субота, 16.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:21
НОВАЦ А - Ш

Ко је неуредни дужник

Подаци о доцњи чувају се три године након последње пријаве, односно после измирења уговорних обавеза. – Шансе за коришћење неке од финансијских услуга у том периоду максимално су смањење, у већини случајева банка неће хтети да вам одобри кредит, позајмицу или картицу
четвртак, 21.06.2012. у 22:00
(фото sxc.hu)

Сви корисници неке од категорија финансијских услуга који своје обавезе нису измирили у року од 60 дана у Кредитном бироу се воде као неуредни дужници.

Подаци из Кредитног бироа су апсолутно тачни и прецизни јер већина институција дневно доставља потребне податке. Истовремено Кредитни биро можемо назвати и „чуварем наших новчаника” јер нас чува од презадужености.

Подаци о насталој доцњи чувају се три године након последње пријаве доцње Кредитном бироу, односно након измирења уговорних обавеза. Ово значи да су вам шансе за коришћење неке од финансијских услуга у наредне три године максимално смањене, односно да у већини случајева банка неће хтети да вам одобри кредит, позајмици или картицу.

Да појаснимо, одлуку о одобрењу услуге или одбијању не доноси Кредитни биро, већ банка, односно финансијска институција. У овој не постоје подаци о вашим приходима, нити постоји могућност увида у стање на вашим рачунима, тако да Кредитни биро ни не може учествовати у доношењу одлуке о одобрењу (одбијању) неког захтева.

Банке (финансијске институције) обавезне су да при одобравању неке услуге процене кредитну способност грађана, као и категорију клијента да је је уредан или неуредан платиша, а то је управо оно што је сврха извештаја из Кредитног бироа. Пракса банака је показала да се пласмани неуредним дужницима не одобравају. Дакле све оне који имају регистроване активне или измирене доцње одбиће банке или финансијске институције.

Одступање од ове праксе може да се деси у случају да је извештај Кредитног бироа показао да је у питању материјално безначајна доцња (на пример до 1.000 динара), јер су поједине банке спремне изаћи у сусрет клијенту и одобрити пласман – овакве доцње су најчешће резултат неусклађивања са курсом при уплати обавеза.

У сваком случају потребно је знати да банка има дискреционо право да одобри или одбије неки захтев.

Шта треба радити у случају грешака у извештају

Један од проблема који се може јавити су грешке у Кредитном бироу настале као резултат погрешног извештавања банке и то најчешће неблаговременим достављањем података о промени статуса у кредитној историји клијената. Уколико вам се деси да имате проблем при одобравању неког новог кредитног задужења, само измену података у извештају мораћете сами иницирати.

Захтев за исправку – допуну, добијате уз „Лични извештај” на шалтеру банке и (или) Кредитном бироу УБС. Захтев за исправку се не плаћа. Уколико је такав захтев оправдан, банка или други поверилац који је Кредитном бироу доставио нетачан податак, дужан је да изврши корекцију најдаље у року од 15 дана (у пракси се најчешће то спроводи већ у року од три дана). Иначе, све измене података извршене у банкама у току дана (отплате кредита, измирена доцња, итд.) исказаће се у извештају Кредитног бироа наредног дана од дана достављања тих података од банке или другог пружаоца услуге.

Центар за заштиту корисника

У случају да банка и поред оправданости вашег захтева за измену података не поступи по истом, можете се обратити Центру за заштиту корисника Народне банке Србије.
Оваквих ситуација требало би бити све мање јер је Законом о заштити корисника финансијских услуга прописана обавеза банака о редовном извештавању клијената о доспелим неизмиреним обавезама, што доприноси нашој већој финансијској одговорности као и смањењу погрешног извештавања Кредитног бироа.

Какву корист имамо од Кредитног бироа

У временима када нас на сва врата тресе финансијска криза, понекад је задуживање код банака једина опција да решимо неке животне ставке. Иако сви желимо да нам нико не угрожава приватност, управо постојање овакве институције може довести до смањења цене банкарских производа – што је мањи ризик банака и финансијских институција при кредитирању, то је већа могућност стабилизације тржишта. С друге стране, у оваквим односима свакако уредне платише не могу бити оштећене, јер банка цени уредност својих клијента како кроз повољнији третман у одобравању кредита, тако и кроз услове под којима се кредити одобравају.

Каматица

......................


Бесплатни „онлајн” извештај до краја јуна

Од недавно грађанима је на располагању и такозвани онлајн Кредитни биро, који пружа могућност добијања извештаја интернетом. До краја јуна ова услуга је бесплатна, док ће почев од јула ове године један извештај годишње бити бесплатан, а остали е по утврђеним тарифама.

Све услуге добијања извештаја Кредитног бироа плаћа клијент по важећем тарифнику Кредитног бироа („Основни извештај” 205 динара, „Лични извештај” 230 динара).

Кредитни биро Удружења банака Србије је централни национални регистар података о новчаним обавезама правних и физичких лица према „повериоцима” и о њиховој уредности у измиривању тих обавеза. Регистар података се сређује на дневној основи, а податке достављају све банке, сви даваоци лизинга, осигуравајућа друштва, државне агенције и фондови.

Институције које достављају податке су одговорне за тачност и ажурност података који се исказују у извештајима Кредитног бироа.

При ступању у пословне односе са новим клијентом свака банка захтева извештај Кредитног бироа, који може добити електронским путем искључиво уз потписану сагласност клијента. Извештај Кредитног бироа садржи све податке о текућим и потенцијалним обавезама грађана и правних лица.

Под текућим обавезама подразумевају се обавезе по основу кредита, картица, дозвољеног прекорачења по текућем рачуну, обавезе по основу лизинга, као и обавезе по основу активираних јемстава. Потенцијалне обавезе представљају подаци о датим јемствима (жиранти) по кредитима других грађана.

Ово значи да сем ових података Кредитни биро у сваком моменту води евиденцију и о томе да ли сте уредни или неуредни платиша.

По извештају Кредитног биро сматра се да сте уредни платиша уколико своје обавезе измирујете у року до 60 дана од дана доспећа обавезе –иако је рок од 60 дана оно што у пракси свакако не функционише, јер вас из банке већ дан након пропуштене уплате зову и подсећају да имате неизмирених обавеза, Кредитном бироу се пријављују обавезе које нису измирене дуже од 60 дана.

Податке о грађанима банке и остале институције достављају Кредитном бироу на основу споразума потписаног са Удружењем банака Србије. Сви подаци су потпуно заштићени третманом пословне тајне.

Увид у податке

Увид у податке може имати само грађанин (правно) лице и банка (институција) која пружа финансијску услугу. Још једном напомињемо да се извештај може добити само на основу потписане сагласности клијента финансијској институцији која пружа услугу. Једном потписана сагласност није трајна и може се опозвати.

Повлачење извештаја из Кредитног биро технички може обавити само овлашћено лице у банци или другој институцији која има потписан споразум са Удружењем банака Србије. Приликом подношења захтева за кредит или неке друге услуге, клијенту се образац сагласности на потпис уручује лично у банци (институцији) (такозвани основни извештај).

Овакав извештај садржи све податке о услугама које клијент користи код банака и других финансијских институција, али не и називе пружаоца финансијских услуга.

Свако физичко лице има право увида у своје податке потписивањем обрасца сагласности за добијање такозваног личног извештаја. Овај извештај се може добити и невезано за процедуре одобравања неке од финансијских услуга. Поред податка о услугама које користи код банака и других финансијских институција, извештај садржи и податак код којих институција се користе те услуге.

Захтев за добијање извештаја се подноси или у пословној банци или директно у Кредитном биро у Удружењу банака Србије. Извештај се доставља поштом, факсом или мејлом.


Коментари2
1bf53
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Branko rankovic
dali bih mogao da dobijem izvestaj kreditnog biroa
andjelka vrekic
kako onda da podignem kredit i da vratim taj dug ,a i kako sam mogla da podignem kredit jos 2007 god .ako nisam imao nikakvu garanciju banci na osnovu cega su mi dali tada taj kredit i nisam redovno placala a sada kada ocu da ga vratim kao zaposleni radnik nemogu jer nemam cist kreditni biro pojasni te mi to ima li takvih slucajeva kod vas u banci .

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља