недеља, 20.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 20.08.2013. у 15:00 Г. Оташевић

Ватрогасно возило од тенка Т-55

Идејно решење ВВ-55 – поглед са предње стране (ВТИ)

Чачак – Републички завод за интелектуалну својину објавио је ових дана да је ватрогасно возило специјалне намене ВВ-55, конструисано у Војнотехничком институту у Београду, регистровано као патент те установе. Реч је о прерађеном тенку Т-55, који више није перспектива Војске Србије (ВС), а замисао да му се додели нова улога настала је на основу искуства из претходних година, када су пожари нанели велике материјалне губитке Србији и земљама у окружењу.

– По овом решењу, ВВ-55 намењено је деловању на неповољном терену и у отежаним условима рада и приступа ватри. Робусна конструкција омогућава уградњу класичне ватрогасне опреме и испуњавање следећих тактичких захвата: пресецање и успостављање пожарног сектора, спасавање људи и подршка ватрогасним екипама у зонама опасности од пожара и експлозије – каже за „Политику” Горан Јанковић, инжењер у ВТИ и члан тима стручњака који су радили на овом пројекту.

На основу старог тенка конструктори су поставили ралицу којом се ефикасно могу пресецати ватрене зоне и спречавати ширење огња. Као надградња предвиђени су, такође, резервоари за 10.000 литара воде, танкови за мочило и екстракт, и обртно постоље на које је причвршћен бацач пене домета стотину метара, са камером која омогућава прегледност из унутрашњости возила. Ту су и специјална ватрогасна опрема, витла с млазницама за водену маглу до 800 литара у минуту, инсталације за хлађење возила у пожару и телескопски носач са рефлектором.

Та опрема довољна је за гашење пожара класе „а” (шумских, пожара стрних усева и растреситог материјала), а уз уградњу додатне опреме и класе „б”, којој припадају пожари запаљивих течности, нафтних поља, складишта муниције и барута, нафтовода и гасовода. Бацач пене има могућност деловања компактним и распршеним млазом, с протоком средстава за гашење од 1.200 до 3.200 литара у минуту, а издизањем на телескоп покрива већу површину. Њиме се рукује даљински, из возила, па је могуће гашење и док је ВВ-55 у покрету.

– Суштина ове конверзије тенка Т-55 јесте у надградњи. Састоји се од металних плоча дебљине шест милиметара, са ојачањима. На предњој косој плочи предвиђена су два отвора са заштитним стаклом, што обезбеђује добру прегледност за возача. У зони високих температура, веома близу жаришта пожара, возач ради заштите ових стакала користи металне поклопце са малим отворима, и прелази на управљање помоћу перископа – истиче Јанковић.

Идејно решење ВВ-55 предвиђа смештајни простор за возача и два члана посаде: један седи десно од возача осматра и рукује бацачем, други напушта возило и прихвата задужења у ватрогасној екипи на терену.

Тим конструктора ВТИ сачињавали су др Младен Пантић, Горан Јанковић, Миленко Тајевић, Слободан Тодоровић и Предраг Ђокић, а специфична опрема уврштена је по предлозима ватрогасних стручњака из Рафинерије нафте у Панчеву, Славомира Главонића и Боривоја Перића. У опису вредности патента истакнуто је да ВВ-55 може савладати многе препреке које су проблем возилима са точковима, а поред тога, гусенице су мање осетљиве на оштећења и високе температуре. То су велика преимућства при интервенцијама у складиштима експлозива и горива, и у шумским пожарима.

Масивна конструкција основе возила и надградње пружају посади потпуно безбедни боравак и заштиту од повреда, док филтровентилациони уређај, са пречистачем нове генерације, омогућава коришћење возила у јако загађеним срединама.

Технолошки услови за производњу ових возила постоје у Техничком-ремонтном заводу у Чачку, у заједници са кооперанатима те куће. На основу разговора представника ВТИ и Сектора за ванредне ситуације МУП-а Србије, очекује се да ускоро буду обезбеђени финансијски услови за производњу.

Иначе, генерал ВС у пензији, Милосав Ц. Ђорђевић, недавно је у „Политици” објавио да у Србији данас постоји више од 200 тенкова Т- 55, који су ван оперативне употребе.

Коментари33
1061e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Срђан Т
Сви који тврде да је ово глупост, непотребно и да нико то не ради греше. Једини аргумент против ових возила који је колико толико валидан је да гусенице оштећују пут више него точкаши. Т-55 је изворно тежак 36,6 тона. Лепо људи рекоше да су скинули куполу и топ, али ће њихову тежину компензовати вода за гашење пожара. Дакле брзина и потрошња ће остати исте. Брзина тог возила је око 50кмч. Са пуним резервоаром прелази минимум 390км. Јасно је да ће ова возила бити лоцирана у потенцијално опасним зонама извори нафте и гаса и њихова складишта као и транспортни цевоводи, у близини индустријских зона итд. Многе земље раде ове и сличне конверзије баш за ову намену. Ето толико за сад не могу више да се сетим.
Miki Milic
Odlicna stvar.Ako vec te tenkove nece vise koristiti nasa vojska i ako se misli ici sa njima u staro gvozdje onda je ovo odlicna ideja.Trebalo bi barem desetak ovakvih masina.Pozara je svake godine sve vise a verujem da bi jedan ovakva masina dosta pomogla nasima vatrogascima.A nije samo pozar mesto gde bi se mogla primeniti.Ako se secate zimus su tenkom izvlacili zavejane ljude na autoputu,tako da je sirok spektar njenog delovanja
Marija Bruštulin
Boja vatrogasnog tenka je kombinacija Ferarija i Borusije Dortmund!!!
Vojvodinac SSSS
Sjajno, Uskoro će se ovakva vouila naći i u drugim zemljama, a predstavljaju rešenje za šumske predele, gde su požari česti a manevrisanje vatrogasnom opremom otežano, samo što nisu mobilni, pa bi morali biti unapred raspoređeni u "rizične" zone. Da je ovo napravio u SAD, zbrinuo bi tri kolena svoje porodice finansijski, u Srbiji će ga sutra zaboraviti. Čudan smo neki narod
analitičar amater
Može li od kombajna tenk da se načini?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља