субота, 16.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:43

Променићемо организацију мале матуре

субота, 22.06.2013. у 21:57
Фото Д. Јевремовић

Премијер Ивица Дачић јуче је изјавио да је приведен радник Штампарије „Службеног гласника” за кога се сумња да је украо тестове за полагање мале матуре из српског језика и математике. О провали тестова и афери која је обележила овогодишње полагање мале матуре за „Политику” говори проф. др Жарко Обрадовић, министар просвете.Имате ли више сазнања о истрази коју спроводи полиција у вези с провалом мале матуре?

Свима који су укључени у процес спровођења мале матуре је било стало да се што пре открије ко је тест украо, али видео сам да многе то не интересује. Председник Владе, који је и министар унутрашњих послова, саопштио је да је МУП привео лице за које се основано сумња да је кралo и дистрибуисало тестове из матерњег језика и математике.Даља истрага ће показати да ли је било других особа које су у томе учествовале, коме и на који начин су дистрибуисани тестови и шта је био мотив. Подсећам да је моје министарство у уторак ујутро, ноћ пошто смо добили фалсификат теста из математике, поднело кривичну пријаву и обавестило МУП.

Да ли је крађа тестова из српског језика и математике довољан разлог да се обори мала матура?

Не. Могу да разумем људе који траже да се поништи српски због сумње, али ми до данас нисмо имали доказе да је и тај тест украден, али не разумем оне који траже да се обори целе матура кад математику нико не оспорава. Они који желе да се поништи матура очигледно нису спремни да се суоче с резултатима своје деце, па траже да се упишу само на основу бодова из основне школе.

Пракса је да искоришћени и неискоришћени тестови остају у школи. Овога пута дошло је до пометње и око извучених комбинација тестова. Шта се заправо десило?

Имали смо ситуацију да сам извукао комбинацију број један за српски, а у једној школи у Пироту решавали су комбинацију два и у београдској школи за ђаке оштећеног вида „Вељко Рамадановић” решавали су комбинацију број три. Тако су све три комбинације биле отворене, ниједна није остала запечаћена.

Зашто то нису довољни разлози да се понови тест из српског?

Републичка комисија за малу матуру је надлежна да донесе ту одлуку. Председник Комисије је рекао да се тестови неће понављати. Сада, када имамо доказе за српски језик, мора се наћи решење које неће никога оштетити. У школама где су решаване комбинације два и три – резултати су признати да деца не би била оштећена, а против директора ће бити покренут поступак.

Зар нису у целом овом случају оштећена деца?

Сви смо имали штете, али се деца рационалније понашају у односу на старије. Ми у просвети смо сигурно погођени јер се видело да је ланац негде попустио, али смо реаговали на време и прави начин да спречимо веће проблеме.

Да ли је мала матура, после провале тестова, регуларна?

Тек су објављени прелиминарни резултати, и нажалост лошији су и за матерњи језик и за математику у односу на прошлу годину. Евидентно, ђаци нису били довољно спремни, што пред нас поставља питање на који је начин извођена настава и како се учило. Видећемо да ли је, и где, било одступања од републичког просека. То ће нам помоћи да дођемо до процене да ли је у неким школама било преписивања или слабе контроле приликом тестирања. Показала се добром одлука да померимо полагање теста из математике. Било је много буке око тога, али на тест је изашло 98,75 одсто ђака и после тога није било примедби. Када се уз то узму резултати осмака из основне школе, као и с такмичења, ми већ имамо више елемента који нису спорни за упис у средње школе. Републичка комисија за спровођење мале матуре ће сутра, дан пре саопштавања резултата мале матуре (25. јун), донети коначну одлуку. Председник Републичке комисије сматра да не постоје разлози за понављање испита.

Да ли је то ко је крив кључно питање?

Јесте, али многе не занима то као ни зашто су резултати ђака на оба теста лоши. Многе интересује питање одговорности које није спорно. Ми имамо уговоре са установама које су део овог процеса и одговорне су за дистрибуцију и чување тестова. Лоше је што су тестови украдени, фалсификовани. У ланцу је очигледно једна карика испала. Показало се де је реч о Штампарији „Службеног гласника”.

Да ли је Министарство просвете имало било какве могућности да спречи провалу тестова?

Министарство просвете – не, јер оно не штампа тестове. Прошле године смо имали проблем када се другог дана спровођења мале матуре испред две школе у Београду појавила фотокопија дела теста из математике. После неколико месеци из МУП-а смо обавештени да нису утврдили ко је то фалсификовао. Сада је другачије. Кривац је пронађен за пет дана. Истрага ће показати колико је особа још укључено у то.

Сматрате ли да је Министарство просвете одговорно због афере око мале матуре?

Да ли је одговорно за чињење или нечињење? Оно што смо учинили, учинили смо добро. Оно што нисмо могли да учинимо, нисмо ни чинили. Нисмо ми припремали, штампали, дистрибуисали тестове, наравно да за то нисмо ни одговорни. Да нисмо померили тест из математике, папазјанија би била још већа. Одговорност Министарства за цео систем образовања није спорна, али чини ми се да је у захтевима за одговорност министра лично пре реч о жељи да се све друго стави у други план, а не ко је и због чега крао и фалсификовао тестове. Министар је ту и нити хоће нити може да избегне питање одговорности. Али ја сам урадио оно што је мој посао. Прихватио сам одлуку комисије, померили смо тест и обезбедили да све буде регуларно.

Да ли ћете због ове афере мењати систем организовања мале матуре?

Дефинитивно ћемо променити начин припреме и дистрибуције теста. А што се тиче садржаја о томе ће дати реч људи из струке. Видимо већ да не сме да се зна ко штампа тестове, нити процес штампања сме да траје тако дуго. Ни тестови не смеју бити дистрибуисани школама много пре одржавања испита.

Колико је коштала припрема мале матуре?

Укупна сума је 17.130.721 динар. Подразумева посао Завода за вредновање, сајт уписа, материјалне трошкове школама, рад информатичара, штампање и паковање тестова. За сваку комбинацију штампано је 77.000 примерака. Обуке наставника нас нису коштале јер су рађене у оквиру пројеката. Само штампање новог теста из математике коштаће нас између 800.000 и 900.000 динара.

Размишља ли се о штампању само једне, а не три комбинације задатака за следећу годину?

Идеално решење за будућност је штампање једног теста јер то ће смањити трошкове, поједноставити процедуру и надамо се онемогућити да јавност сазна садржај тестова пре испита.

То је једна од поука овогодишње афере?

Јесте. Много је ствари које су се сада показале занимљивим. На пример: много је учесника у ланцу, много времена за припрему, штампање, дистрибуцију и много нервозних људи. Деца су много смиренија. У уторак увече у пола један сам добио поруку од ученика из Суботице који се зове Павле Менало. „Настала је огромна збрка и сви смо збуњени. Како сви одреда пишу свашта, држимо се упутства са службеног сајта министарства. Уколико се ово не рашчисти до ујутру ми ученици размишљамо да о мирном протесту, данас 16. 9. 2013. године. Наравно, ништа озбиљно. Сматрамо да није у реду шарада које се прави.” Захвалио сам му на поруци и пожелео њему и другарима да остваре добре резултате. А Павле је у осам ујутру одговорио да ће изаћи на испит из математике. И то потврђује да деца овоме приступају с мање нервозе него родитељи. Децу не интересују приче великих него како да најбоље ураде матуру и упишу жељену школу – то је суштина.

Да ли је мала матура обесмишљена јер није потребан ни бод за пролаз, а решења могу да се купе на улици?

Да деца могу да купе решења просек би био 20 бодова из српског и математике, али није. Тестови као провера знања нису наш изум, него постоје у многим европским земљама, које такође имају проблема. Пре него што је уведено полагање мале матуре код нас струка је оценила да је дошло до фабриковања великог броја вуковаца и одличних ученика и да није постојао релевантан параметар за потврду успеха ђака. Зато је уведена мала матура. Функција мале матуре је још и евалуација образовног система и потреба да се види каква су постигнућа ученика у односу на образовне стандарде. За нас је ово веома важно.

Просветни синдикати и политичке странке највише нападају вас и траже да поднесете оставку. Да ли се сматрате одговорним и да ли ћете поднети оставку?

Урадио сам свој део посла. Да нисам подржао одлуку Комисије да се помери полагање теста из математике проблеми би били много већи. Што се тиче конкретно моје одговорности, ја сам као министар увек доступан јавности, по свим питањима па и по питању одговорности. Али, одговорности за шта и коме? Министар нити припрема, нити штампа, нити дистрибуише тестове, нити ради друге послове у вези са организовањем и спровођењем мале матуре. Министарство и ја смо реаговали адекватно. Кренула је одмах хајка на министра као да није важно ко је украо и фалсификовао тестове, што је кривично дело, шта је с проблемима у штампању и дистрибуцији тестова, зашто су резултати из матерњег језика и математике лошији него прошле године... Уместо одговора на постављена питања, мала матура је политизована. Синдикати и политичке странке имају право да поставе питање одговорности министра, али позивање на бојкот мале матуре од стране појединих синдиката је срамно и недопустиво. Ја сам урадио оно што је било моја обавеза и одговорност, сад нека други ураде свој део посла. Догађаји су показали да држава функционише. Рад МУП-а и проналажење кривца су многе оптужбе против министарства и мене лично обесмислили. Мој утисак је да се у протеклих неколико дана није желела дати шанса нама у просвети, мени лично и држави да докажемо да са крађама и дистрибуцијом немамо ништа, напротив – тражила се одговорност без доказа.

Афера око мале матуре још једном је пољуљала веру у школски систем. Шта даље?

Даља истрага полиције ће показати ко је и на који начин био укључен у дистрибуцију фалсификованих тестова, тужилаштво ће рећи о којим кривичним делима је реч, а на Републичкој комисији за спровођење завршног испита је да у односу на прикупљене чињеници и неспорне резултате деце, донесу одлуку која неће никога оштетити. Нама у просвети остаје да радимо на ефикасности мале матуре и пронађемо одговор како да унапредимо знање ђака.

Миленија Симић-Миладиновић


Коментари31
ad41e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Чедомир Мркаљевић
Од критике саме по себи нама користи ! ПРЕДЛОГ мој скромни: 1-Све школе опремити супер брзим штампачима, умрежити, сваком штампачу доделити број копија колико има матураната. 2-Задатке поделити у N група са N задатака и путем алогаритма случајног броја изабрати жељени број задатака. 3-Активирање теста софтверски решити тако да сви чланови (састављачи задатака унесу свој JMBG) а тек онда надлежни министар свој JMBG и почиње штампање тестова по учионицама. 4-Има само један сеф у влади Србије где се чува софтвер и задаци (два диска) 5-Нема тета које краду, нема пљувања по професорима , нема транспорта, нема бруке Србији.. МОЛИМ СВЕ КОМЕНТАТОРЕ ДА СЕ КАНЕ ВЕШАЊА БЕЗ РАЗЛОГА ОНИХ КОЈЕ НЕВОЛЕ ИЛИ МРЗА, НАПИШИТЕ СВОЈ ПРЕДЛОГ КАКО ОРГАНИЗОВАТИ ТЕСТОВЕ И НЕКО ЋЕ ТО УВАЖИТИ.
посматрач са стране
Да смо у Јапану, министар би одавно извршио сепуку, илити харакири...
mila mila
Pa da, sve cemo da menjamo, samo megaministra necemo menjati. Sram vas bilo, prvo sto treba da uradite je da date ostavku, a onda cemo lako da menjamo sve ostalo.
deki a
e ministre moj, nije za tebe ovaj pisao.
Oskar Kokoška
Imam predlog – da se kao bodovi za srpski jezik računaju 1) bodovi osvojeni na testu srpskog jezika ILI 2) bodovi osvojeni na testu matematike – šta bude veće. To u praksi znači da oni koji su uradili matematiku bolje od srpskog mogu da dupliraju bodove za matematiku, a oni koji su uradili srpski bolje od matematike imaće srpski onako kako su ga uradili, bez obzira na to da li su pri tome varali ili ne. Tako niko ne bi bio oštećen, a mogao bi i da dobije.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља