четвртак, 22.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 02.11.2012. у 15:00 Мирослав Лазански

Србија на крилима суперсоника

Српски надзвучни школски авион НА у верзији ЛИФТ апарата

 Недавна посета делегације Србије предвођене првим потпредседником владе и министром одбране Александром Вучићем, у којој су били и министар финансија и привреде и представници компаније „Југоимпорт-СДПР“, Уједињеним Арапским Емиратима заправо је била презентација „српске породичне сребрнине“. Наравно, војнотехнолошке „сребрнине“. Штуро саопштење после те посете, у којем се каже да је Уједињеним Арапским Емиратима понуђен заједнички развој и производња суперсоничног школског авиона изазвало је и недоумицу: како и на основу чега би то Србија могла да покрене производњу суперсоничног школског авиона? Је ли то реално и може ли то уопште да уради српска војна индустрија на садашњем нивоу технологије и технике? Шта смо то понудили Уједињеним Арапским Емиратима?

Дакле, лепеза наше понуде била је разноврсна, но најатрактивнији пројекти, за које је домаћин показао велики интерес, били су ракетни систем „алас“ у противбродској верзији са дометом од 50 км, као и три различита типа авиона за обуку пилота и за борбена дејства. Турбопроп тренажни авион „кобац“, апарат за противтерористичка и противгерилска дејства, који по својим тактичко-технолошким карактеристикама спада у врх таквих авиона те категорије. „Кобац“ је  пројекат малог ризика, он је природни наследник пројекта „ласта“, па за његову финализацију нису потребне нове развојне и производне технологије. За развој „копца“ и интеграцију свих подсистема одговаран је ВТИ, док је нападно-навигациони систем (ННС) пројекат стручњака компаније „Југоимпорт-СДПР”, као наставак развоја управо завршеног ННС-а за модернизацију средњих вишенаменских хеликоптера, што је већ и урађено у Ираку на хеликоптерима „Ми-17”. Авиони за напредну обуку са турбоелисним мотором и напредном авиоником, као што су „пилатус ПЦ-9“, ПЦ-11, ПЦ-21, „тексан“, КТ-1. „тукано“ и „супертукано“, данас су врло тражена роба на светском тржишту и у том контексту наш „кобац“ има лепе изгледе за продају. Освајање његове производње врши компанија „Утва“ уз учешће више фабрика српске војне индустрије, „Телеоптик“, ППТ...

Други тип авиона који је понуђен Емиратима јесте модернизована верзија апарата „орао“, у опцији двоседа са уграђеном опремом нове генерације, евентуално појачаним моторима и сходно томе унапређеним летним и борбеним карактеристикама, што би такав „орао“ сврстало у категорију модерних транссоничних авиона ЛИФТ (Lead in Fighting Trainer). Наиме, авиони ЛИФТ данас служе за увођење у завршну обуку пилота-ловаца, са могућношћу да симулирају енергетске и техничке карактеристике као и борбене потенцијале вишенаменских ловачких авиона – укључујући и апарате четврте генерације. У ту категорију у свету тренутно спадају авиони „јак-130“, М-346, Л-15, „хоук-128“. Суперсонични авиони ЛИФТ технички и тактички су најмоћнија категорија школскоборбених авиона, са веома добрим авио-летачким карактеристикама, великом носивошћу убојних средстава, савременом авиоником, сензорима и опремом за противелектронска дејстава, у укупним борбеним капацитетима на нивоу ловаца треће генерације. Врло је значајно и то да је цена ових летелица много нижа од цене најмодернијих вишенаменских авиона. Заправо, на тржишту данас постоје само два типа таквих апарата: јужнокорејски ТА-50 и кинески ЈЛ-9, оба брзине приближно 1,5 маха.  

Модернизација авиона „орао“ и његова прекатегоризација у апарате ЛИФТ за наше потребе, али и за иностране наручиоце, може се реализовати у нашим фабрикама и заводима уз потребно додатно опремање производних погона, као и набавку, и делом домаћи развој кључних подсистема. Наравно да би обнављање производње „орла“ у верзији ЛИФТ захтевало значајније доинвестирање у развојне и производне ресурсе, обнављање ранијих коришћених технологија и проширење кадровске базе. Али, свих 17.000 нацрта и планова за „орао“, целокупна документација и сви алати су код нас.

Трећи ваздухопловни пројекат који смо сада понудили Емиратима јесте пројекат некадашњег југословенског надзвучног авиона – чувени НА. Сада га нудимо у варијанти ЛИФТ. Програм југословенског надзвучног авиона био је својевремено југословенска „еурека“, технички и технолошки врх достигнућа СФРЈ, наш ловац четврте генерације. Крајем осамдесетих година Југославија је завршавала тај пројекат, остварена је врло садржајна сарадња са две водеће светске компаније из Француске и Велике Британије, урађено је девет варијанти за авион једносед и две варијанте за двосед. Сва потребна испитивања у аеродинамичким тунелима у Жаркову била су завршена. Анализирали смо и четири мотора светских марки: „snecma“, „rolce-royce“, GD,„pratt & whitny“, три врсте уводника ваздуха и неколико типова радара – „thompson CSF“, „feranti“, „ericsson“. Дефинисана је оптимална аеродинамичка концепција, авион је заправо би копија француског „рафала“, утврђени су основни елементи конструкције, масе и центраже, дефинисан је стајни трап, требало је да лети брзином од 1,88 маха, урађени су и сви потребни структурални прорачуни, усвојени закони управљања и дефинисане четвороструке електричне команде лета, са потребним магистралама података и рачунаром мисије... Сви ти наведени радови представљају добру основу за наставак развоја НА у верзији авиона ЛИФТ имајући у виду да апарати ЛИФТ имају ниже тактичко-техничке карактеристике од започетог НА, потребно је мање нових технологија, па би нови НА имао за 20 до 30 одсто смањене тактичко-техничке карактеристике, управо толико колико то захтевају авиони ЛИФТ. Осим тога, данас се најбитније и најсложеније авио-компоненте далеко лакше набављају него пре 20 година.

Нови НА у ЛИФТ двоседој верзији летео би брзином од 1,6 маха, долета до 3.500 км, плафон лета би му износио 17.000 метара, наоружан би био топом од 30 мм, на укупно 11 подвесних тачака носио би 6.000 кг бомби и ракета, укључујући и пројектиле ваздух–ваздух. Сви планови, прорачуни, сва документација за авион НА су код нас, и то је та „породична сребрнина Србије“. Уз улагање стратешког партнера у производне капацитете Србија може да направи НА у верзији ЛИФТ. Фабрика „Утва“ је крајем осамдесетих година и направила нове хале управо за производњу НА. 

На стогодишњицу свог ваздухопловства Србија наставља производњу авиона, 20 авиона „ласта“ је већ продато Ираку, Багдад ће највероватније купити још 16 „ласта“, наша авијација је поручила 15 „ласта“, а има и других заинтересованих. Тежак период ваздухопловне индустрије је иза нас. На светском тржишту авиона богате западне, арапске и азијске земље углавном су опремљене ловцима треће генерације, „миг-29”, „Су-27”, Ф-15, Ф-16 и Ф-18. Производне линије тих авиона још су у функцији, нуде се и модернизоване верзије тих авиона. Четврта генерација авиона, „рафал“, „тајфун“, „грипен“, „Су-30”, „Су-35” ужасно су скупи и доступни само малом броју држава. С друге стране, очекује се врло брзо повлачење из употребе преко 1.000 авиона „миг-21” и више од 600 апарата „фантом Ф-4“, чиме се отвара простор за авионе ЛИФТ. Рецимо да амерички Ф-35 уопште и нема двоседу варијанту.

Уједињени Арапски Емирати су купац данас најпрестижнијих и најскупљих војних производа, али та земља улаже и у сопствени развој и производњу код куће, као и у кооперацију са другим државама. Емирати желе да се што пре и што више осамостале на том плану, јер ни нафта није вечна. Наша делегација је наше могућности презентовала политичком и војном врху Емирата. Понудили смо им наше техничко и технолошко благо. Показали су неочекивано велико интересовање...  

Коментари39
eb73c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

matematičar @ Nikola Vukota
Sa kašnjenjem sam pročitao ovaj tekst i odmah da vam kažem da ste gospodine Vukota napravili grešku, naime autor ne kaže da su napravljevljni dvosedi i jednosedi, već da su "urađene varijante dvoseda i jednoseda". To znači da su urađene kompjuterski, pogotovo što autor prethodno u tekstu kaže "da je projekat NA bio pred početkom predserijske proizvodnje". Znači da do tada nije proizveden niti jedan predserijski avion, pa tako nisu proizvedeni ni jednosedi ni dvosedi. Ako autor kaže u naslovu "Srbija na krilima supersonika", to ne znači automatski da će Srbija i biti na krilima supersonika, to je samo mogućnost koja se može, ali i ne mora ostvariti. U tekstu je jasno navedeno od čega to zavisi. Treba znati čitati novine. Uostalom i inženjer Dević sa VTI, glavni ekspert za vojne vazduhoplove u Srbiji danas, nedavno je potvrdio sve ovo što je Lazanski naveo u ovom članku.
Nikola Vukota
Namenska vojna industrija Srbije, naročito avio ima i te kako šta da punudi ! Kada se spominje VTI-i i projekat NA star ali aerodinamički i dalje savremen,, koji je rađen tehnološki ispred svog vremena, postoji jedino :Funkcionalni radni model kokpita ! Osvojene su i proverene niz novih tehnologoja koje mudrom relacijom sa pouzdanim kooperantom imaju sigurno ino tržišre. Uz svo poštovanje i dobrononamernost autora teksta, kada se napiše da u realno ekonomsoj siiromašnoj Srbiji "gromki" tekst" , koliko god ponavljam bio dobronameran : "Srbija na krilima supersonika" , u očima običnog čitaoca koji ne poznaje vojnu suštinsku tematiku i generalno istu oblast ,zvuči kao naučna fantastika i usuđejem se reći donekle i neozbiljno kada se olako kaže da je urađeno 9. jednoseda i 2. dvoseda na temelju NA ! Ovo nije istina. Međutim glasovne komandi, primenjene aerodinamike, HOTAS , optoelektronike u kokpitu, .. proverenih , tačno! Imaju primenu i danas u sferi COIIN i LIFT ... !
Ceda Bradic
, izazvalo je i nedoumicu: kako i na osnovu čega bi to Srbija mogla da pokrene proizvodnju supersoničnog školskog aviona? Odgovr je krajnje jednostavan - uz pomoc kreditnog novca. U "univerzumu kreditnog novca", sve je moguce. (iznajmljivanje satelita, gradnaj aviona, mozda i "letecih tanjira". "A" bombe i sl) Realnost je nesto ..khm trece.Deseto? Dvadeseto? Ogranicenja su samo u domenu maste i ambicija. Ali, realnost?
M.Lazanski @ inzenjer
Nastavak. Dakle, italijanski transportni avion doživeo je havariju sistema za upravljanje vertikalcem, spasio ga je pomoćni sistem, ali i taj je bio na granici otkaza zbog manevara koje su piloti izvodili na Batajnici. Italijanski avion je ostao kod nas još četiri dana sve dok mu nisu iz Italije dopremili rezervne delove i popravili ga. Dva američka F-16 ostala su još 25 dana na Batajnici, sve dok ih nisu popravili. Ali tango six blog o tome ni reči. Znate, nismo svi završavali škole u Ljigu, Surdulici i Tutinu, inženjeri iz VTI su doveli program NA do predserijske proizvodnje. Ako meni dva glavna vazduhoplovna stručnjaka sa VTI kažu da nešto možemo, nemam razloga da im ne verujem. Zašto bi neki budalaš sa nekog tango six bloga i nekakav inženjer iz Kanade bio u pravu, a inženjeri sa VTI ne bi bili u pravu? Možda je trebalo pitati taj blog i tog iz Kanade šta da ponudimo Emiratima? Frustracije su strašna stvar, posebno kod sitnih žicara.
M.Lazanski @ inzenjer
Iskreno da Vam kažem, ja ne jurim te blogove po netu, ali sada sam potražio. Utisak jeste da je reč o dva iskompleksirana tipa, jedan je kao novinarčić tog bloga, a drugi navodno vazduhoplovni inženjer za kojeg niko ovde nikada i nije čuo i koji je odavno u inostranstvu. Taj inženjer pokušava da negira stručna mišljenja VTI, kaže "orao" je kopija "jaguara", šta to znači? Mogu Vam nabrojiti desetak aviona zapadne i ruske proizvodnje koji su vrlo slični. Ruski nadzvučni putnički avion na Zapadu su zvali "konkordijevič". Temelj moga teksta o ponudi Srbije Emiratima jeste razgovor sa direktorom Utve, direktorom vazduhoplovnog odelenja na VTI i gospodinom Miloradovićem iz "Jugoimport SDPR". Oni smatraju da se to može uz određena ulaganja, naravno ne mala, tako sam ja i naveo u mom tekstu. Vidim da ta ekipa tango sve zna, pa ako sve znaju što nisu kada pišu o aeromitingu na Batajnici naveli kako se italijanski transporter skoro srušio, kako su se oba američka F-16 pokvarila. Zloba...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља