziju svog bica - s jedne strane cini kriminala dela, s druge osecanje za pravdu ga nagoni da ubija. Globalno, moze se reci, posmatrajuci evoluciju emotivnih stanja glavnog junaka, da je on simbol urbane, mracne i hladne dezorijentisane neoliberalne Amerike, sveta gubitnika koji ne nalazi svoje mesto pod suncem. Neke paralele psiholoskog portretiranja mogu se naci u liku R de Nira u "Taksisti" ( Martin Skorseze, 1976)

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља