уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:20

Време је да се институције упристоје

Аутор: Ања Ђорђевићпонедељак, 17.03.2014. у 10:00

Није захвално давати изјаве на брзину. Ухваћени у тренутку ретко смо у стању да будемо довољно вербално прецизни. Такође, ван контекста, реченица може да зазвучи збуњујуће, па и да добије сасвим други смисао.

У тексту објављеном у „Политици”, „Ове године без Бемуса” није написано ништа погрешно сем неспретне реченице „Они могу да пусте це-де моје опере и за то им не треба неки нарочити новац”.

Ову реченицу сам изговорила, али не и нагласила. Нити је то мој предлог. Тај предлог је део концепта Трибине композитора! Још једном, пуштање опера, има их три награђене, са це-деа је део програма будуће Трибине. О томе ћу још али касније.

Дакле, најбоље је ставити ствари у контекст, вратити моје реченице на место, нарочито када је реч о тако важним стварима као што су Бемус, Трибина композитора, и разни други музички фестивали, програми.

Овај текст пишем пре свега због музичара и музике.

Шта је старије, музика и музичари или фестивали, концертне агенције, сале, управни одбори, продуценти, директори, комисије? Пишем због оних који озбиљно раде, вежбају, компонују, тресу се и трепере пред сваки наступ, било да су чланови оркестра, бенда, солисти, композитори. Због њих, крајње је време да се институције упристоје.

Постоји ред. Као што постоји дрес код, као што није дозвољено да се у авион уносе маказе, оштри предмети, пси тежи од три килограма, као што морам да напишем партитуру у којој ако нема реда нема ни очекиваног звука, тако ни министарство неће допустити да пројекат буде разматран ако не поседује сву потребну документацију.

Шта ту смета? Са овим правилима сложила сам се на самом почетку рада комисије. После не може другачије. Некад смо хтели и да изврдамо, али онда оштетите друге. Остали смо доследни. Уосталом, у развијеном свету пројекат често морате приказивати и у фазама.

То би значило да Бемус има већ прву фазу за 2015/2016. на папиру. Можда то није могуће. Али шта је могуће?

Могуће је да Бемус има тачно наведен програм и извођаче и некакву потврду о сарадњи са ансамблима, уметницима, ако не са свима а оно бар за неколико концерата. Па зар није једноставно бар са домаћим уметницима разменити који мејл! Даље, на основу чега формирају буџет ако им програм није дефинисан? На који рачун да уплатите средства ако им је рачун блокиран? Југоконцерт је у дуговима, не само онима за које знамо него дугују и многим домаћим уметницима. Нигде се не помиње име селектора овогодишњег Бемуса, а колико се сећамо Зоран Ерић је дао оставку прошле године. Да ли је вршилац дужности директора Бошко Радојковић толико способан да успешно води и Југоконцерт и Бемус и Гитар арт фестивал? И тако даље.

Неколико речи и о Трибини композитора. Колико сте сигурни да је Трибина једино место где имамо преглед савременог стваралаштва?! Ја нисам, и знам зашто. Није само академско савремено! Можда је некад било. Шта је са оноликом електронском сценом и саунд артом, и међу њима има писмених музичара, шта је са фестивалима Ринг Ринг, Интерзона, Резонејт итд.? Фестивали који се на много иновативнији начин баве савременом музиком.

Да ли су се наши савремени композитори афирмисали захваљујући Трибини, или су путеви успеха сасвим другачији?

Ја кажем другачији. Овогодишњи концепт Трибине је да се обележи стогодишњица смрти Стевана Мокрањца, и то тако што бисмо ретроспективно слушали сва награђена дела, нека уживо а нека, као поменуте опере са це-деа. Да ли је назив, име награде концепт? И да ли то значи да ће сви награђени глумци на годишњицу смрти Зорана Радмиловића, а награђени Зорановим брком, извести по скеч из својих представа и евентуално ставити брк да не помешамо са Добричиним прстеном.

Па, са Мокрањцем може и боље. На страну то што је Трибина настала са идејом да нам представи најновију продукцију на пољу савремене музике.

Комисија је била отворена за сваког заинтересованог. Могао је доћи и стручњак и лаик. И новинар са камером. Где сте били?

Никоме није пало на памет да укида Бемус и Трибину композитора. Постоје и други фондови, конкурси.

*Композитор и члан комисије Министарства културе за доделу средстава у области уметничке музике


Коментари16
23bdf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sara Lund
Ma kakav festival cembala?! kakav je to festival!? ono prosle godine bilo bogu plakati... Daj se malo saberite i upristojite. Sad ako vam program ne valja ne znaci da u komisiji sedi masinbravar pobogu!?Dobro ste i klackali do sad...ako ste toliki massive attack imate opcije van drzavne uprave..Gde ide da se takvi igrachi i hendleri iz prve srpske postave kompromituju zadajuci niske udarce po komentarima u Politici. Gubite vreme a festival se blizi. I to kakav festival.
moramo da se oglasimo
Festival čembala koji je obeležio deset godina postojanja, u nenormalnim uslovima, od čega je poslednji, jubilarni, realizovan bez ijednog dinara, nije dobio sufinansiranje jer "program nije dobro obrazložen". Čuj, nije dobro obrazložen. Znači, nije falila dokumentacija, nego stilsko izražavanje u srpskom ili već ne znam šta...Znamo ko stoji iza odluka komisije, a ako Marija Aadamov to demantuje, znači da se složila da zaposlena u Ministarstvu kroji kapu muzičarima. Ako nije ukapirala šta se u toj komisiji događa, nije ni trebalo da učestvuje. Ionako nije imala kontakte sa dotičnom zaposlenom, pa i ne zna sa kim ima posla. Znamo da je budžet mali, a znamo i da su mnogi beslovesni projekti dobili novac jer su, verovatno, "bolje obrazloženi". Pa molim vas, da li šta je važnije kako se popuni obrazac ili suština, a to su koncerti i umetnici? Ovako se čini da su u komisiji sedeli stolari, mehaničari i svi oni koji ne podnose klasičnu muziku.
Marija Adamov
Iz niza zlonamernih, ali i paušalnih komentara na navode iz oba teksta ugledne kompozitorke Anje Đorđević, proizilaze olako izrečeni zaključci. Počev od toga da je komisija instruisana, što potpuno, kao njen najstariji član odbacujem, preko tvrdnje da su neke odluke donesene bez obrazloženja, do insinuacija da su pojedine manifestacije namerno ugašene ili zanemarene. Za sve rezultate rada komisije postoje pojedinačna mišljenja, koja nisu, razume se, istovetna, ali je bilo zadovoljstvo slušati razmišljanja mladih kolega koja su bila razložna i ozbiljno argumentovana. Drago mi je da smo se često slagali, ili se uz pojašnjenja, usaglašavali, ali i ostajali pri sopstvenim stavovima. Iza napisanih reči Anje Đorđević niko se od nas ne krije, jednostavno, nju je „Politika“ intervjuisala. U potpunosti je podržavam i slažem s navedenim izjavama. Premda kao muzičar, ali i kao muzički kritičar koji poodavno prati sve važnije događaje u našem glavnom gradu i zemlji, posebno „žalim“ za Bemusom, zalažući se za neko optimalno rešenje, a kao muzikolog sam zainteresovana i za Tribinu kompozitora od njenih početaka u N.Sadu do najnovijih izdanja, ostajem pri odlukama koje smo doneli. Obrazloženja postoje u Ministarstvu. Marija Adamov
ime prezime
Sve sto je Milena Zaric napisala u komentaru istina je, kao i ono o cemu govori Anja Djordjevic. Pitanje je, medjutim, koje su mere Ministarstva kulture u poslednjih godinu dana poduzete povodom Jugokoncerta i ovih manifestacija?
Milana Zaric
Kao proslogodisnji ucesnik Bemusa iznosim u javnost da Ministarstvo kulture ni prosle godine nije podrzalo taj festival, zbog, kako su naveli, loseg poslovanja Jugokoncerta. Program ansambla Studio6 koji je u Beograd doveo Hajnera Gebelsa i sa njim premijerno izveo njegov svetski priznat komad, je realizovan bukvalno na jedvite jade, i citav proces pripreme za izvodjenje bio je u najmanju ruku sokantan - muzicarima su note stigle takoreci direktno na prvu probu; muzicari su ucestvovali u organizaciji izvodjenja do te mere da se bez njih taj program ne bi desio. Umetnicima iz inostranstva (dirigent i majstor zvuka) kao ni muzicarima (18 u ansamblu) do danas nije isplacen honorar. Pored ovog programa, nekoliko drugih ansambala i solista takodje nije isplaceno posle ogromnog rada i energije koje su ulozili, da ne govorim o visokom kvalitetu svih ostvarenih programa. Mnogi koncerti na Bemusu su se prosle godine odrzali iskljucivo zahvaljujuci entuzijazmu ucesnika.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља