понедељак, 17.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:15

Сушна година за музичке таленте

Аутор: Бранка Радовићпетак, 05.04.2013. у 22:00
(Фото: З. Кршљанин)

У години великих јубилеја, 200-годишњице рођења највећих оперских композитора Вердија и Вагнера, очекивало се да на престижном београдском Међународном такмичењу Музичке омладине наступе многобројни млади певачи из целог региона, из Европе и света, међутим, то се није догодило, па је највеће међународно такмичење у нашој земљи завршено са скромних 25 учесника из осам земаља. Скромност се огледала на више планова. Такмичење као да је изгубило подршку шире културне јавности, поготово политичке, и постало слика нашег економског посртања у свим областима, посебно у домену културе и уметности.

Како год га посматрали, од благонаклоног става да је успех што га уопште има и што га организује групица ентузијаста без велике помоћи са стране, до оцене да памтимо много боље дане овог великог такмичења, некада значајног за цео регион. Основни утисак је да се озбиљно посустало у квалитету.

Прве вечери финала када је наступило четворо такмичара из иностранства, дворана Коларца је била полупразна. Друге вечери слика је била другачија и подсетила на некадашње конкурсе када су гроздови публике висили са свих страна, а навијање било френетично. Навијало се и ове године, али доста уздржано и до краја без претераног одушевљења публике. Свих осморо кандидата у финалу показало је просечност и у некој јачој конкуренцији већина се не би могла наћи у врху.

Жири састављен од еминентних наших и страних професора и уметника међу којима су биле диве Оливера Миљаковић, Радмила Бакочевић и Катарина Јовановић оцењивао је укупност коју су кандидати показали у свим етапама, тако да слушалац који је пратио само финалне вечери није могао да стекне и подели исти утисак.

Без обзира на све то, успех наших кандидата је велики. У категорији женских гласова прво и треће место освојиле су Евгенија Јеремић и Маја Мијатовић, а њима се у борбу за највиши пласман умешала Рускиња Александра Чукина.

Евгенија Јеремић, студенткиња Филума Крагујевац, класа Марине Трајковић-Биџовски, показала је сувереност у свим етапама, поред лепоте гласа и доброг држања у у обема захтевним аријама у финалу (Мими из „Боема“ и „Арија о накиту“ из Фауста) донеле су јој највиши пласман. Маја Мијатовић, мецосопран са београдског ФМУ, класа Николе Мијаиловића, у обема аријама изведеним у финалу са лакоћом и без „фарбања“ и вештачких примеса показала је сву лепоту и моћ сонорног гласа. Рускиња Чукина је управо показала супротне особине, често присутне код мецосопрана, изразито „фарбање“, посебно у најдубљој лаги, али је алтовским дубинама и мат бојом одушевила многе и у другој етапи добила је награду за најбоље извођење композиције „Додир“ Мирјане Живковић.

Међу мушким гласовима многи су очекивали да италијански такмичар Роберто Јакини освоји неку од награда, а за нас су изненађујуће биле одлуке жирија за друго и треће место које су понели такмичари из Македоније.

Стефан Хаџић, поред награде за интерпретацију Јутутунске националне химне Николе Херцигоње, освојио је и симпатије публике која је за њега навијала пратећи га у свим етапама. Жири је ценио прецизан и интонативно поуздан наступ, одличну комуникацију са оркестром и интерпретацију на нивоу захтева великих такмичења.

Било је много треме, погрешних избора програма, несналажења са оркестром, несарадње са диригентом. Правих звезда и готових уметника способних да сутра одмах стану на оперску сцену и концертни подијум, скоро да уопште није било.

Остаје запитаност шта радити у тренутку кад такмичење почиње да губи на значају у средини и када више није на очекиваном нивоу. Је ли то само сушна година или показатељ дубљих узрока и драматичнијих последица?

Пратња оркестра Београдске опере са диригентом Дејаном Савићем обезбеђивала је сигурност такмичарима, често бивајући (пре) гласан и покривајући не увек моћне гласове.


Коментари0
7b34e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Музика

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља