четвртак, 22.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 17.05.2012. у 22:00
НАРОДНА БАНКА СРБИЈЕ САВЕТУЈЕ

Шта треба знати пре узимања кредита

Да ли је разлог због којег желим да се задужим оправдан?

Једна од последица живота у потрошачком друштву јесте и потреба за куповином ствари које нам нису увек неопходне. Иако је економска криза узроковала мања примања становништва, добар део грађана и даље посеже за кредитима намењеним за одлазак на летовање, куповину мобилних телефона, кућних апарата или скупоцене одеће и обуће. Ако узмемо за пример кредит за летовање, који се у већини случајева отплаћује неколико година треба да знате да укупна цена тог кредита увелико премашује реалне трошкове једног летовања.Разлог за узимање кредита треба да буде не само економски оправдан него и дапредстављаначинза решавање животно важних питања.

Колико новца могу да издвојим за плаћање рате?

Задужите се онда када је то неопходно, водећи при том рачуна да ли и у ком износуможете да се одрекнете дела примања ради покрића обавезе.Потребно је да донесете одговорну одлуку о задуживању и ускладите могућности и потребе како бисте спречили евентуалне проблеме који могу настати у отплати кредита. Треба да имате у виду да део средстава која бисте издвајали у случају задуживањамогу бити увећана или смањена код индексираних кредита у страној валутии кредита са променљивом каматном стопом. Та промена зависи од курса валуте или кретања каматне стопе.

Да ли знам која банка нуди најбоље услове за кредит?

Пре свега требалобида знате да је кредит роба. Да бисте се одлучили где да подигнете кредит, обавезно обиђите бар неколико банака. Затражите од сваке образац о обавезним елементима кредита на основу којег бисте могли упоредити услове под којима се нуде кредити различитих банака. Осим тога, на интернет страници НБС www.nbs.rsможете наћи списак банака као и линкове ка њиховим интернет страницама, тако да је и то један од начина да погледате услове под којима банке нуде кредите, а затим се обавезно упутите у оне банке чије су вас понуде заинтересовале. Разлог због ког се одлучујете за уговорни однос са једном од банака никаконе треба да буде њена близина вашем месту становања, лично познанство или ТВ реклама.

Да ли сам прочитао уговор који потписујем?

Пре него што потпишете уговор, обавезно га добро прочитајте и питајте банкарског службеника да вам објасни одредбе које не разумете. Потписивањем уговорапреузимате на себе сва права и обавезе. Чињеница да нисте упознати са условима, односно правима и обавезама из уговора не ослобађа вас одговорности да те обавезе и измирујете. Банке су дужне да сваком клијенту пре потписивања, ана његов захтев,доставе нацрт уговора, као и преглед битних елемената уговора, а план отплате кредита приликом потписивања уговора.

Да ли ми је јасно све што пише у уговору?

Имајући у виду комплексност банкарских производа, догађа се дасу неке одредбе уговора недовољно разумљиве. Не устручавајте се да питате банкарског службеника све оно штонисте разумели пре него што закључите уговор са банком.Поред тога, нацрт уговора о кредиту можете понети кући, проучити га и консултовати се са неким ко можда боље од вас разуме ту материју или посетите интернет страницу НБС www.tvojnovac.nbs.rsна којој можете наћи информације у вези са кредитима, каматним стопама и саветима НБС.

Колика је висина каматне стопе?

Најважнији елемент уговора јесте цена коштања кредита, а она је изражена каматом. Цена кредита изражава се кроз номиналну каматну стопу, а укупни трошкови кредита изражени су кроз ефективну каматну стопу која и служи за поређење понуда различитих банака. Номинална каматна стопа може бити фиксна или променљива. Ако је променљива, потребно је да знате од чега зависи њена променљивост. Законом о заштити корисника финансијских услуга утврђено је да каматна стопа мора бити дефинисана као одредива или одређена. На променљивост елемента који чине структуру каматне стопе не може утицати воља ниједне уговорне стране, дакле ни воља корисника кредита нити банке.

Који су додатни трошкови кредита?

Додатни трошкови улазе у обрачун ефективне каматне стопе. У зависности од врсте кредита, додатни трошкови могу да бити накнада за обраду кредитног захтева, издавање менице, извештај Кредитног бироа, каско осигурање, премија осигурања Националне корпорације за осигурање стамбених кредита, процена вредности непокретности, овера заложне изјаве, подношење захтева за упис хипотеке, годишње осигурање непокретности, овера купопродајног уговора у суду, животно осигурање, плаћање пореза на пренос апсолутних права, плаћање пореза на додату вредност, трошкови прибављања документације... О свим додатним трошковима распитајте се пре него што уопште поднесете захтев за добијање кредита.

Има ли накнаде за превремену отплату?

Превремена отплата значи целокупно или делимично измирење обавеза према банци пре рока доспећа кредита, односно пре истека предвиђеног уговорног односа. Банка може да уговори накнаду за превремену отплату кредита за физичка лица ако је запериод превремене отплате уговорена фиксна номинална каматна стопа, или код уговора о кредиту чији је предмет куповина непокретности ако је уговорена фиксна или променљива номинална каматна стопа, и то највише до један одсто износа кредита који се превремено отплаћује. Такође, банка може тражити накнаду за превремену отплату уколико у периоду од годину дана желите превремено да отплатите више од милион динара. Код кредита са променљивом каматном стопом, чији предмет није куповина непокретност, накнада се не наплаћује. Ако имате могућности, саветујемо вам да кредит превремено отплатите, у делу или у целости.

Која су моја права ако банка не поштује одредбе уговора?

Евентуалне неспоразуме са банком најпре пробајте да решите са самом банком и то тако што ћете јој упутити приговор у писаној форми. У највећем броју случајева, проблем се тада и реши, брзо и једноставно. Ако не добијете одговор од банке у року од 30 дана или нисте задовољни понуђеним решењем, можете упутити писмени приговор – обавештење Народној банци Србије на поступање финансијске институције, у овом случају банке. Народна банка Србије ће размотрити ваш приговор, тражити изјашњење банке, а након тога упутити вам коначан одговор. Такође, постоји могућност мирног решавања спорног односа у поступку посредовања између клијената и финансијске институције, а тај поступак се још назива медијација. Медијација је бесплатна, одржава се у НБС, а поступак спроводе запослени у НБС, који су лиценцирани медијатори.

Коментари0
ac2b1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља