петак, 23.06.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:50

(Не)спорни симболи Војводине

Аутор: Мирољуб Мијушковићнедеља, 08.07.2012. у 22:00

Нови Сад – Јесу ли у грб Војводине уграђени аустроугарски симболи, чиме је занемарено хералдичко наслеђе српског народа, као аутохтоног на овом подручју? Зашто застава Војводине, уместо историјских, носи нетрадиционалне геометријске симболе и да ли су је „цртали“ неки од актуелних домаћих политичара? Хоће ли ови, како се наглашава, „шарлатански пропусти“ бити исправљени, питања су која се поново намећу у јавности.

Повод за расправу је недавна одлука Уставног суда Србије да одбаци иницијативу Владимира Керлете из Зрењанина за утврђивање неуставности и незаконитости одлука покрајинског парламента из 2002. и 2004. године, којима су дефинисани грб и застава наше северне покрајине. Иако му је требало пуних осам године, суд на крају није имао тежак задатак јер се иницијатива грађанина Керлете односила на Устав из 1990. године.

– Новим Уставом је предвиђено постојање војвођанских знамења, али је проблем што она то нису. Суштински, то су знамења „европске регије“ инсталиране у Војводини, и знамења једне странке. Није им претходила јавна расправа, већ се расправа, напротив, водила пост хок. Један од наших највећих хералдичара Мирко Стојнић проблеме у вези сa знамењима је оценио као крајње шарлатанство, дилетантизам и несавестан приступ задатку. Потпуно се слажем се с њим – каже Душан Ковачев, извршни уредник сајта Фонда „Слободан Јовановић“.

 

Застава Војводине

Ковачев истиче да су спорна знамења представљена у Музеју града Новог Сада без блазона (описа). Међутим, музеј никада није открио ко је творац знамења, нити се и једна установа културе која неспорно представља АП Војводину о њима јавно изјаснила.

– Да ли би данас објаснили зашто су ћутали читаву деценију? Музеј Новог Сада репрезентује културу града, а не Војводине. Јасно је да нико није смео да јавно призна ауторство спорних знамења „европске регије“ – категоричан је наш саговорник.

Он објашњава да се на историјском грбу и застави Војводине налазе знамења српског народа који је још крајем 18. стекао право на аутономију. Штит са четири оцила је, као национални симбол Срба, асимилацијом унет на попрсје грба Хабзбурга. Тако је настао велики грб Војводине.

Застава српске Војводине садржи тај грб на српској националној тробојци чија поља су у правилној пропорцији, на којој је извезено: „С вером у Бога – за цара и отечество“. Застава српског војводе с горњим и доњим рубом, на коме су троугаони мотиви, у црно-жутој је боји, у складу с бојама заставе Хабзбурга. На њој је истакнут велики грб Војводине.

– Историјска хералдика Војводине недвосмислено изражава оданост централној власти и националну аутономију српског народа засновану на праву. Симболи „европске регије“ противрече основној идеји твораца симбола Војводине. Идејно решење садашњег симбола „европске регије“ је развијено из економско-забавног штива немачке фирме за продају колонијалне робе „Кава Хаг“, издате у доба успона нацизма – наглашава Душан Ковачев.

Спорна знамења, према његовим речима, не садрже обележја Србије, сем извитоперења српске тробојке у корист боје заставе Европске уније. На застави Војводине су и симболи (звезде) који су геометријски идентични са симболима Лиге социјалдемократа Војводине само се разликују по боји.

Данашњи грб Војводине, који је изгласан на иницијативу председника ЛСВ-а Ненада Чанка, састоји се из три поља, два усправна и једним положеним, у којима су смештени грбови Бачке, Баната и Срема У левом пољу је грб Бачке – Свети апостол Павле који држи у десној руци мач, а у левој књигу. У десном пољу је грб Баната на којем је златни лав са сабљом у десној шапи, а у положеном пољу је грб Срема – три траке које представљају реке: Босут, Саву и Дунав, уз јелена и чемпрес.

Професор универзитета др Ранко Кончар истиче да је неопходно сагледати не само историјски контекст у којем су настајали грб и застава, већ и сама идеја Војводине. Ова врста симбола има упориште у Револуцији 1848. године, и у српском националном покрету у то време, када је први пут створена територија са овим именом и са амбицијама да буде политичка. (Српска Војводина је проглашена на Мајској скупштини 1848. године и постојала је до 1849. године, када је трансформисана у нову круновину Аустријског царства названу Војводство Србија и Тамишки Банат.)

– Ту симболику, а нарочито идеју аутономије, мађарске власти ће радикално потискивати од такозване Аустроугарске нагодбе шездесетих година 19. века, као што ће потискивати и све оно што је српско. Та аутономија је имала више уставних нацрта, којима је исказивала свој политички и национални идентитет. Куриозитет је и да су 1848–1849. године Војвођани имали свој пасош, што је такође неки део аутономног статуса – каже историчар Кончар.

На застави земунске гарде из тога времена стоји грб Војводине, који је везан за Србију, с крстом на средини и четири оцила. Састављен је од грбова Бачке, Баната, Барање и Срема, делова који су ушли у Војводство српско и који су се сматрали територијом Војводине. Исти појам и оквир ће се појавити и 1918. године када се они присаједињују Србији, али се не каже Војводина, већ Банат, Бачка и Барања. Војводина се изоставља да би се избегли проблеми разграничења с Мађарима и Румунима, а Срем да се не би доводило у питање формирање будуће југословенске државе.

– Између два рата, званично се потискује појам Војводине, које нема у Видовданском уставу, а самим тим и њених симбола. Међутим, политичке странке, онај део либерално-политичког грађанства који баштини ту историјску димензију, идеју Војводине ставља у свој политички програм. Комунисти, такође, нису имали сензибилитет за ту врсту симболике, али су је компензирали снажењем политичких основа аутономије. После „јогурт револуције“, питање грба и заставе поново се покреће – објашњава Кончар.

Као историчар, који се овим питањима дуго професионално бави, он тврди да никада идеја и симболика Војводине нису ишле за тим да она буде засебна држава.

– Нагласак је на историјском, а не на државном идентитету. То је пракса и у свету: свака држава у САД има свој грб, само се код нас то укључује у страствене политичке борбе. Да је наша земља од 1918. године била демократски уређена, на модерним уставним принципима, можда би се то историјски и изгубило. Али, када постојинамера да се то потискује, а то јесте био један бруталан однос, и у краљевини, и у каснијим временима, 1988–1989. године, онда се обнавља потреба за чувањем тог историјског идентитета – рекао је за наш лист проф. др Ранко Кораћ.


Коментари53
13799
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dragan lučić
Kaze Pera, devastirani vec 23 godine... Pa ko vas je to Pero devastir`o poslednjih recimo 12 godina? I proverite koliko je bilo devastacije u prvoj polovini od tih 23, a koliko u drugoj polovini. Bice da ste devastirali sami sebe, to jest oni za koje glasate.
Palancko-komunisitcka kuhinja
Vojvodinu je unazadio brozov komunizam, problem je sto njome i dalje vladaju ti isti titovi komunisti i njihovi potomci, nekompetentni i neobrazovani, ali zato veoma agresivni. Oni plasiraju lazi i iluzije o nekakvoj izuzetnosti, ali na taj nacin guraju ljude u palancku samozaljubljenost koja je pateticna u 21 veku, i potpuno primitivna.
slobodni strelac
@vojvodjanin | 10/07/2012 08:06 Ha, a šta da vam radimo. I pozdravite sve tamo. Što se mene tiče, neću plakati za vama, naprotiv. Srbija od Horgoša do Dragaša. Unutar toga možete šta hoćete da radite, a vama tesno! Vi bi da radite republiku. Pa ne može. Država je država, a salaš je salaš! Ne smetaju meni vaši simboli, zasmejavaju me. Lakrdijaški pokušaji da se bavite heraldikom. Ta man`te. I povedite vašeg šerifa Nešu. Skoro zaboravih. Nek ide u Liku, pa nek tamo pravi republiku, što kaže Bora-Čorba.
om fg
Vojvodina je isto kao i KiM komunisticka tvorevina balansiranja SFRJ. E sad, od komunista niko nista dobro nije video, ali ovo sada izmisljanje zastava i grbova je isto zlo kao i kod komunista, sa klasovima zita i psenice petokrakama i cekicima. Srpsko vojvodstvo iz 1848 bi trebalo da bude ponos Vojvodjana, sa sve heraldike koja je postojala tada. Ako to Vojvodjane odgurne od ostatka Srbije, onda nam takva Wall-Mart republika i ne treba, ne dolazi demokratija i gradjansko drustvo od toga sto se na zastavu stavi kalasnjikov ili srp ilii Bentley.
Поздрав из Бања Луке
Какво баштињење историје! Па Војводина није настала због себе, већ због жеље нашег народа да се окупи у туђој држави! С таквим циљем, смисао Војводине данас, као ни прије 50 година, не постоји. Само уски лични и партијски интереси могу се борити за некакву аутономију Војводину. Србија није толико велика земља да се у њој могу правити независне покрајине и региони. То је начин уништавања Србије! И заиста не могу да схватим да је ово друштво толико болесно да не види шта само себи ради!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља