петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:06

Трговине патриотизмом

Аутор: Ана Тасићчетвртак, 13.12.2012. у 22:00
(Фото Срђан Вељовић)

Представа „Лет изнад позоришта Косова” редитељке Блерте Незирај настала је према тексту Јетона Незираја који изазивно покреће питања односа уметности и политике, нарочито у осетљивим друштвено-политичким тренуцима. Радња овог метатеатралног комада се дешава у позоришту и фарсично прати припремање представе поводом предстојећег проглашења независности Косова. Када је реч о сценском читању Незирајевог текста, коришћена су минималистичка средства, неколико клизних столица су ретки, симболички потентни реквизити. Глумци Бајрусх Мјаку, Адријан Морина, Аниса Исмаили, Адријан Азири и Ернест Малазогу играју оштро и физички наглашено, у складу са захтевима жанра фарсе. У погледу сценске динамичности и утврђивања ритма игре, важно је укључивање два музичара, Сусане Тогнеле (виолина) и Габријела Марангонија (хармоника).

Представа здраворазумски, етички и естетички вредно демистификује утицај политике на уметност и диже глас против екстремних политичких идеја, острашћених опција које су суштински понижавајуће и деградирајуће. Утврђен је субверзивно комички однос према захтевима политичара за стварање театра који ће бити у служби глорификације власти и такозваних националних интереса. Актери су изразито аутоиронични, непрестано се поигравају са митологизованим идејама косовске државе и њеном политиком која се користи претенциозним, мистификујућим, шупљим паролама. Ови проблеми су посебно духовито и сценски ефектно изражени у деловима представе који приказују глумачке пробе „патриотских” сцена пред државним секретаром. Игра глумаца је тада посебно извештачена, преко свих граница, чиме се јасно изражава критички став према манипулативности владајуће политике, једностраности и ускоинтересној ограничености званичног дискурса.

Остварено гостовање ове представе у Београду изузетно је важно због успостављања здравог и отвореног дијалога између Косова и Србије, нарочито након прошлогодишњег спречавања гостовања Народног позоришта Косова у Београду. Играње представе „Лет изнад позоришта Косова” у Београду не представља никакву провокацију српских власти и грађана, у смислу распиривања сукоба око политички осетљивог питања независности Косова, што се могло чути у српској јавности. Напротив, ово гостовање је средство на путу решавања конфликта јер је реч о уметничком чину који је дијалектичан и паранационалан. А та врста примитивних реакција које су се у Србији могле чути, површног осуђивања гостовања приштинске представе у Београду, са аргументима тобожњег чувања националних интереса, део је ретроградног дискурса трагичног једноумља (безумља).

Да апсурд разметања са надуваним тенденцијама брањења националних интереса и такозваног патриотског очувања државе буде већи, извођење представе „Лет изнад позоришта Косова” је на обе стране, и на српској и на албанској, изазвало ту врсту безумних коментара. Неколико дана пре београдске премијере, представа је, због политичке цензуре, једва премијерно изведена у Приштини, и то уз помоћ интервенција са стране, на Косову стичући ознаку „антинационалне драме”. Слично парадоксалне су прошле године биле реакције на документаристичку албанско-српску представу „Патриотик хипермаркет” која је у Србији оцењена као „антисрпска” а на Косову као „антиалбанска”.

Истина је да ове представе нису антипатриотске, већ да су врло патриотске, у изворном смислу значења речи, љубави према домовини. Оне раде за суштинску добробит људи који живе на обе стране, у погледу тога што успостављају заједнички језик, раде на превазилажењу политичких сукоба. А патриотизам је, нажалост, данас постао роба, уносни предмет политичких трговина, средство у освајању и задржавању власти. У том погледу, ово маркирање важности извођења приштинског „Лета изнад позоришта Косова” у Београду вид је и протеста против те врсте ускоинтересних политичких манипулација и назадних конзервативизама који брутално масакрирају све људске и цивилизацијске вредности.


Коментари2
f0441
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

pozoriste prica
Ono sto nam priredjuju nase vlade...Srbiji Srpske a samoproglasenoj drzavi kosovo njihove, cine sazetiju pozorisnu predstavu nego sto je ovo! Dali je bas taj komad sada pogodan i koliko on stvara vezu... izmedju ljudi, veoma je tesko proceniti. Sta se danas sve ubraja u kulturu?, i o tome se moze razgovarati.
Dimitrije Jokic
Veoma odmeren tekst o lako zapaljivoj temi, cestitam.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Позориштe

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља