уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Лоша страна ирске историје

Аутор: Дубравка Лакићсубота, 08.03.2014. у 21:57
Стивен Фрирс, мајстор филмске режије

42.ФЕСТ

Још током светске премијере „Филомене“ на 70. Венецијанском фестивалу, редитељ Стивен Фрирс је јавно изјавио да би волео да папа Фрањо „који изгледа да је сасвим добар момак“, види ову истиниту филмску причу о посрамљеној и пониженој ирској жени које су монахиње приморале да свог ванбрачно рођеног сина (1950) да на усвајање.

 Недавно, почетком фебруара, сценаристу и глумца у овом филму Стива Кугана, праву, сада 80-годишњу Филоменом Ли (у филму је изванредно игра Џуди Денч) и њену ћерку Џејн Либтерон, папа је примио на аудијенцију уприличену поводом ватиканске премијере за Оскара номинованог филма, али и поводом представљања кампање притиска на ирску владу да донесе закон којим би се отворила евиденција свих принудних усвајања наметнутих од стране Католичке цркве и омогућило поновно спајање мајки и деце. Ова „ватиканска мисија“ завршила се тако што је портпарол Ватикана, отац Федерико Ломбарди, обавестио јавност да „Свети отац не гледа филмове, па неће гледати ни „Филомену“, а такође је важно да се избегне коришћење папе као дела маркетиншке стратегије“. Финална трка за Оскара тада је била у току.

  

Џуди Денч и Стив Куган у филму „Филомена“

Тужну судбину Филомене Ли, као горко-слатку комедију којој Стивен Фрирс упркос драматичној теми у позадини додаје и завидан ниво лепршавости и лакоће (чаша жучи лакше се пије уз чашу меда), видела је и публика 42. Феста, уз прилику да поздрави овог славног британског аутора који потписује режију филмова попут: „“Ударац“, „Сем и Рози се туцају“, „Наћулите уши“, „Опасне везе“, „Грифтерс“, „Случајни херој“, „Снепер“, „Мери Рајли“, „Обећана земља“, „Hi-Fi“, „Краљица“, „Тамара Дру“...

 У интервјуу за „Политику“ на подсећање да има обичај за себе да каже да је пасиван Фрирс одговара: „Јесам. Седим у кући, неко ми пошаље сценарио, ја кажем – свиђа ми се и онда то снимам. Ја ни немам другачије искуство, ја сам редитељ не и сценариста. Био сам привилегован, никада нисам морао напоље да бих тражио посао“.

Посао Вам је дошао „на ноге” и у случају „Филомене“?

У овом пројекту, ја сам дошао последњи. И Стив Куган и Џуди Денч су већ уговорима били везани за њега. Тиме је мој избор заиста био олакшан, а и Куганов и Поупов сценарио ми се изузетно допао.

Ово није први пут да филмом критикујете Католичку цркву?

Нисам се пре у филмовима бавио овом црквом и њеним делима.

Како нисте, а шта је филм „Лијам“ награђен 2000. у Венецији?

Ха, јесте. Али, то је другачија врста филма. То је био сјајан сценарио Џимија Мекговена.

У том филму су начела Католичке цркве у потпуности одредила судбину два детета, јесте ли икада због „Лијама“ имали проблема?

Нисам католик, атеиста сам, па према томе не морам да страхујем од Божје казне. Дакле, ја нисам имао проблема, било је само неких малих замерки. Проблема није имао ни свештеник у Ливерпулу, у чијој смо цркви снимали овај филм.

Тај филм износи на видело и постојање фашистичког покрета у Британији пре Другог светског рата?

Постојао је фашистички покрет у Британији, постојале су и читаве породице које су му припадале и поштовале Хитлера и оно што је он тада радио у Немачкој. Британска унија фашиста била је формирана углавном од незапослених људи, а није ли фашизам био и смишљен да би био једна од солуција за незапослене. Наравно, све је то у Британији испарило када је почео рат и непријатељ против кога се ваљало борити.

Често изјављујете да волите Ирску, да ли је и отуда било Ваше интересовање за „Филомену“?

Истина је да волим Ирску, али је овај филм о лошој страни ирске историје.

Ви нам на то скрећете пажњу користећи комичне елементе?

Та истинита прича о судбини Филомене Ли довољно је трагична, па су елементи хумора изузетно важни како би се опустила атмосфера. Нисмо никакву тривијалност, већ нам је намера била да филм учинимо приступачнијим употребом хумористичких дијалога. Сама Филомена је изузетно живахна и духовита жена, која се захваљујући тој својој природи и носила са тешком личном драмом, пуних пола века држећи је у себи. Несамосажаљевајући се и не престајући да буде дубоко религиозна. Она је Католичкој цркви одавно опростила, а ми смо се према њој и њеном лику односили са великим поштовањем. Види се то и кроз начин на који је игра Џуди Денч.

Како је било радити са Денчовом и са Стивом Куганом?

Са Џуди Денч сам већ радио и тачно знам шта све она може да уложи. Стив Куган је и косценариста и копродуцент који је гарантовао инвестиције, па је имао сва права и да понешто условљава, али није. Напротив, он је стално од мене захтевао да водим рачуна и да му не дозволим ни превише простора ни одласке „ван стазе“ и претеривања у комичном. Позната је Куганова склоност комедији и он је био забринут да не преврши жељену меру. Међутим, током снимања сам га само неколико пута за то опоменуо, имали смо сјајан заједнички језик и све је било добро.

Радили сте филмове на социјалне теме, у Холивуду и мелодраме, једном сте ми рекли да једино нисте радили филмове о Џејмсу Бонду?

Волим приче које имају неколико слојева. Рецимо, драмски слој за базу, на шта се додаје слој романтичне комедије, па још више критичког слоја и на то још мало цинизма. То је мој начин да испричам причу и срећан сам што постоји публика за моје филмове по оваквом редитељском рецепту. Увек сам више за универзално задовољство...

--------------------------------------- 

Фајнс би да поново снима у Београду

Глумац и редитељ Рејф Фајнс изјавио је јуче да би волео да нови филм у његовој режији буде сниман поново у Београду. „Ако буде новог филма и постоји креативно окружење, волео бих да се вратимо у Београд и да искористимо потенцијале који овде постоје”, рекао је Фајнс на конференцији за новинаре. Фајнс је рекао да заједно са продуценткињом његовог другог редитељског остварења „Невидљива жена” Габријелом Тана планира да сними нови филм, али да је прерано да говори о тим плановима. Овога пута волео бих да нађем савремену и можда оригиналну тему. Следећи филм неће бити заснован на литератури, желим да се одморим од тог правца”, рекао је Фајнс. Он је додао да је чврсто решио да настави да режира филмове, али да ће покушати и да настави са глумом и да између та два посла успостави баланс, попут Орсона Велса који је истовремено био одличан глумац и редитељ. Фајнс који је у Београду гост Феста, рекао је да је у филму „Невидљива жена” као редитељ настојао да публици остави простор да се удуби у ликове, посебно у лик главне јунакиње Нели коју глуми Фелисити Џоунс.У програму овогодишњег Феста приказани су филмови „Невидљива жена”, у коме Фајнс глуми и главну улогу, писца Чарлса Дикенса, и „Гранд Будапест хотел”, где се такође појављује у главној улози.

(Бета)


Коментари0
825ad
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља