петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:43

„Козара” најмодернији речни брод у региону

Аутор: М. Галовићпонедељак, 07.01.2013. у 22:00
Радови на „Козари” у бродоградилишту у Апатину (Фото Министарство одбране)

Командни брод Речне флотиле Војске Србије „Козара”, када током ове године буду завршени генерални ремонт и модификација у бродоградилишту у Апатину, биће најмодернији речни брод у Србији и региону. После обимних радова, који су подразумевали промену мотора, комплетне електрике, уградњу савременог навигационог система и безбедносне опреме, животни век брода биће продужен за тридесет година.

Осим као командни брод Речне флотиле, „Козара” ће се користити као протоколарни брод за највише државне и војне званичнике, брод-база за смештај припадника флотиле, за превоз војника на унутрашњим пловним путевима, обуку кадета Војне академије, а у случају потребе и као брод-болница. Већ су обављене неке пробне пловидбе, а завршне испитне вожње обавиће се у јуну у рејону Ђердапа.

– Ово је први површински војни брод са уграђеном дизел-електричном пропулзијом не само у Србији, него и у региону. Модификацијом смо добили повећање оперативних и маневарских способности брода – каже капетан Јован Кривокапић, портпарол у Министарству одбране.

Дизел-електрична пропулзија састоји се од два дизел-мотора „Катерпилар” који снабдевају струјом све бродске системе, укључујући и електромоторе „Кончар” који покрећу два погонска пропелера. За разлику од ранијег периода, потрошња горива је знатно смањена, што броду даје знатно већи тактички радијус него до сада. Примера ради, при максималном оптерећењу мотора максимална потрошња сада износи до 160, а раније је била чак 300 литара горива на сат. Поврх свега, „Козара” је модернизована за свега 20 одсто цене новог брода таквих карактеристика.

– Унапређене су маневарске способности брода – бржа је промена смера окретања пропелера, мањи је радијус окрета и краћи је зауставни пут – истиче капетан Кривокапић.

На „Козару” је уграђен „прамчани попречни потисник тунелског типа”, што је знатно унапредило маневарске могућности брода. Лаички објашњено, то је пропелер уграђен у прамцу брода, у тунелу да не би стварао отпор при пловидби, који својим окретањем „заноси” прамац брода лево или десно. Уграђен је и преносни пулт даљинског управљања, који се може изнети са командног моста како би старешина, који џојстиком управља бродом, могао да са ивице палубе осмотри простор уз лучки док или обалу. Од наоружања брод ће имати троцевни противавионски топ калибра 20 милиметара, који се може користити и за гађање циљева на води или копну, а по потреби моћи ће се доградити и други оружани системи.

Брод ће моћи да плови и у државе ЕУ јер ће испуњавати строге еколошке стандарде – потпуно је уређен систем отпадних вода, односно спречавање загађење река нафтом и смећем. Уграђена је климатизација, а уређене су просторије посаде – салони, кабине, друштвене просторије и оне за припремање и чување хране.

Овај брод произведен је 1940. године у Линцу за потребе немачке морнарице, као командни брод за поморске и речне снаге на сектору Дунава, Црног мора и Дњепра. Пред крај Другог светског рата повучен је у Регенсбург где га је 1945. године, по капитулацији Немачке, преузела војска САД. Три године касније брод је предат „Баварском Лојду” који га је адаптирао у брод хотел у Регенсбургу, чему је служио до 1954. године. Ратна морнарица ЈНА купила је овај брод 1961. године и од тада је је у саставу Речне флотиле. Иначе, година производње брода не може се посматрати као, на пример, годиште аутомобила – у Европи постоје бродови знатно старији од „Козаре” којима је модернизацијом продужен век употребе.

----------------------------------------------

Мотори технички раритет

Оригинални мотори са „Козаре”, скинути приликом модернизације брода, су технички раритет – то су једина два мотора РВ6-М-345 фабрике „Клокнер Хумболт-Дојц” из Келна који су сачувани. Радили су 16.850 часова, функционално су исправни и данас, што довољно говори о квалитету производње, али и пажљивом раду генерација инжењера и техничара у Србији.


Коментари10
af1eb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mile Repac
Da li ste mozda rekli da su sa broda izvadjeni originalni dajcovi motori iz 39 godine i da isti trunu na kisi i snegu u kasarni u Novom Sadu, da bi neko uzeo pare od drzave za Katepilar motore. Klasa 2007
Др Милош Д Јовановић
Кормило је заиста без кормилара. Као и ЕУ. Како тај брод плови видимо. Докле ће да плови, видећемо. А у овој држави главни је проблем велики број кормила а нигде кормилара. Све по ЕУ стандардима. Дочекаћемо да се и тај брод распадне. Надам се не толико у крви (али сумњам). Дотле нека кормило даље витла без кормилара о ЕУ правцу. Само без нас.
МОРНАР РРФ-а
За "Кормило без кормилара".: Не могу да верујем колико може бити велико људско незнање. Распитајте се о мађарској, румунској, бугарској и немачкој речној ратној морнарици (флотили). Да ли су то земље ЕУ. Да нису случајно посекле своје речне ратне (војне) бородове?! Можда по вашем знању, ми требамо и ово мало преосталих тенкова , артиљерије и авиона да посечемо. Па да позовоме онда ткз. Косовски заштитни корспу да чува аи брани Србију. Захвалите се менторима, а Србији и њеној Војсци дозволите да чврсто стане и остане на само својим ногама. Живела Србија и њена Војска!
Milan Ch
Ostao sam bez reci! Samo jos kad bi imali more i nekoliko nosaca aviona na atomski pogon. Stotinak krstarica i hrpu brodova za snabdevanje...
Никола
Свака част само напред

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља