понедељак, 28.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 15.02.2014. у 11:16 Маријана Авакумовић

Домаће фирме на Великој Морави

Железница извођачима дала паре а остала без моста

Домаће фирме ће заменити „Алпину” на изградњи железничког моста преко Велике Мораве на међународном Коридору 10. За неколико дана знаће се да ли ће овај посао бити поверен конзорцијуму „Гоша Фом” – Велика Плана и београдској „Мостоградњи” или фирми „Гоша Монтажа”, такође у Великој Плани. А већ средином марта следи наставак радова, јер је кредитор направио изузетак и дозволио „Железницама Србије” да по скраћеном поступку изаберу замену за аустријску компанију која је половином прошле године прогласила банкрот и отишла у стечај.

Позиву су се одазвале само домаће фирме, док италијанска компанија, која гради пругу Гиље–Ћуприја–Параћин и чији је саставни део овај мост није била заинтересована да преузме „Алпинине” послове.

 – Наше стручне службе ће у наредних неколико дана анализирати пристигле понуде и одабрати повољнију. Изградња новог железничког моста преко Велике Мораве биће завршен за шест месеци, односно већ средином септембра. Тако ћемо успети да у најкраћем могућем року превазиђемо проблем који је настао након банкротства аустријске компаније – каже  за „Политику” Драгољуб Симоновић, генерални директор „Железница Србије”.

На питање зашто нису расписали тендер Симоновић каже да се кредитор, односно Европска инвестициона банка сагласила да нови извођач радова буде изабран по скраћеној процедури.

С обзиром на то да је реч о пројекту који се финансира из међународног кредита, директор „Железница Србије” уверава да се не примењује Закон о јавним набавкама, већ се једино одобрење тражи од кредитора. Европска инвестициона банка, како каже, најпре јесте тражила расписивање новог међународног јавног тендера за избор најповољније понуде за наставак радова, али је ипак уважила нашу аргументацију и одобрила процедуру по скраћеном поступку.

– На овај начин смо спречили велике одштетне захтеве који би уследили од италијанског конзорцијума „ArmatoriFeroviari“, задуженог за градњу нове двоколосечне пруге Гиље–Ћуприја–Параћин, која треба да пређе преко новог моста. Јер, уколико би градња пруге стигла до моста, а мост још увек не би био завршен, били бисмо приморани да плаћамо велике „пенале” италијанској компанији због кашњења у реализацији посла. Расписивање међународног тендера за избор најповољнијег понуђача однело би нам неколико месеци и коштало превише пара – објашњава Симоновић и додаје да је ЕИБ на овај начин направила својеврстан преседан у досадашњој пракси коју су примењивали страни кредитори.

Директор „Железница Србије” посебно наглашава да су на овај начин, први пут од како се инвестициони пројекти реализују из иностраних кредита, домаће фирме имале шансу да конкуришу као носиоци посла, а не као подизвођачи. На тај начин започели су попуњавање листе самостално изведених референтних објеката, што је био услов који их је до сада дисквалификовао у тендерским процедурама.

Двоколосечни мост, као део пруге Гиље–Ћуприја–Параћин поверен је у децембру 2010. године аустријско-словеначком конзорцијуму „Алпина-Метеорит”. Радови су започели 10. фебруара 2011. године, а требало је да буду завршени до 3. августа 2012. године. Накнадно је рок продужен до 30. септембра 2013. године, али је до тог рока на градилиште допремљено свега око 67 метара челичне мостовске конструкције, од укупно 322,5 метара колико је нови мост требало да буде дугачак.

---------------------------------------------------------------------------

Заробљени делови

На градилиште у Ћуприји допремљено је 1.807 тона челичне конструкције, од укупно 2.460 тона колика је тежина мостовске конструкције, али су у македонском граду Битољу остали „заробљени” 662 тоне тешки доњи и горњи главни носачи моста, који су у потпуности плаћени. Разлог за то је финансијска блокада и стечај извођачевог погона у Битољу. Симоновић подсећа да је претходно руководство српских железница током 2011. и 2012. године извођачу радова исплатило уговорени износ од 8,9 милиона евра, а да је на име накнадних радова вредност посла увећана за још 1,4 милиона евра, иако за тако нешто није постојао никакав анекс уговора. На тај начин плаћено је чак 86 одсто укупне суме уговорених и додатних радова, иако моста нигде није било.

– Предузели смо све да заштитимо интерес српских железница у овом послу. Од претходних извођача радова наплатили смо банкарску гаранцију укупне вредности од 1,3 милиона евра – каже Симоновић.

Коментари1
29f4b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Александар Лазаревић
Једна исправка: Гоша ФОМ је фирма из Смедеревске Паланке а не из Велике Плане. Гоша Монтажа је такође била паланачка фирма али је деведесетих година седиште фирме премештено у Велику Плану.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља