петак, 22.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:30

Српски глумци усред Шекспировог „Глоба”

петак, 11.05.2012. у 22:00
Из представе Хенрих Шести Никите Миливојевића

Специјално за „Политику”

Лондон – Све оно што чини део политичких преговора: маратонска дискусија, већање и ишчекивање одлука, договори о следећим биткама и анализирање пораза, може да се види и на сцени чувеног лондонског Глоб театра. За столом, међутим, седе глумци Народног позоришта из Београда, играју Хенрија Шестог у режији Никите Миливојевића, који управо овако сведеном сценографијом сугерише на савремене догађаје и светску политику која се кроји за преговарачким вербалним поприштима.

Њихова представа део је фестивала „Globe to Globe” (Од Глоба свету) на којем од 23. априла до 9. јуна, 37 земаља изводи 37 Шекспирових дела, од свахилија до знаковног језика.

Представа симболично повезује регион будући да је замишљена и названа Балканска трилогија, да је први чин овог комада синоћ извело београдско позориште, други чин, вечерас, Национално позориште из Тиране, у режији Филипа Адониса, трећи чин, извешће сутра Народно позориште из Битоле у режији Американца Џона Блондела, у којој ће се чути и њихова чувена песма „Зајди, зајди...”

Сама тема комада о „стогодишњем рату” Енглеске и Француске, некако природно припада нама. Балкан, буре барута, земља крви и меда, стога ваљда очекивано и овај наслов, за који британски „Економист пише да је храбро” (!) од организатора што се, спајајући три суседне земље у шкакљиви комад, одлучио на овакав потез, чудећи се, такође, гостовању и палестинског позоришта у јеку политичке нестабилности њихове земље...

Редитељ Никита Миливојевић, међутим, напомиње да је сам изабрао комад јер су га одувек привлачили рани радови великих писаца, из којих ће се касније развијати и рађати велика дела. „Ова историјска хроника, крцата историјом, има нешто заједничко са оним што пролазимо на Балкану. С поменом борбе за власт, сплетки и неслоге имамо утисак да говоримо о нашој стварности. Има нешто типично наше у том глупом, бесмисленом инату, којим се препуцавају енглески лордови, где свако има своју истину, нико ником не верује, нико није сигуран и где се једни те исти сукоби непрестано понављају и преносе на нове генерације, каже Миливојевић додајући да не очекује да види једну целину од ова три чина, већ остаје изненађење који кључ ће остали редитељи употребити за своје представе.

– Хенри је претрпан историјом, те централна идеја окупљања око стола потцртава да се савремени ратови воде не само на терену већ најпре за округлим столом. Балканска трилогија је и добар маркетиншки потез, а сва три комада биће инегрално изведена у Београду, Битоли и Тирани – каже редитељ.

Тринаест наших глумаца у овом комаду игра више од 30 улога. Сви су све време на сцени. После пробе, продуцент фестивала Том Бирд рекао је да сви редитељи који режирају Шекспира, подлежу конвенцији познатој као Шекспиров глас – патетичном и извештаченом начину глумчевог говора, и да нико не може да открије зашто то раде, али, похвалимо се мало, задовољно је приметио да српски Хенри није упао у ту замку. Заслуга за то подржана је, сигурно, и новим преводом Зорана Пауновића чији је Хенри, по оцени нашег редитеља, више прозан и ближи говорном језику. Фрула Боре Дугића, виолина Зорана Живковића, и хармоника Слободана Продановића, употпуњују доживљај.

Наши глумци не крију задовољство што се налазе на митском месту позоришног света. Оно што је за спортисте Вимблдон – за нас је, кажу, Глоб! Имали су утисак да се пробијају кроз непроходну шуму, будући да Хенри Шести, зна се, не иде баш у Шекспирове бисере, али адаптацијом и извесним скраћењем, осетили су савременост теме. Напомињу да су вежбали као Немци, и ако буду дељене неке медаље, „мазнућемо злато”. На сцени сви имају „носеће улоге” – премештају столице тешке чак по 19 килограма! Зато, ако треба, кажу – а ништа их не кошта да се понуде – спремни су и за праву Олимпијаду!

Остале земље бивше државе не учествују на фестивалу. Хрватска штампа, иронично или не, пише да ће Хрвати чути свој језик само ако буду у публици српске представе. Спекулисало се да нису имали финансије, али нисмо имали ни ми – министарства нису партиципирала, представа је копродукција Народног позоришта, Глоба и Фонда „Лаза Костић” из Београда.

Догађаји у Глобу, подсетимо, део су Културне олимпијаде која траје неколико месеци и обухвата неколико хиљада културних догађаја. Гардијан оправдано пише да три четвртине Британаца не схвата сврху ове културне смотре будући да програм (спреман четири године) делује конфузно, без фокуса и непроходно за обичног посетиоца. Ко ће похватати колико се пута игра Краљ Лир у којим деловима Британије, свака му част. Бројни продуценти, пак, уверавају да продаја карата иде одлично. Придружујемо се и ми слављу – не толико уз „виљамовку” колико уз „вилијамовку” – вино из подрума Радовановић, са Шекспировим ликом на етикети, специјално направљеном за ову прилику.

Мирјана Сретеновић

------------------------------------------------------

Хенријевци

У представи играју: Хаџи Ненад Маричић (Хенри Шести), Предраг Ејдус, Танасије Узуновић, Борис Пинговић, Небојша Кундачина, отац и син Бранко и Павле Јеринић, Бранислав Томашевић, Слободан Бештић, Александар Срећковић, Бојан Кривокапић, и студенткиња глуме Јелена Ћулвезан којој је ово прва представа. Костимограф Марина Меденица, сценограф Борис Максимовић, драматург Ивана Димић, хорски аранжмани Димостенис Гривас, сценски покрет Амалија Бенет.

-------------------------------------------------------

Џон Блондел: Представа је изазов

Амерички редитељ Џон Блондел, редитељ македонске представе, за „Политику” каже:

– Идеја за балканску трилогију је фасцинантна с обзиром на недавну прошлост тог региона. Комад говори о политичком распаду и слому кроз који пролазе грађани у доба ратног вихора, због тога такву једну хронику и конфликт, Балкан може да изнесе. Исту представу претходно сам радио у Санта Барбари и на премијеру у фебруару ове године позвао Никиту Миливојевића, албанског редитеља Филипа Адониса и Тома Бирда, каже овај редитељ и додаје:

– Хенри Шести не иде у Шекспиров канон али ја га ипак волим. Он садржи неке формалне ексцентричности које је Шекспир у каснијим делима напустио као што су дуги говори, пуни понављања и неке сцене које као да су узете из неких других комада и пренете у Хенрија Шестог. Представа је, међутим, изазов јер буди радозналост код публике. Сви су гледали Хамлета, Краља Лира, Сан летње ноћи, али ко је гледао Хенрија Шестог? Тешко да је ико. Публика зна да је то Шекспир, дакле, нешто што им је знано, али у исто време непознато и неочекивано, стога и узбудљиво. Глумцима то даје свежину у приступу и могућност да играју у представи која се не игра баш сваки дан – каже Џон Блондел.


Коментари8
d004e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

rastko vasic
Gde su nasi nasli da igraju bas prvi deo Henrija VI, za koji nije sigurno da ga je pisao Sekspir? I gde je toliko nagrdjena jadna Jovanka od Arka, najsvetlija istorijska licnost svih vremena.
Sandra
Predstava je bila izuzetna! Fantasticna! Jos uveks sam prepuna utisaka... Bravo, bravo, bravo!
Marija
Lepa vest iz Srbije, za kakve smo vec zaboravili, a sto je prava slika nase kulture!
svetlana
Veoma sam srecna zbog pozitivnih utisaka koje je ova predstava ostavila i nadam se da cemo i mi u Srbiji jednako uzivati u njoj. Samo moram da naglasim da ime mlade glumice, koja je sa svojim skromnim iskustvom ali velikim talentom sasvim dorasla ovakvoj predstavi, jeste Jelena Djulvezan. Ipak, o njoj ce se tek cuti.
zrinka prpic
Inteligentan tekst, napisan sa puno mere i cinjenicama. Odlicno je sto je politika imala svog izvestaca. Nadam se da cu videti ono sto su uradili Nikita Milivojevic i njega ekipa.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља