среда, 21.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 04.07.2012. у 22:00 Станко Стојиљковић

Указала се„божја честица”

Погони у ЦЕРН-у (Фото Бета)

Нова субатомска честица се указала, да ли јој се може приписати одомаћени придев – божја? После најнеизвесније и најтемељније потере икада у науци, јуче је из Европске организације за нуклеарна истраживања (ЦЕРН) покрај Женеве, широм света одаслат глас да сићушни делић материје, 125 пута масивнији од протона, у многоме одговара дуго траженом Хигзовом бозону.

Сасвим је разумљиво да је међу физичарима на свим меридијанима завладало одушевљење које су неки већ прозвали – хигзстеријом. Ни Србију није мимоишао цунами усхићења, јер су наше две дружине, с неколико хиљада истраживача из десетина земаља, протеклих година учествовале у трагању за најнеухватљивијим бегунцем.

Према мерењима с детектора АТЛАС, једног од четири распоређена у подземном прстену, налик савршеном ђевреку, извесно је да новооткривена честица има масу од 126,5 милијарди (гига) електронволти, с вероватноћом од 99,999942 одсто, а то се исказује изразом „пет сигма”. Пређашњи подаци, позивајући се на општеприхваћену теорију „Стандардног модела”, која најверодостојније до сада описује космос, искључили су Хигзов бозон у распону од 110 до 121,5 и од 127 до 600 гигаелектронволти. Још 2000. године обзнањено је у ЦЕРН-у, да се не појављује ни на нижим енергијама.

Зашто научници дуже од четири деценије прогањају „божју честицу?

Зато што су уверени да је то „недостајућа карика” у замишљеном устројству свеколиког космоса, извориште масе за све остале основне или елементарне честице од којих је све што нас окружује саздано. Боље рећи: Хигзово поље које она са својим посестримама твори.

Свеколики космички вакуум, наиме, прожима поље под чијим дејством све честице добијају масу мировања какву управо даје Хигзово поље. Из тога проистиче да маса није унутрашње својство самих честица, већ је то одлика која се рађа у међуделовању честице и околине. Свагда и свугде.

Али Хигзово поље не делује подједнако на све честице: за једне је као вода, зато лакше пролазе; за друге је као уље, стога се тромо пробијају; за треће, као што су фотони и можда наутрина, постаје невидљиво. Замисао да таква честица постоји потекла је из ума Питера Хигза, са Универзитета у Единбургу, а назива се још „скривена симетрија”.

До сада је било назнака да су наишли на траг, али ниједнаније с толиком увереношћу пригрљена као јучерашња објава. У ЦЕРН-у је изграђен најграндиознији акцелератор (LHC), у чијим су подземним ходницима, укопаним више од сто метама и дугачким готово 27 километара, смештене најсавршеније осматрачке справе за убрзавање и сударање протона. „Велики разбијач”, у слободном преводу, може се упоредити с џиновским микроскопом у којем се кроз четити детектора – наше електронске очи – гвири у састав субатомских честица, толико стиснутим да размаци међу њима међу не прелазе један фемтометар (билијардити део метра).

У случају да новонађена субатомска честица није Хигзов бозон, отвара се капија нове физике која наговештава будуће „градивне циглице”. До краја године очекује се двоструко више података у поређењу с прикупљеним.

----------------------------------------------

И Срби анализирали

„Већ неколико седмица у ЦЕРН-у влада право опсадно стање”, каже за „Политику” професор др Петар Аџић с Физичког факултета у Београду, руководилац српског истраживачког тима на ЦМС-у. „Оба експеримента на Великом хадронском сударачу (LHC) су, на основу података из 2011. и до јуна 2012. године, регистровала догађај на енергетској скали у близини 125 гигаелектронволти, где се према предвиђањима ’Стандардног модела’ очекује појава Хигзовог бозона. Врло јаке доказе да је регистрована нова честица пружају резултати с ЦМС-а. Познато је да Србија има два истраживачка тима укључена у оба експеримента: из Института за физику (ATLAS), ’Винче’ и с Физичког факултета (CMS). Поносан сам што су наша два члана, др Владимир Рековић и др Предраг Миленовић, директно учествовали у финалној анализи и тако значајно допринели резултату који би могао да обележи 21. век у физици.”

cd73d

Hyperborei
Kao fizičar mogu reći da sam apsolutno skeptičan putem kojim današnja fizika ide i svim novim otkrićima u fizici. Sa eksperimentima se manipuliše, a teorije se šteluju i podešavaju po potrebama odredjenih centara. Fizika je u krizi vec 60 god i to niko nece da prizna. Svakom fizičaru su jasne manipulacije u nauci, ali mnogi se prave da to ne vide da bi dobili novac od finansijera. Fizika je prorodna nauka i svaka teorija se mora zanivati na jasnim i jednostavnim principima. Slažem se, dakle da je današnja fizika otišla putem srednejvekovne inkvizicije. Šta mislite da li postoji mehanizam da neko dodje do nekog otkrića to prezentuje široj naučnoj zajednici radi provere ako nije zaštićen nekom titulom ili niko ne stoji iza njega iz nekih interesa. Sve se svelo na uticaj, titule, diplome, bodove, novac, i sl. a o istini i napredku niko ne vodi računa, niti ga to interesuje. Naravno danšnja tehnologija se razvija još uvek , ali pod uticajem otkrića iz fizike sa početka prošlog veka.
berislav roncic
Kao laik malo mi je teže shvatiti što su to ulovili, a tvrde da je riječ o bozonu ili tzv. "božjoj čestici". Čitajući prethodne članke na tu temu, shvatio sam da su našli nešto što sami još ne znaju reći. Dakle, u ovom su slučaju potrebni višestruki pokusi i potvrda identičnosti o toj tzv. čestici. A više mi je to ličilo na utrku sa Amerikancima koji to isto rade, pa su možda i "ubrzali" taj događaj.
Tonka Tander
@Higzov Bozon Potpisujem i to je dio sistema ! Ovo je neko kapitalističko maslo i ona mašina od nekoliko milijardi dolara ,i masa naučnika koja kao hvata neku česticicu i dokazuje nešto što ne konta niko,zamagljuje stvarnost i veliča sistem! Jedno je realno KAPITALIZAM jest jednako APOKALIPSA!Ako ljudi na vrijeme shvate bazu sistema ,možda uspiju srušiti smeće koje evo već 200 godina oduzima svakom slobodu u punom većem obimu nego ijedan sistem do sada!
Хигзов бозон
Масе нема, постоје само свјетлост, а свако паметан би закључио да онда живимо у холограму. Наравно то је јерес, а данашњи научници се више држе својих догми него што је католичка црква у вријеме шпанске инквизиције. Рекламирају се само научници који измишљају теорије које се не могу доказати ни оспорити као што је Анштајн или овај Хигз, а све то има за циљ да се људи држе у понизности, као што је то некад радила религија.
penzioner iz Vojvodine
Dosad sve stima, i nekako ulazi u moj gradjevinski mozak. Samo ne znam u kakvoj su korelaciji ta masa koja pozima svekoliki kosmos, i gravitacija koja isto tako prozima kosmos u svim pravcima i po svim ravnima, uvek sa kvadratom rastojanja smanjuci se linearno. Znaci, da ponovim, Higsovo polje, u kakvoj je vezi, sa recimo, "crnom rupom"? Ili, ja brkam loncice, nema veze masa cestica sa masom materije.