четвртак, 24.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 20.09.2012. у 22:00 Стефан Деспотовић

Нема новца за озбиљније контроле горива

У току протекле године инспекција узела свега 80 узорака бензина у малопродаји и у велепродаји, јер нема финансијских средстава за свеобухватније анализе квалитета

„Када сам на пумпи у Србији напунио резервоар на аутомобилу, компјутер је показао да могу да пређем 430 километара. Када сам неколико дана после тога кренуо аутомобилом на пут, после пуњења резервоара и у Словенији и у Италији, компјутер је показао да са том истом количином могу да пређем 630 километара”, навео је и писму редакцији „Потрошача” читалац из Београда.

То поново покреће питање о томе каквог је квалитета гориво у Србији, али свеобухватног одговора и даље нема, јер нема ни довољно новца за чешће и озбиљније анализе на великом броју бензинских пумпи. Тако одговор на ово питање зависи од избора саговорника. Јер, док у инспекцији тврде да је на нашем тржишту све у реду, у потрошачким организацијама сумњају у квалитет и подсећају да је Међународни центар за квалитет горива сврстао Србију при крају листе. Када је пре тачно годину дана објављена та листа, од 100 рангираних земаља, Србија се по квалитету горива нашла на 93. месту, уз Панаму, Уругвај, Киргизију и Таџикистан.

Да је новца за контроле мало, признају и у Тржишној инспекцији, али тврде да је квалитет горива у нашој земљи добар.

– Постоје две врсте контрола. Прва је папиролошка и ту проверавамо вођење евиденције, документацију, извештаје о испитивању, а други део је узорковање, било да то радимо ми, тако што обезбедимо новац, распишемо тендер и одаберемо тело које ће то радити, било да то ради продавац горива сам  – наводе у Тржишној инспекцији, додајући да једна анализа горива кошта око 500 евра и да су за велике контроле потребна огромна средства.

– Прошле године смо урадили око 80 анализа у малопродаји и велепродаји. Резултати су показали да је на складиштима све у реду, а само нека мања одступања смо имали у малопродаји – наводе у Тржишној инспекцији, а што се тиче квалитета, тврде да док се не утврди да гориво не одговара нашим захтевима и стандардима, не може да се нађе у промету.

– Горива европремијум и евродизел су апсолутно идентична као било где у Европи, јер су стандарди идентични – наводе у инспекцији, додајући да ће се проблем око квалитета горива, односно барем спречавања шверца, решавати у увођењем такозваних маркера.

– Маркер је, најједноставније речено, акцизна маркица на гориво. Он се не може извлачити из горива нити може негде неовлашћено да се појави и инспекција ће тачно моћи да зна да ли је гориво из легалног или нелегалног промета – објаснили су у инспекцији.

Одговарајући на питање нашег читаоца о разлици у километражи, у инспекцији кажу да узрок томе не мора да буде само лошији квалитет.

– Разлика у километражи не мора да буде последица квалитета горива. Тај компјутер је оријентациони и он даје процену тога колико ћете километара прећи на основу претходне употребе возила. Ако сте месец дана возили у градским условима са просечном потрошњом од 7,5 литара и онда одете у Италију и возите на отвореном путу, имаћете потрошњу од шест литара на 100 километара. И наравно да ће испасти да сте у могућности више да пређете – закључују.

У потрошачким организацијама, међутим, тврде да то потврђује да је квалитет горива у Србији веома лош и да независних контрола уопште нема.

– Код нас нема ниједне независне лабораторије која је до сада испитивала квалитет горива. А многи произвођачи аутомобила не прихватају рекламацију која је настала због лошег квалитета бензина и то је велики проблем. Решење видимо у строгим контролама приликом увоза, али у редовним контролама на пумпама. Недостатак новца не сме да буде оправдање за то што нам неко лож-уље уваљује уместо евродизела – тврди Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије (НОПС).

У инспекцији, међутим, тврде да ове године нису добили информације или притужбе организација и удружења потрошача, као ни грађана на квалитет моторних горива. И у НИС-у тврде да потрошачи који набављају гориво на њиховим бензинским станицама могу да буду сигурни да ће наточити квалитетно гориво јер имају јасан систем контроле квалитета производа.

– НИС већ има у понуди и производи гориво европског квалитета какво се може наћи свуда у западној Европи, какви су европремијум бе-ем-бе 95 и евродизел и тај обим се стално повећава, а завршетак модернизације прерађивачког комплекса, који се ускоро очекује, омогућиће потпуни прелазак на ову, најквалитетнију врсту горива, која сме да садржи до 10 милиграма сумпора по килограму – наводе у НИС-у, додајући да ова компанија контролу квалитета обавља у свим фазама процеса, у производњи, у току складиштења и пре пуштања у промет.

– Све наше врсте горива пролазе строгу лабораторијску контролу и њихов квалитет задовољава захтеве правилника о техничким и другим захтевима за течна горива нафтног порекла. Поред тога, европремијум бе-ем-бе 95 и евродизел квалитетом задовољавају захтеве европских стандарда ЕН-228 и ЕН-590 – наводе у НИС-у, објашњавајући да у циљу додатног повећања квалитета раде на техничком обнављању резервоара за гориво, а на свим новим бензинским станицама уграђени су модерни резервоари са дуплим плаштом.

– Планирају се и набавка и употреба мобилних лабораторија, што ће омогућити брзу проверу квалитета на малопродајним објектима како би се утврдило да ли је проблем настао на месту где је купац претходно наточио гориво или у нашем објекту – кажу у НИС-у, додајући да лабораторије које обављају квалитативну контролу производа за њихове потребе поседују савремену техничку базу, неопходну опрему, квалитетне еталоне и стручне и професионалне кадрове.

Коментари8
a9c9a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bonn Berlin
U svetu je to drugacije. Tamo mora rafinerija odnosno petrolejska kompanija da napravi ekspertizu i polozi je drzavi.
Стари Врачарац
Дајте вуку да чува овце, па и продавцима да проверавају квалитет горива ...
baja bajić
...to nije nikakav razlog jer potrošaći plačaju skupo a loše gorivo koje im upropaštava automobile...bruka!
Бентли Диаспора
Али муштерије требају да имају кинте за поправку кола.
Sasa Jankovic
znaci i ove zime bude li -15 ja sto trosim evrodizel cu kao i svi evropljani posto nam je gorivo evropskog kvaliteta ici peske

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља