субота, 21.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:26
НАРОДНА БАНКА СРБИЈЕ САВЕТУЈЕ

Угасите рачун који више не користите

Одржавање текућег рачуна се плаћа, без обзира на то да ли на њему има промета или не, па уколико се те обавезе не измирују и направи се недозвољено прекорачење, банка ће то пријавити Кредитном бироу
Аутор: kamatica.comчетвртак, 07.06.2012. у 22:00

Поступајући по приговорима корисника, Центар за заштиту и едукацију корисника финансијских услуга Народне банке Србије од почетка се среће са великим бројем приговора корисника текућих рачунакоји нису активни. „Изненађени” непријатним сазнањем да дугују новац банкамау којима имају некад отворене, али не више и активне текуће рачуне, грађани су се јављали центру. Најчешће су до тог сазнања долазили онда када им је по захтеву за нови кредит дошло образложење o одбијању захтева због постојања дуговањау Кредитном бироу.

Према резултатима истраживања јавног мњења које је Народна банка Србије спровела марта 2011. године, у Србијиjeсваки испитаник имао отворен текући рачун, што значи 100 одсто испитаника. Овај податак показује да наши грађани не примају плату у ковертама, „на руке”, као некада, већ да им њихови послодавци исплаћују зараду на текући рачун. По овом показатељу, Србија предњачи у односу на већину земаља у региону. Ипак, истраживање је показало и другу страну медаље. Од укупног бројакорисника текућих рачуна, чак петина је имала неактивне текуће рачуне, који нису коришћени више од шест месеци. Скоро трећини ових испитаника није било познато да ли су у обавези да плаћају накнаду за одржавање текућег рачуна.

Само да подсетимо, да бисте отворили текући рачун, потребно је да потпишете уговор о отварању и вођењу текућег рачуна са банком коју изаберете. Банке су дужне, поред осталог, да у сваком уговору јасно назначе све накнаде које сте у обавези да плаћате по основу коришћења текућег рачуна. Упркос тој чињеници, пракса је показала да грађани по инерцији потписују уговоре, не читајући његове одредбе.

Напомињемо да, уколико сте потписали уговор са банком, то значи да сте на себе преузели сва права и обавезе које проистичу из тог уговора, без обзира на то да ли сте упознати са њима или не. Због тога, Народна банка Србије саветује свим корисницима финансијских услуга да увек прочитају уговор пре потписивања и затраже појашњење свих одредаба из уговора које не разумеју или их доводе у недоумицу.

Уколико је коришћење текућег рачуна условљено плаћањем накнаде за одржавање рачуна та обавеза корисника требало би да буде дефинисана уговором. У складу са уговором, одржавање текућег рачуна се плаћа, без обзира на то да ли је на том рачуну било промета или не. Након одређеног времена, а уколико обавезе нису измириване, а рачун доведен у недозвољено прекорачење, банка ће пријавити ово дуговање Кредитном бироу.

Сваки грађанин, који жели да подигне кредит или постане корисник финансијског лизинга, мора да зна да је један од предуслова за то уредна кредитна историја. Наиме, у случају да су у бази Кредитног бироа евидентираневаше неизмирене обавезе по било ком основу, па и по основу коришћења неактивног текућег рачуна, банка или давалац лизинга могу одбити да склопе уговор са вама, уколико сте евидентирани као нередован платиша.

Такође, чињеница је да се корисници банкарских услуга најчешће жале да их банке не обавештавају о насталом дуговању и по неколико година. Уговори које су грађани потписивали са банкама често нису имали одредбу о обавештавању корисника, или су подразумевали да корисници изводе са свог рачуна преузимају на шалтерима банке.

Међутим, Закон о заштити корисника финансијских услугакоји се примењује од петог децембра2011. године, регулисао је питање обавештавања корисника финансијских услуга о свим дуговањима, укључујући и она настала по основу коришћења текућег рачуна. У случају дозвољеног прекорачења рачуна, банке су дужне да једанпут месечно доставе кориснику без накнаде, у писаној форми или надругом трајном носачу података, обавештење – извод о свим променама на његовом рачуну. Такође, банке су дужне да у случају промене висине накнаде за одржавање текућег рачуна, о тој чињеници обавесте корисника најмање 15 дана пре наплате накнаде по новој висини, а корисник има право да средства са тог текућег рачуна пребаци у другу банку, без накнаде.

Имајући у виду све наведено, Народна банка Србије саветује све грађане који имају неактивне текуће рачуне дужи период, да искористе своје право које им је дато Законом о заштити корисника финансијских услуга и бесплатно угасе текући рачун, уз претходно измирење евентуалних обавеза, уколико немају намеру да га користе. Истовремено је неопходно да се корисник информише о начину и поступку гашења рачуна у својој банци. Најчешће је потребно да се захтев за гашење рачуна поднесе у писменој форми.

Све информације о финансијским производима и правима корисникa финансијских услуга можете пронаћи на сајту www.tvojnovac.nbs.rs.


Коментари0
9fcf5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља