субота, 22.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:39

Скромно без ексклузивности

Аутор: Бранка Радовићнедеља, 21.10.2012. у 22:00

Увек постоје бар два могућа угла гледања на појаву и проблем. Када закључујемо питање најзначајније музичке манифестације код нас – Бемуса, важно је да су Београдске музичке свечаности одржане у свом пуном трајању и броју концерата иако су бројни проблеми осујећивали креативност селектора и организатора. Са великим финансијским средствима лако је довести најзначајније светске и европске солисте и ансамбле. Ако је на нама непристрасна оцена, онда је Бемус ове године био сасвим сиротињски и све нас уверио у одвајање веома малих средстава државе за културу, што не наговештава богатију музичку сезону.

Када су неповољне околности, као што је то био случај ове године, онда очекујемо ангажовање најбољих националних снага, са посебним и новим програмима, окупљених око Бемуса, како не би манифестацију одржавали страни културни центри и стране амбасаде. Све националне институције постоје и раде, Народно позориште у Београду, Српско народно позориште у Новом Саду, оба њихова оперска и балетска ансамбла, Београдска филхармонија, многи солисти раде и у земљи, нису сви најбољи у иностранству.

Међутим, увек и једино у оваквим ситуацијама можемо да се ослонимо на Симфонијски оркестар РТС-а, са диригентом Бојаном Суђићем, како је то било и на затварању Бемуса. Бојан Суђић, који је прогласио Бемус отвореним, Бартоковим Концертом за оркестар заокружио је и затворио овогодишњи Бемус, симболичним последњим ставом овог сјајног дела који позива на заједништво, исто онако како су то на отварању демонстрирали на свој начин чланови Оркестра без граница.

Са радошћу смо поново слушали на овом концерту „Сујеверну минијатуру” Ане Михајловић, наше композиторке која живи у Холандији и која је прво извођење свог дела, писаног за клавир и оркестар, доживела марта ове године са Витолд Лутославски филхармонијом из Вроцлава (Пољска). Прво извођење домаћих дела некако се и догоди, али феномен другог извођења сасвим је изузетан, нарочито у истој години, од два различита ансамбла. Иако је солисткиња на клавиру била и овога пута иста и поново успешна, млада пијанисткиња Љубица Стојановић (1990), извођење РТС је било сасвим другачије, управо доказујући виталност дела које пружа могућности за нова виђења.

Озарење је публици донела Дебисијева свита за оркестар „Иберија”, изведена раскошно у години Дебисијевог јубилеја (1862–2012), али се највише очекивало од једног од култних дела музике 20. века, Бартоковог Концерта за оркестар у пет ставова, у коме су све оркестарске деонице, солисти и групе развијени и разрађени до оног захвалног нивоа и могућности да се појединачно прикажу публици.

На овом делу посебно је радио диригент Бојан Суђић, сопственом личношћу обележавајући и заокружујући овогодишњи Бемус.

Бројни дувачки наступи у оба корпуса, дрвених и лимених инструмената, увек интонативно осетљиви, углавном су реализовани, а оно што говори о консолидацији оркестра РТС-а превасходно су на овом концерту биле гудачке деонице, прве и друге виолине посебно, а онда и виоле, виолончела и контрабаси, којима се посветила посебна пажња и добио адекватан одговор.

Скромност овогодишњег Бемуса, уз бар два добра концерта, мало је или довољно, остаје да се процењује кад се утисци слегну, али одмах затим било би значајно да почне ангажман свих институција и појединаца на припреми следећих Београдских музичких свечаности како би им се вратио некадашњи ексклузивитет и сјај.


Коментари4
bddec
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar
Na Bemusu je ove godine bilo odlicnih koncerata - pre svega mislim na Aleksandra Madzara i Les Arts Florissants. Ko ne voli Bemus, neka sedi kod kuce.
Duska Jovanovic
Tasovac je u pravu. Ovaj festival ne bi trebalo da se odrzava, jer se srozao do najnizih mogucih grana. A da ne govorimo o tome sto umetnicima, koji su svirali na proslogodisnjem BEMUS-u jos nisu isplaceni honorari. Sramota!!!!
janko jankov
Tasovac je 100% u pravu....nije BEMUS,vec SRAMUS. Ovo je cisto bacanje para.Nema poente. Pogledajte George Enescu festival u Bukurestu,kakav festival,kakav program...vrhunski.Ne znas koji je bolji orkestar,i koje je vece ime.
ana
Mislim da je ove godine parola 'bolje ikako nego nikako' pala na ispitu. Bolje da su odustali od organizacije. Casno. S druge strane, izjave Tasovca na tviteru su takodje neukusne. Bilo bi lepo da se bar na polju kulture pojavi korektna komunikacija i da nas prosto povedu u lepse odnose. Svi smo zeljni normalnog razgovora i dogovora. Umorili smo se. Nekako bi i kulturnu sirotinju lakse podneli i uzivali u onome sto nam je dostupno.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Музика

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља