петак, 22.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:30

Један добар човек и један добар виски

Аутор: Дубравка Лакићсубота, 09.06.2012. у 22:00

Шта то има Шкотска што други немају? Уколико одговор на ово питање потражите у новом филму британског маестра Кена Лоуча, званом „Анђеоска деоба”, онда би он гласио: Шкотска има најбољи виски и добре, симпатичне људе!

Наравно да ствари нису тако једноставне, али је чињеница да Лоучова „Анђеоска деоба” био најведрији, најпозитивнији и најкомичнији и најоптимистичкији филм недавно завршеног 65. Канског фестивала (у којем је Лоуч учествовао једанаести пут) и да се све завршило са „Prix du jury” (награда жирија) у корист Кена Лоуча...

У првим британским критикама Вашег филма констатује се да сте у овом филму мање љути?

Не знам шта су тачно хтели тиме да кажу, али чињеница је да је овај филм најсветлији од свих мојих дела. Могуће је да сам „мање љут”, али то не значи да сам мање критичан према друштвеном систему и власти.

Или, мање заштитнички настројени према радничкој класи чији сте „гласноговорник” и којој сте посветили свој целокупни филмски опус?

Радничка класа је центар филозофије мог филмског стваралаштва. Она је , уопштено говорећи, најчешће у филмовима представљена кроз дводимензионалне стереотипе, забашурена негде у њиховом садржају. Моја је намера увек била да радничку класу опишем и славим на другачији начин. Циљ је увек да их поставим на централну сцену и истражим њене противуречности, њене наде, хумор, живот, а све то без да се према њој односим покровитељски.

Још од својих првих филмова на томе истрајавате, бавите се исечцима из живота радничке класе, дакле, темом за коју многи редитељи данашњице, нарочито они млади, сматрају да не интересује биоскопске гледаоце. Успеси Ваших филмова доказују супротно?

Моји филмови су успешни у оној мери у којој допиру до срца гледалаца. Оних, који попут мене сматрају да свака промена у друштву може доћи једино из радничке класе, јер нико други није спреман на промене. Сви се остали труде да задрже статус кво и да заштите себе и своје угодне личне позиције.

Кроз „Анђеоску деобу” сте нам показали да су за спас свих шкотских, односно европских, радничких „лузера”, довољни: један добар човек који им пружа руку и виски?

Ха! Јесам у овом филму оптимистичан и нудим оптимистичан крај, али решења нису тако једноставна нити тако бајковита. Само крајем прошле године број незапослених младих људи у Британији попео се на више од милион и ја сам пожелео да испричам причу о тој генерацији младих људи које ишчекује празна будућност. Они су прилично сигурни да неће добити посао, стални посао, сигуран посао, а мене и мог сценаристу Пола Лавертија занимало је да видимо како се то на њих одражава и како ти млади виде сами себе. И учинили смо то са пуно хумора, јер га ни ти млади људи још увек нису изгубили.

Ви им нудите наду, указујете да је можда спас у томе да покушају да открију своје скривене таленте, да их развију и од тога живе, попут Вашег главног јунака који случајно спознаје да има добар нос за препознавање најквалитенијих врста вискија?

Производња вискија, његово мирисање и дегустација је читава комплексна наука и веома скупа, јер арапски принчеви и богати Американци спремни су да на аукцијама за једну флашу плате и више од 50 хиљада фунти. Тај ко има нос да међу хиљадама флаша омирише и сугерише купцу најбољи виски, тај може да има посао живота! Виски, осим што је мултимилионски интернационални пројекат, чини наш културни идентитет, а током истраживања суочио сам се са чињеницом да велики број младих Шкота никада није пробао своје национално пиће нити је икада уживао у лепотама сеоских, планинских и славних тачака где се виски производи и то на старински начин.

Од вискија може да се живи, али шта сте Ви о њему знали пре почетка снимања овог филма?

Не много, а не знам много ни сада, осим што сам научио да треба да га миришете више него кушате, што ми се допада. Допада ми се то што читава поента није у томе да га само сручите у грло.

Је ли забавније снимати комедију?

Шта год да снимате, то је увек веома тежак посао. Сувише је пресије да би било забавно.

Још увек Вам је веома важно да имате апсолутну контролу над својим филмом?

О, да! Другачије не можете исправно радити. Не можете имати одговорност за филм, ако не можете доносити кључне одлуке. Финални рез делим са мојим верним сарадницима, продуценткињом Ребеком О'Брајен, сценаристом Полом Лавертијем и монтажером Џонатаном Морисом. Последњи рез је увек плод заједничког напора нашег ауторског тима.

Ви сте веома плодан филмски стваралац, али шта је осим филма Ваша велика љубав?

Моја госпођа, супруга Лесли. Упознали смо се тачно пре 50 година.

Можете ли да кажете да сте задовољни својом појавом?

Трудим се да избегавам огледала! И трудим се да своје мане – слање телефонских порука касно ноћу и једење чоколаде у послеподневним сатима, смањим на разумнију меру!

----------------------------------------------

Неколико зрна презира

Ваш осмех на све саговорнике делује тако благотворно?

Не верујем да делује тако благотворно на оне према којима осећам презир, а ту мислим на нови лабуристички кабинет који нас је одвео у Ирак.

Кога сматрате највећим „зликовцем”?

Оне који се мотају око краљице, а контролишу огроман капитал, велике корпорације и банке, политичаре који говоре у наше име и заклањају се иза нас, контролишући и манипулишући економским системом и стварајући огромну армију незапослених зарад сопствених интереса и напредовања. Докле год будемо на сцени имали људе који манипулишу системом биће све горе. Погледајте данас планету, данашњи „модеран” свет са 75 милиона незапослених људи, а тај тренд се наставља...


Коментари1
a4aa1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Pavle R.
Veliki autor, istrajan u svojoj etci i filmskoj estetici i svom duboko angazovanom stavu koje nikada nije promenio zarad dnevnopolitickih potreba. Filmovi Kena Loacha su izvrsni i verujem da je takav i ovaj novi! Divim se Vasoj energiji gospodjo Dubravka, Vasoj elokvenciji i erudiciji i rado citam i Vase filmsko-esejisticke kritike!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља