недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:06

Нико се сем Срба не гости на гробљу

Аутор: Г. Оташевићчетвртак, 07.03.2013. у 22:00
Владе Капларевић на служби (Фото: Г. Оташевић)

Чачак – Изношење хране на гробове предака је својствено многобожачким религијама, не приличи православним Србима, нити то данас ради иједан други народ на свету. Сутра, на Задушнице, на хумке почивших ваља понети жито, вино, свећу, тамјан и молитве, а све друго није у духу православља.

Ову поруку, дан уочи великог православног празника, понавља и Владе Капларевић, презвитер на служби у Чачку, који је теологију студирао у Москви.

– Верници у Србији акценат стављају на обичаје који су у вези са одласком на гробље и, уместо о молитви, размишљају о храни, пићу и цигаретама које ће изнети на гробове својих упокојених. Тако бацају велики новац на штету, не на корист предака. Црква и свештенство СПЦ небројено пута говорили су о овом феномену у Срба, али се још одржао – каже Владе Капларевић за „Политику”.

Свештеник подсећа да типик Јерусалимске цркве, као најверодостојније богослужбено правило које користи већина помесних цркава, прописује да се у одређеним данима посебне службе певају у храму, за покој, помен и спасење упокојених предака наших, свакако православних верника који су припадали заједници цркве и учествовали у њој. Тако је установљено да се обавезно четири пута годишње ове службе обављају у храмовима, у једну од субота пред сваки пост. Изузетак је велики (васкршњи) пост када се у другу, трећу и четврту суботу пева служба за упокојене. Суштина ових служби је заједничка молитва верника који су окупљени на светој литургији и на парастосу и који се моле за „покој, олакшање, блажену успомену и спасење душа“ верних који су се упокојили пре нас, доносећи кољиво (кувану пшеницу) и палећи свеће.

Међутим, у нашој традицији то је занемарено, а одржао се пагански обичај изношења хране и пића на гробове.

Како се у сећању на мртве опходе други православни народи? Капларевић добро познаје прилике и навике међу руским верницима јер је теологију, по благослову епископа жичког Хризостома, као московски студент завршио 2008. године у Духовној академији Преподобног Сергија Радоњешког. Затим је упућен у Тројице –Сергијеву лавру у Сергијевом посаду и ту, али и у Сретењском манастиру Пресвете Мајке Божије поред Кремља, проучавао богослужбене особености Руске православне цркве, што данас користи у приређивању неких богослужбених књига СПЦ.

– Код наше православне браће у Русији, највећој цркви после Јерусалима, Задушнице се обележавају искључиво молитвом. Људи се сабирају на литургији, доносе имена својих упокојених да би их свештеници поменули у молитви и сви после литургије одржавају парастос и пале свеће у храму, за покој душа и спасење. Веома је карактеристично да у градовима не посећују гробља већ се сабирају у црквама. На гробља иду углавном верници који живе у селима или мањим местима – истиче Капларевић.

Служе ли се храна и пиће на хумкама?

– Тамо нико не износи храну на гробља, чак ни кад су сахране. То би се у Русији сматрало као велико светогрђе јер за нас хришћане гробља су светилишта. Храна се може видети искључиво о Задушницама, и то после парастоса који се обавља, понављам, у храму. Након парастоса народ се окупи у трпезарији манастира или цркве и свако донесе понешто од хране, чиме се послуже уз сећање на ближње који су сада у милости Господњој.

Свештеник препоручује и нашим верницима да сутра дођу у храм, упале свеће и донесу имена упокојених предака и кољиво које ће свештенство освештати на парастосу за покој душа, па тек онда да оду на гробље. Он саветује да се храна остави код куће а на гроб донесу свеће, кадионица и тамјан. Ко је у прилици, може позвати и свештеника да очита помен и прелије гроб вином.

– Све остало је сувишно. Апсурдно је да се у 21. веку понашамо као да је учење Цркве мит и да више верујемо у паганске обичаје него у спасење душа наших сродника и нас самих. Сведоци смо тога, нажалост небројено пута, да се задушни дан претвори у пир неумесних људи који, због својих слабости, на гробљу изгубе страхопоштовање према овом месту па на хумкама, уз храну и пиће, пале цигарете поред свећа, збијају шале и непримерено се понашају. То свакако није на корист нашим упокојеним прецима а понајмање нама самима – наглашава презвитер из Чачка.


Коментари44
4808e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zoran cacak
Dragi moji,citam komentare i svako tera svoju pricu onako kako je navikao,obicaji su obicaji ,svako selo ima neke svoje manire,zakoni su zakoni,da li religijski ili neki drugi,slazem se sa svestenikom koga nepoznajem a iz cacka je,grobovi su svetinje isto kao i crkve,ali krkanje na groblju je toliko ne shvatljivo da nema objasnjenja,jos pijancenje,pa u nekim selima je bila i harmonika posle podne,to sam licno gledao,a lepo je svestenik objasnio,taj dan nije nas nego nasih upokojenih,njima ne znaci prsuta i kafa,sto smo im dali dali smo im dok su bili sa nama,sada im samo molitva i sveca i tamjan idu na korist,a nase glupiranje nema kraja,veoma ne prikladno i nedostojno i previse nepristojno za krakanje po svetinjama..garantujem da 99% ljudi koji izlaze,nikada nisu tako obilato posluzili ili obisli osobu dok je bila ziva ,a sad mu na grob nose i rostilj i torte i 10 vrsta kolaca i najlepse prsute...ne nose njima nego sebi..bruka
Istok Istok
Mi se ne trebamo stiditi naseg starosedelackog obicaja dace na grobovima umrlih. Ta je obicaj isto toliko star kao i postivanje badnjaka. To je obicaj starih srpskih predaka koji jesu ziveli isada zive u nama kao starom Balkanskom narodu. Za ove obicaje znamo od kada se rodimo ko Srbi. On su opisani ali niko ih do sada nije povezao sa istinom da mi nismo Sloveni koji su dolutali na Balkan vec da smo mi stari balkanski narod po svoj prilici potomci Ilira. To nam i geni pokazuju a dace i badnjak to potvrdjuju. Jer badnjaka i daca nema medju Rusima. A to sto govorimo Slovenski a ne nas stari jezik koji smo zaboravili to je vec druga priaca.Rimska Imperija u romaniziranju nam je ubila jezik. Ali je u 50 godina nestala i djavoo ju odneo. A mi jos zivimo i postojimo.
ksenia d
Obicaj je obicaj koji se stotinama godina prenosio s kolena na koleno i ne treba ga nasilno menjati. Uostalom i zito koji crkva preporucuje je hrana, samo u svedenom simbolicnom vidu.Ako neko prelista akademsku literaturu o srpskim obicajima moze naci da se veruje da se na taj dan otvaraju kamene dveri izmedju ovog i onog sveta i da su dani Zadusnica dani kad se nasim preminulim dragima moze ponuditi hrana, svetlost, topolota . U osnovi ovog obicaja je veliko postovanje, ljubav i ceznja za preminulim. Koga zanima, etnoloska akademska literatura daje mnoge opise i tumacenja ovog obicaja.Ja licno ga necu napustiti .
Sergej Z
Nije istina, iznosimo itekako. Iako je zaista paganski obicaj.
DrJela Bisic
Naravno da je secanje na pretke vazno(a ne mora da ima veze sa obicajem iznosenja hrane na grob)Ali moram da primetim da seSrbi(u globalu,a pogotovo mladje generacije)bas ne secaju mnogo svojih predakaHajde da iztestiramo tu tezu,pa zapitajte mlade u svojoj okolini(a i one starije)da vam kazu imena(i prezimena)(minimalno,za pocetak)svih svojih prababa i pradedaEto,necemo godine rodjenja(da ne kazemo datume,zanimanja,mesta rodjenja i slJa sam to svojevremeni uradila,i vetujte da n i k o nije znao sve da ih nabrojiA to je minimumSa druge strane svi znaju koja je sa kim,imena kojekakvh Kardashijan i sl,i likove iz serija koje covek gleda po kazni:vezu vas,pa morate da gledateDakle,ipak nece biti daSrbi postuju pretke(a trebali bi)vec da vole da se(novcano)pokazuju

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља