понедељак, 14.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Непознати Шумановићев купац

Аутор: Гордана Крстић-Фајсреда, 06.06.2012. у 22:00
Сава Шумановић: „Обала мора са боровима”

Специјално за Политику

Париз – У години великих датума, када се обележава 70 година од трагичне смрти стрељањем и 60 година од оснивања Меморијалне галерије Саве Шумановића у Шиду, на светло дана изнета је још једна непозната париска слика овог великог српског и југословенског уметника.

Наиме, у Паризу је недавно поштоваоцима уметности представљена и понуђена на аукцијској продаји у чувеном париском „Отел Друо”  Шумановићева слика Обала мора са боровима”. Како се незванично сазнаје, слика потиче из приватне париске колекције и власници су је, наследивши је од родитеља, понудили на продају. По свему судећи, нису ни слутили да ће процењена вредност бити практично удесетостручена. Шумановић је данас врло мало познат у Француској, и то превасходно у кругу трговаца уметнинама.

Сава Шумановић (Винковци 1896 – Сремска Митровица 1942) у Паризу је боравио у три наврата, између 1920. и 1930. године. За време живота и рада на Монпарнасу, тада центру света за уметнике са свих меридијана, успео је да скрене пажњу на своје стваралаштво, што потврђују бројни осврти на његово дело у француској штампи онога времена. За само нешто више од пет година укупног боравка у Паризу, Шумановић је оставио трагове који га и данас чине присутним, упркос томе што његово дело ту није никада промовисано након дефинитивног повратка кући 1930. године.

Димензија 65 x 81 цм, слика Обала мора са боровима рађена је уљем на платну и потписана је латинично, по француском правопису, у доњем десном углу, као и на полеђини платна. На основу потписа може се сврстати у период настанка између 1920. и 1929. године, када је Шумановић по доласку у Париз, по савету ликовног критичара и свог пријатеља Флорана Фелза, почео да се потписује на начин како би Французи правилно изговорили његово словенско презиме.

Слика је у добром стању и на оригиналном платну, што се констатовало прегледом и извештајем добијеним од аукцијске куће. Вршене су мање рестаурације: на полеђини је уочљив мали уметак у горњем десном делу док је бојени слој рестауриран на левој страни, у зони дрвећа. Уочљиви су мањи трагови влаге на полеђини платна. Потпис је изведен браон бојом и такав се појављује и под УВ зрацима. 

Од првобитно процењене вредности на 3.000–4.000 евра, слика је брзом акцијом достигла цену од 32.000 евра, плус 25 одсто таксе! Тако је Шумановић на чувеном париском тржишту уметнина, још једном, заслужено, скренуо пажњу на своје дело. Први пут је то било 2006. године, када је његова слика „Село” (Village) продата за суму од 64.000 евра, уз светски рекорд између процењене и постигнуте цене. До тада су његове слике на париском тржишту продаване по симболичним ценама, што по свему судећи више неће бити случај.

Како је Шумановић превасходно познат на подручју бивше Југославије, није тешко претпоставити да је слика нашла новог власника међу љубитељима уметности из сликареве домовине. Као што обично бива, највиша цена је излицитирана преко телефона и име новог власника је непознато јавности.

За време живота и стваралаштва у Паризу Шумановић је имао купаца слика, иако му је виза то повремено забрањивала. У свом тексту „Место предговора”, написаном за последњу изложбу за живота 1939. године, помиње господина Мерка, свог бившег купца. Француска влада му је откупила акт са салона из 1926. године, а на слици „Парк Монсури” 1940. године, рађеној по скици из Париза, записао је да је исту слику у малом формату насликао 1929. године и продао је господину Ришару за 200 франака.

Шумановићеве слике се од тридесетих година прошлог века повремено појављују на париским аукцијама, уз слике легендарних мајстора париске школе. Био је најбољи ученик Андре Лота, који је његово дело окарактерисао и као боље од Сезановог, али, како му је говорио, узалуд кад не постиже високе цене на тржишту. Више не би могле да стоје ове речи, јер појавом моћних инвеститора са наших простора и захваљујући њиховом надметању за Шумановићева дела, она у Француској достижу високе цене и поново га чине запаженим. 


Коментари1
60f41
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мирко Грбић, Бањалука
Био је најбољи ученик Андре Лота, који је његово дело окарактерисао и као боље од Сезановог, али, како му је говорио, узалуд кад не постиже високе цене на тржишту.... ----------------------------------------- .....пише у чланку али те ријечи нису ријчи А .Лота већ Саве Шумановића изречене у хроничној фази његове душевне болести.Мир души великог сликара и трагичног човјека Саве Шумановића !

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља