уторак, 19.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:20
ПРЕВАРЕ НА ИНТЕРНЕТУ

Наручио телефон од 200 евра, добио половни од 10

Редакцији „Потрошача” обратио се читалац који је на интернету хтео да купи „ајфон”, уплатио власнику 22.300 динара, а на кућну адресу му је стигао јефтин, стари мобилни телефон
Аутор: Стефан Деспотовић, Ивана Албуновићчетвртак, 14.03.2013. у 22:00

После приче о потрошачу који је на кућну адресу уместо компјутера који је наручио на интернету добио цепаницу, а које је обишла целу земљу, нашој редакцији се јавио читалац са сличним проблемом.

Како наводи, наручио је преко интернет сајта „ајфон”, уплатио 200 евра, а на кућну адресу добио мобилни телефон стар неколико година који не кошта ни десетак евра.

– Преко сајта „Купујемпродајем” у фебруару сам пронашао „ајфон 4 32гб” по цени од 200 евра. Уплатио сам власнику 22.300 динара, плус 1.000 динара за поштарину. Али, стигла ми је пошиљка у којој се, на моје запрепашћење, није налазио плаћени „ајфон” већ уместо њега јефтин телефон у вредности од десетак евра. Случај сам пријавио полицији и сајту „Купујемпродајем”, који је продавцу блокирао налог на том сајту. Која су моја права? У жељи да допринесем да бар други грађани не прођу као ја, решио сам да се обратим јавности преко медија – написао нам је овај читалац.

Редакција „Потрошача” обратила се овим поводом интернет порталу „Купујемпродајем”, Одељењу за заштиту потрошача Министарства трговине, али и Министарству унутрашњих послова.

Ратомир Лековић, директор портала „Купујемпродајем”, каже да овај сајт има улогу преносиоца огласних порука и да не посредујемо у трговини између корисника.

– По закону о електронској трговини, који се такође примењује у нашем пословању, члан 20. овог закона приликом пружања услуга информационог друштва, пружалац услуга (Купујемпродајем) није дужан да прегледа податке које је складиштио, пренео или учинио доступним, односно да испитује околности које би упућивале на недопуштено деловање корисника услуга, али је дужан да реагује када сазна за нелегалности што „Купујемпродајем” и чини – наводи Лековић, додајући да едукују посетиоце у сваком огласу како би спречили да се преваре дешавају.

– Ипак, ако се деси превара у вези са огласом на нашем сајту, превареног корисника упућујемо на процедуру за пријаву преко онлајн пријаве. Након што пријави и опише превару, преварени корисник добија мејлом објашњење правне процедуре, као и текст кривичне пријаве против Н. Н. лица и упућује се на тужилаштво (за случај штете веће од 15.000 дин, када се Н. Н. лице гони по службеној дужности), односно суд (приватна тужба, за штету испод 15.000 динара). На основу текста тужбе надлежном органу (суд, тужилаштво) могуће је идентификовати оног ко је починило превару. Ово је једина законом дозвољена процедура – објашњава он, додајући да је чест проблем корисника то што не прочитају упутства која су им намењена како би се заштитили од превара.

У Одељењу за заштиту потрошача Министарства трговине наводе да је „Купујемпродајем” интернет портал намењен преношењу огласних порука за продају нових и половних ствари и производа и пружање услуга.

– Продавци нових или половних ствари могу бити физичка лица, а уговор о продаји у том случају закључују два физичка лица. За такав уговор о продаји меродавна су општа правила грађанског права, односно одредбе Закона о облигационим односима. Дакле, у ситуацији када је продавац физичко лице могуће је против њега повести судски поступак због неиспуњења уговорне обавезе (у конкретном случају продавац је преузео новац, а није испоручио тражени модел телефона, и нанео је штету другој уговорној страни) – објаснили су у Министарству трговине, додајући да се у судском поступку може утврдити да ли онај ко продаје ствари то обавља као своју професионалну делатност.

– Уколико то јесте случај, сматра се да је то лице трговац, без обзира на то да ли је за то регистрован. У том случају, уговор су закључили трговац и потрошач, а меродаван је Закон о заштити потрошача, и то одредбе о заштити потрошача у остваривању права из уговора на даљину, а то је у конкретном случају куповина преко интернета – кажу у министарству.

То значи да у том случају потрошач који обавља куповину путем интернета има право да у року од 14 дана од дана закључења уговора одустане од куповине и раскине уговор без образложења. Потрошач враћа робу, а трговац новац, али купац сноси трошкове транспорта.

– Ова могућност да једнострано раскине уговор није прописана када потрошач обавља куповину у продавници, односно када закључује уговор у пословним просторијама трговца – објашњавају, додајући да уколико није задовољан, потрошач може да се обрати неком од удружења за заштиту потрошача које ће „настојати да издејствује позитиван исход”.

----------------------------------------------------------

МУП: За износе мање од 15.000 динара гоњење по приватној тужби

Имајући у виду да се у Србији последњих година повећао број корисника интернета, па самим тим и број корисника који га користе за куповину и продају робе и услуга, сразмерно томе повећао се и број превара, па према томе и број пријава које грађани подносе против физичких лица која су их оштетила, наводе у Одељењу за борбу против високотехнолошког криминала у Министарству унутрашњих послова.

– Најчешће преваре дешавају се управо на најпосећенијим сајтовима у Србији који се баве куповином и продајом на интернету као што су „Лимундо”, „Купиндо” и „Купујемпродајем”. Иако су механизми заштите потрошача на овим сајтовима на веома високом нивоу, због великог броја корисника ових сајтова, они су интересантни како за купце тако и за оне који желе да изврше преваре. У највећем броју случајева ради се о преварама приликом куповине робе чија вредност не прелази 15.000 динара, па самим тим није могуће предузети кривично гоњење по службеној дужности већ је у оваквим случајевима једино могуће предузети гоњење по приватној тужби – кажу у МУП-у, прецизирајући да случајеви превара приликом куповине на интернету најчешће нису случајеви појединачних превара, већ један корисник неког од сајтова за куповину и продају превари већи број грађана.

– Захваљујући изузетно доброј сарадњи МУП-а са администраторима наведених сајтова, до сада је идентификован већи број лица против којих су поднете кривичне пријаве због постојања основа сумње да су извршили кривично дело превара из члана 208. Кривичног законика – објаснили су у МУП-у.

Како кажу, веома је важно да сваки корисник који је оштећен односно преварен приликом куповине на интернету пријави случај администраторима ових сајтова како би се у њиховој бази евидентирало тачно време, кориснички налог са ког је извршена превара, као и начин на који је извршена превара, на основу чега се прикупљају подаци који су битни за даљи рад полиције у откривању идентитета починиоца.

– С обзиром на то да се након договорене куповине путем интернета најчешће ради о испорукама робе преко курирских служби, када уместо поручене робе стигне неадекватна роба, што потрошачи примете тек након исплате новца куриру, или се дешава да потрошачи уплате новац унапред, а поручену робу никад не добију, потребно је да потрошачи пре куповине детаљно прегледају оцене и препоруке продавца, као и да на форумима прочитају поруке које купци остављају о појединим продавцима. Односно ти коментари могу бити од значаја да ли ће се одлучити за куповину од неког продавца или не – саветују.

Уколико до преваре, ипак, дође, а штета која је настала не прелази законски оквир за поступање по службеној дужности, односно испод је 15.000 динара, потребно је да се преко администратора сајтова за куповину и продају прибаве подаци о томе да ли је евентуално исти корисник преварио више купаца.

– Уколико већи број оштећених купаца збирно пријави једно физичко лице које их је оштетило, односно укупан износ штете прелази 15.000 динара, може се поднети кривична пријава МУП-у или надлежном тужилаштву – закључују у МУП-у.


Коментари21
6ee37
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srđa Mišković
Želim da se zahvalim Petru Blagojeviću što nas je sve redom informatički opismenio i ukazao nam da se sa 4200 dinara, oko 35 eura, može kupiti Kingston DDR2 na 1066 MHz, ukupnog kapaciteta od nekoliko TB (nekoliko HILJADA GB, umesto samo 4 GB koliko sam ga ja "informatički nepismen" platio). Ovom prilikom želim da ga pitam kakvo je vreme na njegovoj planeti?
Nenad Petronijevic
Meni se isto desilo. Milicija rekla da nisu uterivaci dugova, da prijavim sudu, ali da od toga nema nista. Kako rekose, najbolje da kupim drugi telefon! Razocaran nisam nigde prijavljivao
darijan daki
nije problem u oglasivackim sajtovima,najveci problem je u kurirskim sluzbama. jer ne dozvoljavaju da otvorite paket pre placanja,jer tako i sebe stite od stete koju sami cine poslatoj robi. da vam dozvole u uvid paketa,prevaranata ne bi bilo :)
Petar Blagojevic
U ovim komentarima se vidi pravo lice Srbije. Ana, koja je ostavila jedini pametan komentar, odmah ima kritičare. Kao fol putem PayPal-a možeš da šalješ iz Srbije, a ne možeš da primaš. Ala je logika ubilo se- PayPal nalog nije vezan za državu nego za kreditnu karticu. Ali, Ana, koja se usudila da obrazuje Srbiju svoji m komentarom nazvana je lažovom. Zašto? Zato što ljude savetuje da ne kupuju putem naših sajtova već isključivo preko velikih sajtova, na kojima može da se plaća samo putem kartica. I tačno je - vrate ti pare kada ne dobiješ ono što si naručio, na karticu sa koje je skinuto, a kako drugačije. Neće valjda da pare šalju poštom. PayPal nije vezan za državu, on je u Srbiji od kad sebe, samo ga još nema na našim sajtovima koji nešto prodaju. Niti će ga ikada biti. Ako hoćeš da kupuješ ili prodaješ putem PayPal-a svakog momenta PayPal ima potpunu kontrolu nad svačijom karticom. Pa ti nemoj da pošalješ telefon od 200 eura kada ti na račun legne 200 eura.
Petar Blagojevic
Odgovor Srđanu. Srđane, nije mi jasno zašto misliš da ne bi bio prevaren da ti je Kingston poslat. 4200 dinara. Ja sam prošle nedelje naručio Kingston od 8 GB za 450 dinara. Zašto?Zato što on toliko košta svuda u svetu, a i zato što znam da ću moći da ga prodam nekoj budali koja veze sa računarima nema, za, recimo, 1500 dinara. Za 4200 dinara mogao si da kupiš one memorijske kutije sa nekoliko desetina TB, i da ti ostanu pare. Naravno, ne sa nekog našeg sajta. Živela informatička nepsimenost zatucane Srbije. Nisu najveći prevaranti oni koji imaju negativne bodove na našim sajtovima za prodaju Srđane, već oni sa najviše.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља