петак, 18.01.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:31

Шмидингер: Извоз вехабизма из Аустрије на Косово

Аутор: Танјугпонедељак, 19.08.2013. у 09:54

БЕЧ  - Износећи мишљење супротно увреженом да имигранти у Аустрију „увозе” екстремистичке исламске идеологије, политиколог Томас Шмидингер указује да Горанци који су емигрирали у ту европску државу преносе вехабијско-салафистичке идеје на Косово.

Аустријски политиколог је издао књигу „Гора - словенски муслимани између Косова, Албаније, Македоније и дијаспоре”, у којој даје опширан увид у живот Горанаца.

Шмидингер указује да је историја миграције Горанаца била пре свега историја бекства са Косова током рата, када је више хиљаде Горанаца, претежно из Рапче, отишло у Аустрију, где тренутно живи и ради око 80 одсто становника тог места.

У Аустрији, како је навео, поједини Горанци дошли су у контакт са вехабијско-салафистичким идејама, које сада пропагирају на Косову и тиме подстичу тензије унутар своје заједнице.

С тим у вези, Шминдингер је поменуо, између осталог, у Аустрији познате вехабије Мухамада Фадила Порчу, хоџу из бечке Тевхид џамије, као и Ахмеда Џаминија.

Опште је познато да су се поједини Горанци, који су емигрирали у Аустрију, једног дана вратили у Рапчу са дугим брадама и чудним идејама, наводи аутор.

Према хоџи у Рапчи, који заступа умерени ислам, немогуће је у овом региону живети по исламу као за време оснивача државне идеологије Саудијске Арабије Абд ал Вахаба пре 300 година.

„Насупрот широко распрострањеном мишљењу у Аустрији да имигранти увозе екстремистичке исламске идеологије, овде је вехабистичко-салафистичка идеологија извезена из Аустрије на Косово”, закључак је Шмидингера, који је додао да у Албанији и Македонији нема толиког утицаја таквог ригидног тумачења ислама.

У делу, које ће данас у Рапчи представити заједно са известиоцем Европског парламента за Косово Улрике Луначек, он је сабрао историјске податке - од порекла словенских муслимана, њиховог језика, па све до историје њихове исламизације.

Шмидингер указује да су Горанци у политичком животу у земљама порекла премало заступљени и економски маргинализовани, додајући да готово не постоје перспективе за будућност економски запостављене Горе.

Аустријски експерт, који је прикупљао податке на терену, наглашава да су Горанци на основу историје 20. века били стално суочени са осећајем несигурности, а крвави окршаји, који су били делимично и етнички и верски мотивисани, очигледно су оставили дубоке трагове до данас.

Такође, он истиче да код Горанаца готово не постоји поверење у правну државу где живе.

У својој књизи Шмидингер указује да између Горанаца и Бошњака језички и етнички нема разлике, већ да се ради пре свега о политичком питању како се називају.

„Као муслимани нису Срби, а као Словени нису Албанци”, истиче он.

Аутор, такође, у свом делу пише и о азилантима из Горе, хомосексуалности у тој заједници, договореним браковима, тензијама између дијаспоре и становништва које је остало у Гори, као и како дијаспорци зарађени новац разметљиво троше на Косову.

На крају књиге Шмидингер се изјаснио за утемељење региона Горе у Европу региона, јер само тако могу делотворно бити савладани проблеми на свим нивоима, и побољшано економско стање, као и постигнута активна заштита права мањина.

Истовремено аутор констатује да је неизвесно да ли ће икада постојати таква Европа региона.


Коментари8
cdf52
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Amer Hadilovic
Kao clan ovog naroda, konstatujem da ono sto se kaze za jezika nije istinito, mi pricamo neki torlacki dijalekt koji se malo razlikuje sa srpskom jeziku. A ono sto se tice vehabizma u Gori, siri se kao vatra u sumi, svake godine kad se vracam u leto, vidim jos vise i vise ekstremickih ideja koje stvaraju tenzije izmedju te vehabije i nas, a najbolji je primer sukob u dzamiju sela restelice 12od avgusta 2013. Njihov 'way of life'' mislim da nije adaptiran za zivota u 21stoljeca, narocito u evropi. Pozdrav svima sa Gore, zivelo bratstvo, i daj boze da ovi stvaratelji problema i tenzije nestaju najbrze sto moguce, jer svako ljeto koj provodim u moj rodni kraj desava se u teskim uslovima i prezrivim pogledima izmedju nas i vehabije. :)
Тијосав Ваљевац
Преко 50 % Срба говори ијекавицом! Већу глупост нисам чуо у свом веку.
Bonn Berlin
@ vox populi, maksimalno ili najvise 49%. Samo to ne bi trebalo da nas deli, kao ni verska podela na Katolike, Muslimane i Pravoslavne.
vox populi
@Maja M. | 19/08/2013 14:15 I? Kakva je to razlika? To je sličnost, jer preko 50% Srba govore ijekvskim izgovorom.
Maja M.
Nece biti da izmedju Goranaca i Bosnjaka nema jezicke razlike. Bosnjaci govore ijekavicom (srpski).

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља