среда, 03.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 09.09.2013. у 13:00 Јелица Антељ

Специјална понуда или обмана

Жалбе због лажних снижења свакодневне, кажу у организацијама потрошача. – Потребно да реагују и купци и трговци, саветују у Министарству трговине
Пажљиво проверити цене пре куповине

Не би требало седети скрштених руку уколико купци наиђу на лажна снижење, поручују из Сектора за заштиту потрошача Министарства трговине, јер чак три закона регулишу ову област. Непоштени трговци би требало да заврше на суду, и то је вероватно, уз строге казне, једини начин да и код нас „специјалне понуде” буду заиста специјалне, а не очигледне преваре. И док се британски малопродајни ланац „Теско” ових дана извињава потрошачима јер их је варао на цени корпице јагода, због чега је купцу који га је тужио морао да исплати одштету од 300.000 фунти, истраживали смо – може ли се устаљена пракса  обмањујућих реклама и снижења и на нашем тржишту променити и на који начин.

У организацијама за заштиту потрошача објашњавају да су жалбе због лажних снижења готово свакодневне и наводе да постоји неколико најчешћих начина варања купаца на снижењима. Најзаступљеније су преваре с оглашеном висином снижења, односно погрешном информацијом о томе да ли је роба стварно снижена, рецимо за 70 одсто, или није. Осим тога, чест проблем код распродаја јесу и мале количине робе која се нуди у акцији, па се неретко деси да се оно што је на снижењу распрода веома брзо. При томе трговац и даље у излогу рекламира велики попуст а да те робе заправо нема у радњи. Требало би, саветују у потрошачким организацијама, одредити коју количину робе чију акцију продавац оглашава он мора и да поседује у продавници или у залихама.

Једна од обмана су такозване сталне акције, када на излогу продавнице током целе године стоји натпис „стално снижење од 50 одсто“. У овом случају је немогуће не поставити питање од које цене се скида 50 одсто ако је снижење нон-стоп. Још један од трикова којим се варају купци јесте повећање цене непосредно пре њеног снижења.

– Било је примера када трговац на мало формира неочекивано високу малопродајну цену како би у веома кратком року организовао снижење са вртоглаво високим и за купце привлачним процентом. На овај начин он прибавља за себе додатне користи доводећи и потрошаче и трговце, своје конкуренте, у ситуацију у којој они никако не би требало да се нађу – каже за „Политику” Љиљана Станковић, помоћник министра трговине за заштиту потрошача.

Она објашњава да је према Закону о оглашавању (члан 51) забрањено оглашавање којим се прималац огласне поруке доводи у заблуду у погледу цене производа оглашавањем распродаје, привидног снижења цене производа или услуга. За то је прописана новчана казна за привредни преступ у износу од 300.000 до 3.000.000 динара. У огласној поруци је по истом пропису забрањено упоређивање раније и важеће  цене за исти производ или услугу истог понуђача и за то су прописане  новчане казне за прекршај у износу од 100.000 до 1.000.000 динара. 

Наша саговорница објашњава да инспекције по пријави или током редовних контрола покрећу поступак против трговаца који су кршили закон.  Осим тога, овде може да буде реч и о нарушавању односа конкуренције.

– Код нас то није пракса, али било би добро и да се трговци чије је пословање угрожену тиме што њихова нелојална конкуренција обманом практично одвлачи купце укључе и пријаве их и покрену судски спор. У Закону о трговини стоји да оштећени трговац тужбом због непоштене тржишне утакмице (нелојалне конкуренције) може захтевати утврђивање радње непоштене тржишне утакмице, забрану њеног даљег вршења, отклањање насталих последица, као и накнаду штете – објашњава Станковић.

Судски  поступак могу да иницирају и грађани чија су права угрожена, организације и савези потрошача уколико посумњају да трговац на овај начин нарушава њихова права и да траже да се утврди да ли је реч о непоштеном пословању, после чега оно може да се забрани.

– Уколико би се потрошачи одлучили на овај корак, извесно је да би успели у свом захтеву. Основ за то лежи у Закону о заштити потрошача који забрањује сваки облик непоштеног пословања према потрошачима, а нарочито обмањујуће пословање – каже Станковић.

--------------------------------------------------------

Осам апарата за 15.000 купаца

Пре две године такође у Британији опоменут је онлајн продавац који је нудио „ограничен“ број „ајфона 4” по цени од 99 фунти (пуна цена му је била 499). У понуди није откривено да је на располагању само осам апарата. У овој мамац-промоцији 15.000 људи се регистровало на сајту надајући се да ће купити телефон по промотивној цени. Сви су морали да оставе своје личне податке, да би касније били затрпани мејловима са рекламним материјалом.

Коментари3
5db23
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vesna Sunrider
A sta je sa obmanjujucim poslovanjem velikih kompanija? Recimo, licno sam cula u Telenorovoj prodavnici kako prodavacica govori starijem coveku da bi mu bilo bolje da kupi (naravno skuplji) telefon uz veci paket, jer eto "androidi trose megabajte posto su stalno online i aplikacije se stalno update-uju", a ni u jednom momentu mu nije rekla da moze da kontrolise protok podataka na samom telefonu, kao i da ga iskljuci. Dalje, kod njih u ugovoru (ne znam kako je kod ostalih) stoji cekirano po default-u da potpisom odobravate pocetak pruzanja usluga u roku kracem od 14 dana (ili tako nesto) ako zelite da uzmete telefon na ugovor cime ste PRINUDJENI da to odobrite, jer ako ne potpisete taj aneks/ugovor, onda ne mozete ni dobiti telefon! I na kraju, oni sebi daju za pravo da jednostrano raskinu ugovor, dok vi to ne mozete - tj. mozete, ali ako im platite sve sto je ugovoreno iako oni nisu ispunili svoje iz ugovora, i vi niste zadovoljni uslugom koju time ne zelite da nastavite da placate.
Bonn Berlin
U demokratiji vlada slobodno trziste. Mozete imati srecu, a mozete imati i gubitak, to je rizik interneta.
vesna terzic
a sta je tek sa sajtovima koji nude popuste?ko njih kontrolise i kome da se zalite kada vas prevare ili usluga i proizvod budu nezadovoljavajuci? problem su narocito brojne kozmeticke i frizerske usluge samozvanih salona kojima niko posle ne moze uci u trag.kuponi imaju rok iskoristivosti do kog sajt snosi odgovornost,ali pruzalac usluge vam kaze kako je prodato mnogo kupona pa ga ne mozete iskoristiti u tom roku.onda vam zakaze termin posle roka i onda ste potpuno bez zastite i mogucnosti reklamacije.sajtova je sve vise,bilo bi zanimljivo proveriti njihov rad!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља