петак, 25.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 06.07.2012. у 22:00 Зоран Миливојевић

„Читање” емоција

Илустрација Срђан Печеничић

Емоционална писменост је способност да оно што осећамо препознамо као неко одређено осећање и да то осећање именујемо. Та способност није урођена, већ се учи и развија. Када мало дете осећа, оно није у стању да определи своје осећање и да га назове одређеном речју. Помажу му родитељи и други чланови породице који га директно или индиректно уче језику осећања. Уколико у детињству и младости особа не научи да повезује своје доживљаје са речима, када одрасте она неће имати довољно развијену ову способност, тако да ће показивати извесни, већи или мањи степен емоционалне неписмености.

Није довољно знати одређене речи за осећања, а не знати шта оне означавају. Као што није довољно познавати речи срце, бубрег и плућа којима именујемо одређене делове тела, већ треба и знати шта је основна функција тих органа, тако није довољно познавати речи страх, љубомора, љутња, увређеност, заљубљеност, љубав… већ је потребно познавати њихову функцију, контексте у којима људи реагују тим осећањима. А када људи имају елементарна знања о осећањима, тада могу да користе своју интелигенцију како би боље разумели себе и своје реакције, али и друге људе и њихове реакције. У том смислу је емоционална писменост основа емоционалне интелигенције.

Људи реагују осећањима на догађаје које процене да су важни. Емоције нас покрећу на акцију. Дословни превод речи емоција са латинског био би „покретач”. Појава осећања код некога, нас или неког другог, указује да је нешто процењено као важно, да се нешто важно дешава.

А шта можемо „прочитати” на основу тога да ли је осећање којим неко реагује на неку ситуацију пријатно или непријатно? Када мисле да је ситуација таква да је угрожено нешто што им је важно, људи реагују непријатним осећањем. А пријатним, онда када мисле да ситуација потврђује нешто што им је важно. Што је осећање интензивније, то је више цењена вредност о којој је реч. Према томе, на основу типа, интензитета и трајања неке емоционалне реакције можемо да закључимо не само шта је некоме важно, већ и колико му је то важно.

Управо због тога што другима могу да „открију” наше праве ставове и вредности, емоционалне реакције се прикривају у комуникацији са особама са којима нисмо блиски, у јавној комуникацији. Из истог разлога људи глуме одређене емоције како би се другима представили на жељени начин.

Препознавање специфичног осећања и давања имена емоцији омогућује нам да још боље закључимо о свом или туђем емоционалном одговору. Због свега тога је важно познавати и разликовати осећања, поготово када говоримо језиком који је веома богат речима за осећања. Такав језик омогућује колективну емоционалну писменост.

Коментари3
c9eb4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mina Mina
Dobar Clanak,razume se nije lako dostici ovo umece,obicno oni koji imaju sposobnost empatije imaju i vece snse da razumeju druge!
U poslednje vreme se u strucnom zargonu cesto koristi rec inteligencija kada se govori o osecanjima. Tradicionalno rec inteligencija koriscena je da oznaci individualnu sposobnost logickog, analitickog, tj. racionalnog razmisljanja. Stoga, novi kontekst koriscenja reci inteligencija zaista moze da zbuni. Etimologija (nauka o poreklu reci) kaze da je rec intelligentia latinskog porekla i da izvorno oznacava sposobnost razumevanja sveta, sebe i okoline koja nas okruzuje. Posto covek osim misli ima i osecanja, slozicete se da je neophodno poznavati osecanja ako zelite da razumete barem sebe, pa onda i druge oko vas. Za coveka sve sto nije deo instinkta (a to je urodjeni bioloski zakon koji deluje mimo nase volje), mora da se nauci, bilo iskustvom, bilo teorijom, pricanjem i citanjem. Zato sa decom treba pricati o osecanjima, opisivati ih i nazvati ih pravim imenom. Vecina roditelja to ne radi zato sto ni sami nista ne znaju o osecanjima - nisu emocionalno pismeni.
Владан Илић
Веома ми је интересантан термин "емоционалне интелигенције", која као основ, предуслов има "емоционалну писменост". Непознато ми је да постоје такви методи стицања знања и вештина, поготово када је реч о интелигенцији (макар емоционалној).

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља