четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:44

Зашто банке траже много личних података

Већина банака од својих клијената често тражи велики број личних података. Ово се посебно односи на отварање рачуна за пријем плате, издавање картица и одобравање кредита.
Аутор: kamatica.comчетвртак, 14.03.2013. у 22:00

Када од банке узмете документацију коју морате да попуните вероватно ће се већина вас запитати шта ће банци подаци попут оних да ли је неко од чланова домаћинства власник фирме, предузетник, члан управног одбора или другог органа управљања или руковођења или можда чак политички ангажована личност.

А које то све податке банка заправо тражи од нас?

Податке које банке траже од нас можемо класификовати у две групе – лични подаци и подаци о имовинском стању. Уз личне податке, сем основних података као што су ЈМБГ, име и презиме, датум рођења, место рођења, адреса пребивалишта, траже се и следећи подаци:

•име једног родитеља, девојачко презиме мајке

•телефони и то кућни, други контакт телефон и мобилни телефон, као и да ли је мобилни телефон на припејд или постпејд систему

•стамбени статус, да ли живите у сопственом стану, са родитељима, у изнајмљеном стану, сами са или без закупнине, у изнајмљеном стану са породицом или пријатељима, са или без закупнине или у сопственом стану под хипотеком

•брачни статус

•број чланова домаћинства, број запослених чланова домаћинства

•укупна примања домаћинства, од тога за запослене чланове домаћинства име послодавца, износ месечне зараде и износ месечних обустава

•укупни трошкови домаћинства

•ванредни расходи домаћинства

•подаци о супружнику, са обавезним личним подацима, ЈМБГ и примањима

•школска спрема, позиција клијента

•статус запослења клијента

•занимање клијента

•примања клијента по ставкама – зарада, пензија, алиментације, издржавање, ренте, заступање, остало

•обавезе клијента – струја, телефон, вода, грејање, комуналије, трошкови живота, закуп, синдикални кредити, алиментација, остало

•подаци о послодавцу клијента

У подацима о имовини клијента тражи се и:

•непокретна имовина – опис имовине, квадратура, место, датум изградње, да ли постоји право трећег лица, вредност

•покретна имовина – опис имовине, место, година производње, вредност

Ово су само основни подаци које банка тражи од нас. Наравно, може се десити да вам затраже и више од наведеног.

Али, то није све. Нешто битно смо превидели у овој причи, а банкари нису сматрали да је битно да нам то и помену. Наиме, обично када узмемо обрасце од банке за добијање кредита, картице, или отварање рачуна, у читавој тој папирологији не читамо баш све што пише, а на неким од тих папира пише следеће:

„Сагласно одредбама Закона о заштити података о личности, обавештава се клијент да су могући корисници личних података које достави банци, приликом успостављања пословног (уговорног) односа (име и презиме, датум рођења, адреса, ЈМБГ, број личне карте и/или пасоша, контакт телефон, и-мејл адреса, пол, примање социјалне помоћи, као и сви остали подаци са којима банка располаже): Народна банка Србије, Кредитни биро, Национална корпорација за осигурање стамбених кредита, спољни ревизор банке, Форум за превенцију злоупотреба у кредитним пословима и са платним картицама при ПКС, органи и лица којима је по закону банка дужна да достави податке, као и сва трећа лица са којима банка има закључене одговарајуће уговоре о пословној сарадњи, који су неопходни за реализацију пословног односа или су у вези са пословним односом банке и подносиоца захтева. Подаци ће се обрађивати у циљу реализације пословног односа и у вези са пословним односом банке и клијента, ради извршавања обавеза банке у складу са прописима и за сврхе и на начин који банка сматра неопходним и/или целисходним у обављању своје делатности. Својим потписом потврђујем да ме је банка обавестила о обради личних података у складу са одредбама Закона о заштити података о личности и потписивањем овог захтева дајем пристанак на њихову обраду у смислу члана 3. наведеног закона.”

Ова количина непотребних података пре свега има сврху да задовољи интерни систем категоризације клијента од стране информационе апликације која сама израчунава да ли смо подобан клијент за неки пласман и уколико јесмо, колики је то износ који банка може без ризика да нам одобри.

А нашим потписом смо сагласни да, када закаснимо неколико дана са уплатом рате кредита, добијамо позиве банкара којима не само да обавештавају нас да смо закаснили са уплатом рате, него зову и сва остала лица чије смо податке доставили. Иако би ово окарактерисали као кршење приватности података, на крају испада да није тако јер смо се својим потписом сагласили са тим.

И као што је наведено, банка има право да све податке достави свим трећим лицима са којима има закључене одговарајуће уговоре о пословној сарадњи.

Ако питате банке зашто им је потребно да знају баш све о клијенту, добићете једноставан одговор о томе да им закон тако налаже. А ко су трећа лица којима банке достављају наше податке, уз нашу неопрезну писмену сагласност, ипак, нећемо сазнати.


Коментари1
b8bc5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Oligogal Se
Pre desetak godina sma imao racun u Delta banci. Zbog bezobraznih sluzbenila i losih uslova presao sam u drugu banku gde sam vec godinama. Pre izvesnog vremena sam morao opet da otvorim racun u Banca Intesi iz odredjenih razloga, da bih prilikom otvaranja racuna shvatio da oni u bazi i dalje imaju apsolutno sve moje podatke... Da li je to normalno ili nije, ne znam, ali ako neko 7-8 godina nije klijent banke, zasto se svi podaci cuvaju?? Nisam paranoik, ali me takve stvari jako brinu...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља