субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:54

Асфалт посут милионима евра

Аутор: М. Авакумовићпонедељак, 03.09.2012. у 22:00
Радови на Коридору 11 – деоница Уб Лајковац (Фо­то Танјуг)

Да ли изградња километра аутопута кроз брдовит крај, од Љига преко Такова до Чачка, вреди 7,5 милиона еврa? Да ли километар Коридора 11 кошта исто толико кроз равницу између Обреновца и Љига, као што је проценила једна страна компанија? Или је реално да буде 2,5 милиона евра мање, пита, али и одговара Велимир Илић, министар грађевинарства и урбанизма?

– Не могу асфалт, тампон, челик и радна снага да буду дупло скупљи него на другим местима. Ако домаћи конзорцијум каже да може да ради за 4,5 милиона евра по километру, онда ова деоница не може да кошта више од пет милиона евра –образложио је Илић своју процену.

Шта, заправо, утиче на цену аутопута?

Горан Родић, секретар Удружења за грађевинарство Привредне коморе Србије, каже да на цену аутопута утиче конфигурација терена, траса, да ли има мостова, тунела, надвожњака и да ли је урађена експропријација. Он сматра да је Коридор 11 скупљи, јер је доста захтевнији за грађење него Коридор 10, изузимајући Сићевачку и Грделичку клисуру.

– Добар пројекат, премер и предрачун радова пола су посла. Када тако одредите вредност инвестиције, понуђене цене радова могу да буду око 10 одсто више или ниже. Проблем је ако без пројеката, експропријације и ваљане анализе крећете у прикупљање понуда. Постоји опасност да добијете дампинг цене, као што нам се десило на јужним деоницама Коридора 10 или нереално високе цене – каже Родић.

Упућени кажу да је траса између Љига и Прељине изузетно сложена. На њој треба изградити 66 мостова и пет тунела, али километар аутопута не може да кошта мање од 6,5 милиона евра. Будући да је реч о међународном аранжману са Азербејџаном и да није било тендера тешко је проценити колико кошта.

Са друге стране домаће фирме граде 12,5 километара аутопута од Уба до Лајковца за 73 милиона евра или 5,8 милиона евра по километру. На тој деоници више од три километра заузима 25 мостова, што подиже цену радова. Осим тога посао је погођен тако да домаћи конзорцијум са 80 одсто новца кредитира градњу. И то је без сумње зарачунато у укупну цену.

На питање како је извесна страна компанија проценила да аутопут између Обреновца и Љига кошта 7,5 милиона евра по километру један од „Политикиних” саговорника сматра да је она само преписала цене од Азербејџанаца. Ту цену, сматра, не треба узети за озбиљно, јер правог прикупљања понуда и није било. Ако се погледа пројекат и узме у обзир цена нафте и битумена та деоница, према његовој процени, кошта између пет и 5,5 милиона евра по километру.

Махмуд Бушатлија, консултант за инвестиције, каже да при одређивању цене ипак постоје нека правила. Аутопут кроз Војводину кошта око 2,5 милиона евра по километру, уз сву пропратну инфраструктуру, надвожњаке и петље, тако да је цена од милион евра за леву траку од Хоргоша до Новог Сада по којој је домаћи козорцијум изградио ову деоницу – реална.

На благо брдовитом терену, каже он, вредност километра скаче на три до четири милиона евра, а на изузетно компликованим на шест и више милиона евра.

– Аутопут од Загреба према јадранској обали је у просеку коштао 7,5 милиона евра по километру. Реч о страшно тешкој траси која једино може да се пореди са оном кроз Морачу. Она у највећем делу иде кроз крш. На њој се налазе најдужи тунели у Европи и много мостова. Анализирајући тај аутопут дошао сам до закључка да је прецењен за неких 15 до 20 одсто – истиче Бушатлија и додаје да су у поређењу са хрватским наши аутопутеви ипак скупи.

Он напомиње да стране компаније код нас наплаћују свој кредибилитет. Србију оцењују као земљу великог ризика и овде не смеју да раде без премије ризика.

– Да смо сачували своје велике грађевинске фирме, верујем да бисмо добили јефтиније аутопутеве – додаје Бушатлија.


Коментари12
03001
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

officer barbrady
Наши путеви су скупи да се изграде, граде се споро као да сваки иде кроз кањон Мораче у најмању руку, не праве се нови путеви него се надограђују стари преисторијски, скупи су, пумпе су на сваких пар светлосних година, и то кад улети неки НИС кога се сећам из детињства и остао је ист и још те на крају одеру са друмарином, само им фале два средњевековна скупљача пореза. Не могу да верујем да је толико све огрезло, да само краду, па и кад направе аутопут уместо да направе ресторане, пумпе, да се и заради на томе, они узимају друмарине ко Осмалије. А за крађу асфалта су питали колеге Бугаре, знам да је код њих пре 3'-4 године била афера где су скидали 1цм са ауто пута и да је једна скинута деоница била у милионским вредностима. А сад назад главу у песак.
Марковић Мики
Зашто држава не изврши експропријацију па онда да ради понуде? Без експропријације не могу да почну радови. Цену радова одређује припрема,пројекти, предмер и предрачун радова. Без испитивања геологије нема калкулације. Тамо где је равно може да испадне скупље (баре, јаме, подводно), а у планинама камен..
devit devit
u Srbiji se nezna ni relana cena kilovata struje...kubika gasa...mada Zakon o zastiti potrosaca jasno kaze da jedinicna kolicina i jedinicna cena moraju biti jasno iskazani i podlozni proveri.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...........................
Vera Vujović
Trase puteva i pruga sa pripadajućim objektima odgovarajuće infrastrukture koji su projektovane na terenu složene konfiguracije uključuju takođe i brojne zaštitne konstrukcije kosina, klizišta, galerija, drenaža, izgradnja poluobjekta tamo gde se drugačije ne može provesti saobraćajnica. Troškovi izgradnje zaštitnih konstrukcija i ostalih objekata dodatno utiču na ukupnu cenu koštanja ovakvog projekta. Detaljne metodske analize i istraživanje tržišta sa obaveznom izradom prethodne studije izvodljivosti i studije izvodljivosti i kvalitetnim Upravljanjem projektima uključujući Upravljnaje rizikom može da doprinese realnim uštedama i blagovremenim odgovorom na rizike. od poćetka do zatvaranja projekta.
Slobodan
@Jovica: Slažem se sa Vama u potpunosti, a 100% u tome da to treba prepustiti profesionalcima i struci, a nikako političarima. Samo jedna mala ispravka: asfalt sadrži od 4,5 do 6 % bitumena, u zavisnosti od sloja kolovozne konstrukcije (BNS ili AB), nikako 40%. Ukoliko postoji urađen projekat puta, može precizno da se dođe do cene koštanja, sa maksimalno + 10% prebačaja u odnosu na ugovorenu cenu i sa kliznom skalom u zavisnosti odposkupljenja građevinskog materijala, ali i tu postoje precizne klauzule i dokumentacija kojom se sve prati: građevinska knjiga, situacija i ostali instrumenti kojima država uz pomoć kvalitetnog (nekorumpiranog) nadzornog organa može da kontroliše javne radove i pravi kvalitetne autoputeve.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља