понедељак, 16.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:18

Попуштају забране за лаптоп и таблет у авиону

Аутор: Ј. Ј. К.понедељак, 07.10.2013. у 22:00
Бежични интернет који је доступан у великом броју авиона не ремети рад авио-опреме

Многима омражени позив стјуардесе да због безбедности искључе мобилне телефоне и друге уређаје ускоро би могао да постане прошлост макар у америчким авионима. Федерална управа за ваздушни саобраћај (ФАА) размишља да смањи ограничења за коришћење електронских уређаја током лета, пише „Њујорк тајмс”.

Употреба преносивих електронских уређаја попут мобилних телефона ограничена је због бојазни да би њихови сигнали могли да поремете електронско навођење летелице. Иако досад ниједан инцидент није званично приписан томе, пилоти су пријавили на стотине случајева због сумње да су лични уређаји путника ометали инструменте.

Стручни комитет ФАА дао је прошле седмице препоруке да се донесу нови, јаснији прописи. Према садашњим, путници могу да користе телефоне за позиве и слање ес-ем-еса само пре него што се затворе врата авиона и после слетања. То правило се неће мењати. Међутим, комитет је препоручио да се путницима дозволи да све време, чак и при полетању и слетању, користе друге уређаје – таблете, електронске читаче и музичке плејере – све док су подешени на авионски режим (airplane mode), који искључује радио трансмитере.

По садашњим препорукама ФАА, авио-превозници траже од путника да искључе све електронске уређаје док авион не достигне висину од 10.000 стопа (око 3.000 метара). Путници који морају да комуницирају у ваздуху могу то да учине на висини већој од 10.000 стопа тако што ће се повезати на бежични интернет, који је доступан у великом броју авиона, јер он не ремети рад опреме.

На другој страни Атлантика, „Бритиш ервејз” је 1. јула постао прва европска авио-компанија која путницима дозвољава да укључе мобилне телефоне и остале уређаје и пре него што се отворе врата авиона по слетању, што је до сада било правило (додуше, многи су га кршили). То је одобрила британска управа цивилног ваздушног саобраћаја, док је Међународна асоцијација за ваздушни саобраћај остала при препоруци да „путници не користе преносиве електронске уређаје у фази полетања и слетања”.

Како ствари стоје, велики број путника намерно или случајно крши правила која не воли или не разуме. По једном новијем истраживању, седам од десет анкетираних Американаца користило је мобилне уређаје током лета, а 30 одсто их је остављало укључене и када није требало.

Забуну међу путницама изазивају опречна мишљења стручњака.

После инцидента „Квантасовог” авиона при слетању на лондонски Хитроу 1998, када се „боинг” неочекивано подигао и потом затетурао на страну, званична истрага је закључила да је функционисање аутопилота можда изазвао неко од путника употребом мобилног телефона. Британске власти су забрану озбиљно схватиле, па је годину дана касније један мушкарац осуђен на 12 месеци затвора зато што није хтео да искључи телефон на лету Мадрид–Манчестер. На Новом Зеланду је 2003. осморо људи погинуло приликом слетања. Под сумњом је био пилотов лични мобилни, јер се он јавио кући и разговарао све време док је слетао.

С друге стране, у приватним авионима се телефони користе без иједног пријављеног инцидента. Такође, „Ербас” и „Боинг” су своје авионе тестирали укључујући истовремено 20 мобилних, али ништа није деловало на инструменте.


Коментари1
ea728
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dejan R. Popovic, dipl. inz.
Ako avionska radio-navigaciona i radio-komunikaciona oprema ima propisanu imunost prijemnika i ako predajnik mobilnog telefona i druge radio-terminalne ili IKT opreme putnika ne prouzrokuje nepropisne elektromagnetske poremecaje, onda verovatno postoji elektromagnetska kompatibilnost izmedju te dve razlicite vrste opreme, pa nadlezni organi vazduhoplovne i telekomunikacione vlasti, posada i putnici ne bi trebalo da strahuju za bezbednost letenja prilikom njihovog istovremenog koriscenja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља