четвртак, 19.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:02
КАКО СЕ ПИШУ ЖАЛБА, МОЛБА, ЗАХТЕВ...

Приговарати само писаним путем

Без обзира на то да ли се обраћате јавном или комуналном предузећу, државном органу или приватној компанији, постоје правила којих би се требало придржавати како би притужба била делотворнија
Аутор: Редакција „Потрошача”четвртак, 05.07.2012. у 22:00

На питање – „да ли приговарати усменим или писаним путем?”, наш одговор је увек ово друго. Ево и зашто је бољи писани приговор:

– ово је једини начин да имате траг да сте се обратили поводом жалбе/приговора/молбе/захтева;

– фирма којој упућујете писани приговор озбиљније приступа његовом разматрању, ако је упућен писаним путем;

– фирма има обавезу да вам одговори писаним путем,

– у случајевима када постоји надзорни орган над радом службе на чији рад/услугу/производ приговарате, често је неопходно да се најпре обратите тој служби, па тек онда надзорном органу. Нема другог начина, но да се дописујете;

– ако случај дође до суда, апсолутно је неопходна писана преписка, као доказ да сте покушали да проблем решите;

– на овај начин се избегавају велике дозе стреса.

У сваком случају, када се већ дописујете, потребно је и да знате основна правила пословне коресподенције. Ево кратког „курса”.

1. ОПШТЕ ПРАВИЛО

Они којима се обраћате највише воле да добију допис који има форму њиховог дописа. Разлог је једноставан. У таквом се допису најлакше сналазе.По правилу, осим форме дописа коју прописује њихова кућа, добро познају и форме дописа које упућују државни органи или органи локалне самоуправе, као и разна јавна и комунална предузећа.Ми ћемо вам показати како држава и локална самоуправа пише дописе.

2. ПИСАТИ РУКОМ ИЛИ КОРИСТИТИ РАЧУНАР

Нема потребе објашњавати да ово друго наилази на бољи одјек код онога коме је упућено. Најпре, службеник који га чита нема проблем са тумачењем рукописа. Друго, ако пишете неким од фонтова који се уобичајено користе у управи, олакшавате читање ономе чији је то посао.

Када је о фонтовима реч, најчешће су у употреби следећи:

– Arial,

– New Roman,

– Calibri.

Државне службе, углавном, користе ћирилично писмо, па вам га и ми препоручујемо.Величина слова је, такође битна ствар. Трудите се да она не буде мања од 12, а ни већа од 14 (осим заглавља у коме је назив и адреса фирме којој упућујете допис). Ма колико смешно изгледало, већина треба да стави наочаре или да се добро напрегне да би прочитала шта пише, ако је величина слова мања од 12.Сећате се оне приче о Закону о туризму и обавезе туристичких агенција да Опште услове пословања пишу словима величине најмање 12.

3. ЗАГЛАВЉЕ

По правилу се у горњем, левом углу пише назив фирме, њена адреса и поштански број (ПАК-поштански адресни код не морате. Снаћи ће се поштари и без њега, као и све деценије уназад).

Ево примера:

ТИМ ЕВРО д.о.о.

ул. Прерадовићева, бр. 65

11000 Београд

Болдирање слова у допису је добро само у случају исписивања заглавља. Његово појављивање у даљем тексту, обично има значење да наглашавате нешто што служба није била способна да схвати.Ако сте и сами службеници, знате да вам је нарочито мрско да вас неко са стране учи вашем послу. Стога сте мање спремни да му изађете у сусрет.

Уколико је допис упућен некој особи у фирми, онда испод поштанског броја, у заглављу, стављате, као што је описано у следећем примеру:

Н/Р г. Петар Петровић

директор сектора за развој

4. КАКО ЗАПОЧЕТИ ДОПИС

У примени је неколико уобичајених начина. Ми вам представљамо три:

– Реченицу започињете са речи: „поштовани”, а у следећем реду настављате са образложењем дописа. Ако се обраћате конкретној особи, онда није згорег написати: „поштовани господине/госпођо, па презиме”.

– Пре образложења разлога из којих упућујете допис, на почетку реченице, напишите: „ПРЕДМЕТ:”, па настављате са појашњењем предмета дописа. Ево примера:

ПРЕДМЕТ: приговор на рачун број 11112/1212 од 15.03.2012.

– Испод заглавља, на средини ширине стране стављате назив предмета дописа: молба/приговор/жалба/захтев и слично. Препоручујемо великим словима, величине 14 (може и веће, нарочито, ако се обраћате суду)

5. ОБРАЗЛОЖЕЊЕ РАЗЛОГА ЗА СЛАЊЕ ДОПИСА

Препоручујемо да на почетку констатујете „чињенично стање”.На пример: ако нисте имали услугу интернета у одређеном периоду, онда наведите да у периоду од тог датума до датума тог и тог није било услуге.Затим наведите радње које сте предузели:

На пример: позвали сте кориснички сервис и речено вам је...

Затим, наведите оно што тражите да се учини поводом насталог проблема

На пример: да се рачун умањи, јер нисте имали услугу више од 48 сати кривицом оператера.

6. ПРИЛОЗИ

Потрудите се да све што тврдите и документујете. После образложења дописа, таксативно побројте прилоге које прилажете.Старо је службеничко правило да се прилози ређају редом како сте их побројали у допису. Затим се употреби познато чиновничко оруђе – хефталица и тако смањи могућност да се прилози загубе на путу до референта. Уз то, набрајањем прилога у допису имате потврду да сте их доставили.

7. КАКО СЕ ЗАВРШАВА ДОПИС

По завршетку последње реченице образложења и захтева да се предузму одређене мере, одвојите неколико редова и можете ставити следеће:

а) Са поштовањем,

б) Срдачан поздрав,

в) Захваљујем на сарадњи,

г) Захваљујем на разумевању.

То се пише са леве стране.

Два реда испод тога, такође са леве стране пишете датум и место писања дописа.

На пример:

Дана: 15. 07. 2010. год.

У Београду

8. КАКО СЕ ПОТПИСУЈЕТЕ

Испод свега наведеног, са десне стране дописа, стављате податке о пошиљаоцу дописа.

На пример:

ПОДНОСИЛАЦ ПРИГОВОРА

Марко Јовић

ул. Незнаног јунака бр. 45

Београд

контакт тел. 06................

Не заборавите да се својеручно потпишете.

9. КАКО ПОСЛАТИ ДОПИС

Два су, најделотворнија, начина уручивања дописа:

– лично, предајом на писарници (ако постоји) или уручивањем службенику на шалтеру. У овом случају, потребно је да направите једну копију дописа и прилога. На првој страни те копије биће ударен пријемни печат са датумом (и евентуалним заводним бројем) или ће службеник који прими допис ставити свој потпис и обавезно датум када је примио поменути (инсистирајте, ако је потребно).

У неким случајевима, постоје тачно прописани рокови када можете упутити приговор на нешто и ако тај рок прође, неће вам много вредети што сте у праву.

– Препорученом пошиљком, са повратницом. Изгледа компликовано, али није тако.Ваш допис са прилозима спакујете у коверат, напишетеса предње стране коме шаљете, а са задње име, презиме и адресу онога који шаље.Одете до шалтера поште и кажете да желите да пошаљете препоручену пошиљку са повратницом. Добијете два једноставна обрасца да попуните:

а) потврда о пријему пошиљке (танак папир, са белом позадином и жутим пољима),

б) повратница (розе картон), која вам се враћа по уручењу пошиљке и служи као доказ да сте доставили допис и да је примљен одређеног дана.

Само, први пут ће бити мало теже да попуните, али ће вам службеници лако објаснити.

10. ШТА НИКАКО НЕ ЧИНИТИ

Никада немојте користити погрдне изразе типа: лоповлук, бахатост, пљачка и слично, јер ће онда друга страна имати доказ да сте их вређали. Не заборавите да сте виса њима у пословном а не емотивном односу.

Подсећамо да је једина институција где можете само да молите, а никако да захтевате – суд. Зашто мора тако и да ли мора баш тако, престаје да буде битно, када вам је потребан неки податак од суда.

(адресе и имена фирми и људи су измишљени ради вернијег приказа пословне комуникације)


Коментари4
555be
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Боривоје Михајловић
Поштован редакцијо Ово је сећање на једну нашу старију суграђанку, која је била први весник доласка пролећа. Често на силазном путу са Авале, годинама нас је на долазак пролећа подсећала једна сићушна старица, која је увек седела на камену испод пута, у расксници пута за Бели Поток. Она је угледавши да долази неки аутомобил, устајала и уз два три корака прилазила путу и у подигнутој руци нудила скроман букетић првог пролећног цвећа, некад и љубичица. Како је пролазило време, скоро смо се навикли на њу и понекад и куповали цвеће. Прошло је више година откако је то место пусто и више нема ње и њених најава пролећа. Данас кад се мало помолило пролеће, прошли смо ту расксницу и то празно место делује тужно без ње и њене најаве пролећа,са уздигнутом руком и букетићем. Одмах ниже на путу, почела је помало да ме гризе савест, што раније нисам чешће застајао, да нешто купим а можда и да поразговарамо. Боривоје Михајловић Политова 9а Београд
Stefan Pavlovic
Zelim da dam izjavu da su doktori bezobrazni prema pacijentima iz Sm.Palanke
Tacy Wilijams
Na koji način da se prijavi neprofesinalni rad poštanskih službenika? Već treći ut odlazim u lokalnu potštu da podignem pošiljku i ne uspevam, kao pošiljka se vratila negde pa moram ponovo sutra... Mislim nema veze šta mi se desilo, izgleda da ja to nemam gde da prijavim niti kome da se obratim, osim da ih snimim kako rade pa da dam u medije... Bilo je slučajeva da su poštanski službenici otvarali poštu i čitali pisam itd. Niko im ništa ne može, oni su kao bogovi pa treba da ih tolerišemo...
Dejan R. Popovic, dipl. inz
Na pitanje iz nadnaslova "Kako se pisu zalba, molba, zahtev ..." u naslovu ovog vaseg teksta kratko odgovarate "Prigovarati samo pisanim putem", a u tacki 9. ovog "istrazivanja" dajete sire objasnjenje kako poslati dopis. Mislio sam da ste pogresili sa ovakvim zastarelim istrazivanjem, odnosno uputstvom, pa sam pogledao sta je propisano najnovijim Zakonom o opstem upravnom postupku. Clan 54. ovog zakona glasi (prepisujem): (1) Podnescima se smatraju zahtevi, obrasci koji se koriste za automatsku obradu podataka, predlozi, prijave, molbe, žalbe, prigovori i druga saopštenja kojima se stranke obraćaju organima. (2) Podnesci se, po pravilu, predaju neposredno ili šalju poštom pismeno, ili se usmeno saopštavaju u zapisnik, a mogu se, ako nije drukčije propisano, izjavljivati i telegrafski, odnosno telefaksom. Kratka i hitna saopštenja mogu se davati i telefonom, ako je to, po prirodi stvari, moguće. Posle drugog citanja stava (2) ovog clana shvatio sam da je vase "uputstvo" ipak u skladu sa zakonom. Shvatio sam takodje da pojmovi "informaciono drustvo", "informacione i komunikacione tehnologije" (tehnologije koje obezbeđuju pristup informacijama putem telekomunikacija), "usluge informacionog drustva" i "Internet", kao i Zakon o elektronskom dokumentu, Zakon o elektronskoj trgovini, Zakon o elektronskom potpisu, Strategija razvoja informacionog drustva u Republici Srbiji do 2020. godine, Strategija razvoja elektronske uprave u Republici Srbiji za period od 2009. do 2013. godine, Strategija razvoja sirokopojasnog pristupa u Republici Srbiji do 2012. godine i drugi slicni propisi, strategije, elektronske i digitalne "agende", nemaju bas mnogo veze sa svakodnevnim, prakticnim zivotom ljudi. Sve to predstavljaja, uglavnom, svojevrsno sredstvo "blato-magla" za zamajavanje najsire javnosti, kojoj salteri i sluzbenici iza saltera ostaju i dalje - sudbina.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља