Филм „Монтевидео, видимо се”, у режији Драгана Бјелогрлића, видело је до сада 400.000 гледалаца. Као и у случају прве приче о успеху југословенске фудбалске репрезентације, састављене само од српских играча, и овај филм наишао је на добре критике, велику гледаност у Србији и региону (већ виђен у Скопљу), али и на сузе и питања зашто се некад живело боље и зашто су наши преци били бољи људи. Сузе нису текле само на лицима гледалаца, већ је и редитељ Драган Бјелогрлић плакао.
Зашто сте заплакали недавно у Грачаници на претпремијери филма?
Својевремено сам рекао себи: кад будеш режирао филм премијерно ћеш га приказати на Косову. То је мој однос према делу мог народа који је најугроженији и територији коју сматрам делом Србије. Свакодневно слушамо да је Косово Србија, па сам се запитао шта свако од нас може да уради а да то не остане на нивоу демагошке пароле. Имао сам потребу да урадим нешто за Србе на Косову. A oдласком тамо пробудила се у мени нека велика туга, талас емоција које нисам могао да контролишем.
Како оцењујете однос државе према српском живљу на Косову?
Није на мени да оцењујем. Ипак, питам се да ли бисмо боље решили косовски проблем да смо му пре 20 година приступали као данас. Сада изгледа да путем компромиса крећемо само када смо натерани. Када је пропао Милошевићев сулуди пројекат контролисане диктатуре мањине над већином, зашто се није кренуло путем економске супериорности и доминације капитала? Зашто наши привредници нису купили одређена стратешка предузећа: „Трепчу”, „Електропривреду”, туристички комплекс на Брезовици?
Епски приступ решавању овог проблема – заклињања пред богом да никада нећемо дати своју свету територију – звучи добро, али није дао резултате. Косову је увек фалило конкретних решења на терену. Основни проблем савремене српске политике јесте одсуство дугорочне стратегије, како по питању Косова тако и за остале теме.
Да ли ћете гласати на предстојећим изборима?
Гласаћу. За претходне изборе нисам био у земљи.
Да ли су вас позивали да подржите некога сада?
Откако је почела кампања, нисам имао ниједан конкретан позив. Али било је неких испитивања, преко неких људи, да ли желим да се прикључим. До сада сам био врло јасан да ме политика на тај начин не занима.
Кошта ли вас то што се не декларишете за „ове” или „оне” политичаре?
Не кошта ме ништа. Нисам припадао оном делу интелектуалне елите која је после петооктобарских промена, јефтиним уласком у политику, покушала да оствари своје интересе, не верујући да то може да учини кроз професионално деловање. Да би та елита коначно вратила своју тежину она мора да делује независно, да конструктивно напада званичну политику и да буде њен контролор. Таква треба да буде и према власти и опозицији и према цркви и свим осталим институцијама система. Ако има критички однос, народ ће да је уважава, као и политичка елита. А када културна елита безрезервно почне да подржава политичара, поготову оног на власти, као што се дешавало у скоријој историји, она губи ауторитет. Прве ударце културној елити задао је Милошевић, а они после њега као да су ту праксу наставили, само другим методама. Схватили су да је то добар систем владања: отупи оштрицу интелигенције и имаћеш мање проблема.
Низ пародија прострујао је интернетом после временских неприлика у Фекетићу током којих је први потпредседник Владе Александар Вучић спасавао завејане. Као уметник, како сте видели поставке надограђених снимака и фотографија које су грађани качили на веб?
За мене је то био позитиван сигнал духа и критичког мишљења који не може да се затре. Људи су спонтано одреаговали на нешто што су препознали као демагогију. То је добро и за Вучића и за нас, да народ реагује на оно што ми се учинило да је „фалшерица”. Док год то постоји, има наде за нас. Приметио сам последњих месеци да људи шапућу када причају о Вучићу. Сећам се да се тако некад шапутало о Слоби. Онда се о њему говорило гласно, али се шапутало о Мири и ЈУЛ-у. То је нека врста страха, аутоцензуре и ирационалног прављења култа личности који је опасан. Ниједном политичару не бисмо смели да дозволимо огромну политичку моћ. А ни он себи не би смео то да дозволи.
Какву Србију видите у Европској унији?
Надам се бољу. Мада је улазак у ЕУ данас као када одете на неку добру журку, али у пет сати ујутру. Све што ваља је попијено и поједено, најбоље девојке су већ отишле, а вама су остали само остаци хране и пића и девојке које нико неће. Ипак, не бринем толико за нас у ЕУ. Треба само више да се бавимо собом, и индивидуално и на ширем плану, да негујемо нашу самосвест, историју, културу и корене. Нећемо се погубити у глобалној подели карата, али у тој расподели моћи економија ће нам бити огроман проблем. Немам памет за високу економију и није ми јасно како ћемо да напредујемо ако се нудимо само као јефтина радна снага. Народ можемо да запослимо једино када Немцима или Швеђанима објаснимо да нешто могу јефтиније да направе код нас. Ако смо већ јефтина радна снага, треба да будемо паметни па да, попут Кинеза, развијемо привреду и почнемо да правимо наше производе које ћемо извозити. Чини ми се да је то проблем свих малих сиромашних народа, не само наш.
Недавно је БиХ протресло незадовољство грађана. Шта то „босанско пролеће” доноси региону?
Бринем се да не прерасте у ново међунационално клање. Народ се побунио против резултата транзиције. Сви смо ушли у транзицију надајући се да ће прелазак из једног система у други донети бољитак. Испоставило се да се транзиција претворила у добро организовану пљачку у којој се мало људи добро снашло, увећало свој капитал и оставило друге на улици. Незадовољни су изашли на тргове и буне се без јасне идеје шта да ураде. Систем који влада им каже: ако сте незадовољни – идемо на изборе. На изборима ће опет да гласају за исте људе који ће се другачије распоредити. Слични проблеми су у Источној Европи, Украјини..., а не само на Балкану. Не знам шта су домети „босанског пролећа” осим констатације да је народ незадовољан. Без визије се не може правити револуције. Фаза либералног капитализма је завршена, ушли смо у фазу корпоративног капитализма који у својој трци с капиталом прави све веће социјалне разлике и то ће се вероватно завршити неком великом револуцијом, али само онда када се јасно буде искристалисала идеја зашто се она спроводи. Ако је идеја да ми који рушимо узмемо онима који имају, тиме ништа нећемо постићи.
Ваш први „Монтевидео” видело је више од пола милиона гледалаца. Недавно сте на Конкурсу ФЦС-а за стимулацију гледаности добили новчана средства. Систем у кинематографији се успоставља?
То је један од првих позитивних помака. У протеклих годину дана у ФЦС-у је направљено неколико позитивних помака. Када је ДС дошао на власт имали смо велика очекивања баш на пољу културе. За седам година владавине, ДС ништа није урадио у култури. Као да им је био важан тај адвертајзинг приступ, да нађу неку фигуру која лепо изгледа и добро прича, а мање је битно шта ће да ради.
Новина која је уведена у ФЦС-у, по ком се зна да успех на фестивалима као и гледаност филмова у биоскопима, редитељима и продуцентима доносе стимулације за нови филм је важан корак напред. Битно је да то функционише по аутоматизму и да не постоје комисије које то вреднују.
А шта је са стратегијом у филму?
Мора да се направи стратегија шта се очекује од српског филма. Треба да се стави акценат на филмове који враћају публику у биоскопе. Ако нам је план да снимимо 10 филмова годишње, пет би требало да имају комерцијални а пет фестивалски потенцијал. Ишао бих на седам према три у корист комерцијалног филма. Имали смо период када су „Подземље”, „Лепа села...”, „Убиство с предумишљајем”, „Ране”, „Црна мачка бели мачор”, „Буре барута” „Апсолутних сто”... били ауторски а врло гледани филмови. Једно од важних достигнућа оба филма „Монтевидео” је што су вратили веру да комерцијални приступ не искључује ауторство и квалитет. Нисмо потценили публику. Веровали смо да ће народ, иако опхрван кич садржајима с већине медија, знати да препозна квалитет и искрену емоцију.
Да ли ћете се против тог кича на ТВ, међу којима је и „поробљавање” српских канала турским серијама, борити и серијом о Немањићима?
Још немам јасну идеју и конкретну причу: да ли ћемо кренути од Немање или Светог Саве и Стефана Првовенчаног или неког другог. Покушавамо да направимо креативан тим који би осмислио јасан угао сагледавања тог периода и шта жели да се исприча том причом. Период средњовековне Србије је врло инспиративан. О том времену постоји више предања, а мање историјских факата. То може да буде и предност и мана. У сваком случају, и ако ја то не будем радио, такав пројекат нам је потребан јер такву историју народи у окружењу немају, а ми бисмо требали коначно да почнемо да се бавимо нашом.
---------------------------------------
Из другог угла
Колико је „Равна гора”, у којој тумачите лик Тита, успела да помири четнике и партизане?
„Равну гору” сам доживео као други, уметнички поглед на почетак Другог светског рата. O том периоду 40 година се причало из једног угла, па зашто не бисмо сада снимали и из другог угла. Бајићеву идеју да сними ту драмску трилогију, чији је „Равна гора” први део, нисам доживео као жељу да направи ревизију историје. Имам утисак да први циклус није поставио права питања. Гледаоци су очекивали да се нека питања конкретније отворе. Ако буде наставка, надам се да ће се одређени историјски догађаји конкретније третирати.
---------------------------------------
Тасовац стратег
Очекујете ли да Иван Тасовац, као министар за културу, и Срђан Драгојевић, као СПС посланик у Народној скупштини, могу да помогну култури и филму?
Имам велика очекивања од Тасовца ако остане на тој функцији у новој влади. После дужег времена чини ми се да препознајем озбиљан покушај успостављања концепта у култури. Имали смо очајне ресорне министре од 5. октобра. Последњи добар министар културе била је Нада Поповић Перишић која је у време Милошевића урадила системске помаке за културу. Имам утисак да је Тасовац први који после толико година системски покушава да уреди културу и да направи стратегију.
Драгојевић је био активан као посланик и постављао је питања која се дуго нису чула у Скупштини. Колико год да ми није драго што је постао посланик, јер ми је то неспојиво с њим, ако буде и даље у парламенту можда ме демантује и покаже да није ушао у Скупштину само да би имао редовна примања.