среда, 20.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:44

Суптилне технике жуте штампе

Аутор: Исток Павловићпетак, 03.05.2013. у 15:00

Све више смо преплављени „жутим новинарством”, више него икад. Никада није било јефтиније покренути медиј него данас, поготово ако је на интернету. Због тога, последњих година појавио се огроман број медија, и по принципу „мала бара, пуно крокодила” већина њих прибегаваестетици жуте штампе не би ли се пробили.

На први поглед, рекло би се да свако може да препозна „жуту” штампу и „жуте” новинске чланке. То су скандалозни наслови, написани великим „масним” словима са узвичницима, извучени из контекста, то су преформулисане реченице саговорника како би звучале што провокативније у наслову, и пренапумпане приче око небитних догађаја.

Међутим, у литератури која анализира „жуто” новинарство из домена теорије медија, упозорава се да „жута” штампа поседује и неке друге, много опасније технике које се не виде на први поглед. Ове технике су све више заступљене у дневним новинама које нису „по дифолту” жигосане као жуте, и рекао бих да је у Србији остало свега неколико медија (укључујући и овај који сада читате) који су незагађени. На овај начин, медији манипулишу људимаи везују их емотивно за себе.

На пример, једна од ових техника, која се редовно виђа по домаћим медијима, јестекреирање медијског субјекта који егзистирана темељима оспоравања сопствене егзистенције. Ако погледате, на пример, скоро сви објављују вести о „старлетама”, а коментари на интернет порталима су углавном нешто попут „зашто ова особа добија оволико простора у медијима, не могу да верујем, чиме се она бави, страшно где живимо, од када је старлета занимање, куда иде овај свет, ја не знам ко је ова...Ово је један самоодржив дијалектички систем који без своје антитезе никада не би постојао. Ова техника може да се апстрахује и препозна у великом броју вести које објављују „жути” портали и медији уопште.Њихова циљна група нису мушкарци који желе да виде голотињу, већ управо људи који желе да негирају нечију егзистенцију и изговарају овакве коментаре.

Још један добар пример коришћења ове технике је „ВИП Велики брат”. Продуценти ове емисије често у њу убаце неке особе које нису претерано познате, или су познате у неким опскурним областима, или су на заласку каријере. Ово није случајно. Продуценти знају да ће ове особе код гледалаца изазвати реакције попут „ко је бре ова”, „па ја сам познатији од њега”, „јак си ми ти ВИП” и слично. Затим ће гледаоци емисију између осталог пратити и због тога што чекају тренутак када ће се та особа избламирати, рећи неку глупост, или урадити било шта што ће потврдити њихову антитезу.

Осим овога, навео бих још једну занимљиву технику којом жути медији људе емотивно везују за себе, а коју је дефинисао амерички историчар и теоретичар медија Френк Лутер Мот још 1941 године. Он је то назвао „андердог емпатија”. „Андердог” би у слободном преводу могло да значи „мали човек против система”. Ради се о томе да медиј промовише неког појединца који је наводно успео да открије неку заверу великог система, неке корпорације, против обичног народа. На овај начин, медиј везује добре емоције за читаоце као неко ко помаже у раскринкавању завере и промовише хероја из народа.

У домаћим медијима могли смо видети на десетине примера масовног коришћења ове технике. Имали смо „Кемтрејлс”, теорију завере о томе да трагови авиона на небу масовно трују народ. Затим, читав низ текстова о наводним ХААРП антенама које су Американци поставили у Барајеву да контролишу мозгове. Потом, низ текстова о генетски модификованом поврћу. У свакој од ових прича, појављује се „андердог”,архетипски херој из мита о Давиду и Голијату. То је најчешће неки научник, „експерт”, који је раскринкао заверу неке велике корпорације и објавио на свом сајту резултате неког експеримента чиме је доказао тврдњу. Ови докази се најчешће заснивају на псеудонауци, гомили парцијалних информација и необјективним лабораторијским експериментима. Такође, осим тровања, чест мотив може да буде и спречавање да нешто постане јефтино. Код народа оптерећеног плаћањем рачуна одлично пролази прича да неко намерно спречава да нешто појефтини. Редовно се појављују чланци о неком научнику који је успео да направи аутомобил на воду, али масони из нафтног лобија су потплатили да се то не пусти у производњу.

Полазна тачка свих ових вести је чувени метастереотип капитализма: корпорације су зле, занимају их само паре, и зарад профита корпорације ће тровати нас и нашу децу, а то заташкавају тако што потплаћују научнике да ћуте. Али, с времена на време појави се неки од ових научника кога паре не занимају, херој који жели да спаси народ од уништења. Ово је укратко структура наратива који се у разним варијацијама редовно појављује у „жутим” медијима. Показивањем емпатије према овим херојима из масе, читаоци везују сличне емоције и за медиј који вест објављује, као медиј који ће увек бити на страни народа, њихове деце, безбедности хране које једу и ваздуха који дишу.

Постоји још прегршт жутих метода о којима се може писати, али сам овде изнео само неке, мени најинтересантније. У сваком случају, треба имати на уму да се „жута” вест често не види на први поглед. Често смо заслепљени емоцијама,на пример, сама идеја да неко хоће да отрује нас и нашу децу довољно помрачи ум да не видимо манипулацију.Ове „невидљиве” жуте технике су веома опасне и загађујуће за друштво.


Коментари9
56b74
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

B P
Мени је забавно ово што господин Павловић каже: сви медији су "жути" и све информације су "пласиране" ради манипулације. Испада, господине Павловићу да се не треба информисати уопште јер ћемо само тако избећи да будемо изманипулисани? Кад следећи пут чујемо да је у војној фабрици од експлозије погинуло 5 радника, треба да помислимо прво да то неко манипулише стварајући слику о нашој војној индустрији, а да у други план ставимо несрећу и трагедију? Постоји само један начин да се избегну манипулације медија а то је да се иста информација узме од политички опречних оснивача и тутора медија. Где се вест поклапа (јуче киша у Београду) ОК. Али, где има разлике, оставити резерву пре доношења закључка - муљају нешто. Коментарисање даје илузију интензивнијег учешћа у сопственом животу па ће га зато бити све више. Истини за вољу, поред мора глупости у коментарима, нађу се, не тако ретко и коментари који својим квалитетом превазилазе знање и вештину новинара који је основни чланак написао.
Тоша бунарџија
"Суптилне технике жуте штампе" је и сам аутор вешто искористио, да нам потури двоструке истине. Заћи у објашњење како вас неко вара, тј. фарба, а користити исте методе је оно што вас у исто време, на истом месту гура у више праваца. Једно је сигурно. Аутор се прилично добро обавестио о теми, готово психо-аналитички, али је јасно видљиво да, кад већ каже нешто што жутује, ни случајно неће споменути шта је у ствари истина. Е, то скривање истине је стручност и жутог штампарства. И сад "наивни" скачу и објашњавају истину, а не схватају да им је баш то и подметнуто. Тј. ја, аутор сам тај човек који вам је рекао истину. Зато и има коментара који су насели и почели да контрирају контрирању. Ех, изгледа као да се та луда логика откинула са улара и побегла у жуту штампу. Али није. То само изгледа тако.
Zeljko
Tacno je da ima preterivanja u stampi, sve sa ciljem da se novine kupuju ili pak citaju na internetu, kako onih agresivnijih, vidljivih na prvi pogled tako i onih suptilnih koji se ovde navode. Ali zanemariti moc i tendenciju korporacija da manipulisu ljudima i da namecu svoje stavove, proizvode itd. znaci biti krajnje neoprezan, cak naivan. Naravno da njih zanima samo profit i kako da nam to prikazu kao borbu za nase dobro. Kao zelju da nas prosvete i tako nam nametnu svoje proizvode. Kao i lekove i vakcine za prenaduvane ili cak izmisljene bolesti. Ja licno, verujem, da se cesto koci pronalazak novog leka i da se nacnici ucutkavaju raznim metodama, ako bi to ugrozilo profit neke velike kompanije. Istina je i da se cesto plasiraju vesti kako je nesto stetno iako nije, da bi se naudili konkurenciji, da je pronadjeno ovo ili ono u nekom proizvodu itd. Lista je dugacka, a nama ostaje da razlucimo koliko ima istine u onom sto nam se plasira. A to cesto nije tako jednostavno.
Aleksandar Mihailovic
Mnogo toga bi se ovde moglo reci da je to to, ali, evo i neceg drugacijeg. Mene rijalitiji uopste ne zanimaju i ne gledam ih, a ni te TV i cak i druge programe na njima. Cudim se onima kojima je drustveni zovot gubljenje vremena uz primitivizam koji je jako dobro placen, mnogo vise nego sto specijalisti i profesori mogu da zarade. Drugo,neverovatan je i Vas pokusaj da obesmislite i marginalizujete cinjenice oko GMO sa kojima svet nestaje i koji uz O/U cine vise od svih koncentracionih logora zajedno. HARP i sve drugo su gluposti, ali, sve oko GMO je jako ozbiljno i sa time se nesme poigravati i obesmisljavati brojne rezultate koji ukazuju na svu pogubnost te hrane, kako po ekonomiju jedne drzave tako i po njen bioloski opstanak. Danas je i svetski dan slobode medija, a zasto se o tome malo govori? Zato sto je malo medija koji jos uvek imaju glavu uspravno, poput "Politike", radia "Fokus" i jos po nekih koji se koprcaju ali sve vise lezu na rudu profita i ofarbanosti, "podvuceno zutim".
Dragan Peric
Šokiran sam tekstom ovog novinara.Pa da li je laž i to da je 22 leskovčana ,koji su bili na Kosovu 1999,godine, umrlo od nove godine?A šta je sa Vranjancima? A koliko je ljudi izgubilo živote(ubistva,samoubistva,nesreće) u vremenu kad je naša vlada priznala Kosovo?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља