четвртак, 19.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:41

Миланковићев календар тачнији од грегоријанског

Аутор: Бојан Билбијапонедељак, 24.03.2014. у 11:15
Славко Максимовић (Фото Бета)

Вечита тема реформе јулијанског календара поново се актуелизовала у контексту могућег сазивања Васељенског сабора, што се није десило још од осмог века. Једна од тема сабора била би и реформа календара, усвојеног на предлог делегације Српске православне цркве 1923. године, на Свеправославном конгресу у Цариграду, то јест питање његове примене код једног дела аутокефалних православних цркава које то нису учиниле до сада, каже за „Политику” мр Славко Максимовић, председник Удружења „Милутин Миланковић”.

Како наводи, није реч о прихватању грегоријанског календара, кога често нетачно називају грегоријанским, односно одступању од јулијанског календара, о чему сведоче и закључци са великогнаучног скупа „Календарско знање и допринос Милутина Миланковића”, који је Удружење „Милутин Миланковић”организовало у Београду.

– Теолошко питање времена и календара посебно је размотрено на конференцији у оквиру вишестраног сагледавања, са гледишта астрономије, математике, историје, археологије. Реформа календара не представља проблем са гледишта црквених догми, јер су питања астрономских мерења и математичке науке у рачунању времена чисто научна питања. Одлазећи 1923. године на Свеправославни конгрес у Цариград, Миланковић је закључио да календар треба потпуно да одговара захтевима науке, али подесити његов ход тако да се не одвоји на пречац од грегоријанског, већ се постарати да се „савије у страну” тек онда када грегоријански календар почне испољавати своју нетачност – објашњава Максимовић.

Од усвајања Миланковићевог предлога реформе православног календара прошло је девет деценија. Усвојена реформа није још примењена у неколико цркава – Руској, Српској, Јерменској, Антиохијској, Јерусалимској православној цркви и Светој Гори.

– Разлози за то су сложени и многе од чињеница, када је ова реформа усвојена, данас изгледају доста другачије, пре свега због бурних историјских догађаја и јаког уплитања политике у односе између верских заједница. Са гледишта вере и Цркве, не постоје никакви разлози за супротстављање примени Миланковићеве реформе јулијанског календара, јер се ради о питању научне методологије рачунања времена. Реформа календара има везу и са другим питањима која нису теолошког карактера, али имају велики значај са гледишта односа унутар Православне цркве и односа са другим хришћанским црквама. Уз све то, постоје бројна осетљива питања везана за међусобне односе међу хришћанским црквама, посебно са гледишта односа између Римокатоличке цркве и православних цркава – напомиње наш саговорник.

Научна анализа и ставови Српске православне цркве, показали су да не постоје никакве препреке за примену реформисаног јулијанског календара.

– Са гледишта изнесених чињеница, јасно је да Миланковићев календар може бити примењен у целини. Међутим, питање је када то урадити, пошто постоји озбиљан ризик да би се том променом потпомогло изазивање раскола у Српској православној цркви, у условима знатно различитим од времена усвајања Миланковићеве реформе календара. Констатована је потреба да се и даље изучава ово питање, као и чињеница да постојећи црквени календар одсликава традицију српског народа. Питање примене Миланковићевог календара треба препустити мудрости Српске православне цркве и донети одговарајуће одлуке без журбе и притисака, када за то буду биле повољне прилике – напомиње Максимовић.

Примена Миланковићевог календара, уколико Српска православна црква процени да су се за њу стекли услови, никако не значи прелазак на грегоријански календар, јер је Миланковићев календар усвојена реформа јулијанског календара, додаје Максимовић.

– Поклапање у датумима са грегоријанским календаром није знак прихватања некакве уније са Римокатоличком црквом, мада постоји тумачења да је реформа календара једно од средстава за то. Реформисани јулијански календар, који се назива новојулијанским и Миланковићевим календаром, разликује се од грегоријанског календара, од кога је тачнији и у односу на који ће 2800. године доћи до одступања од једног дана. Треба томе додати и чињеницу да се обележавање Ускрса не подударају увек, јер оба прате свој „ритам”. Управо у томе се и најочитије огледа различитост грегоријанског од Миланковићевог календара – каже председник Удружења „Милутин Миланковић” мр Славко Максимовић.

-----------------------------------------------------------

Божић ће после 2100. године бити 8. јануара

Разлика између јулијанског и грегоријански календара, од 1900. године, када је по јулијанском календару фебруар имао 29 дана, а по грегоријанском 28, увећана је на 13 дана. Следеће повећање за један дан јавиће се 2100. године, и од тада ће Божић да се обележава 8. јануара, објашњава Максимовић.


Коментари10
9d0d9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

N K
bravo EVV, ne trebaju nama jevrejski, arapski i drugi tuđi bogovi, imamo mi svoje slovenske.
EV V
eh, ljudi, kakva beda ste... Ako vam već treba religija, vratite se našim paganskim božanstvima jer su to božanstva koja su slavili vaši pretci hiljadama godina pre pojave judaizma i hriščanstva, religija kojima je bio cilj uništenje čoveka, njegovove slobode, povezanosti s prirodom i pridonim redom, religije u kojoj je ženi pripadala ravnopravna uloga u društvu, religije koja je proizilazila iz prirodnog i kosmičkog uredjenja...
zlatko s petrovich
Bas sam cekao godinama ,da jedno naucno tumacenje ,i promovise se, od jednog naseg uvazenog magistra. Bas fino-ljepo. Pa evo opet imamo isti dan Uskrsa sa gregorianskim kalendarom,a zamislite imali smo razlicit dan Bozica. Znamo, da Bozic odregjuje-kaldendarske,kad pada Uskrs,bas ,,slucajno" , da tu nije neki nesporazum sa mesecevih menja? PS .Nit Julio nit Papa Gregorije nisu imali snage da okrecu Mesec,a Mesec je bio vreme dogodovstine!
hrvoje horvat
@ Novica Balaban Sama činjenica da julijanski kalendar kasni jedan dan u 128 godina, dok gregorijanski kalendar kasni jedan dan u 3226 godina, govori sve. Genijalni, ne samo zbog kalendara, Milanković je zapravo poboljšao gregorijanski kalendar i na taj način mu neizbježno približio julijanski kalendar. Novi kalendar bi bio svima koristan jer mu godišnje odstupanje iznosi svega 2 sekunde.
Možda bi moglo
Milanković je predložio za sada najprecizniji kalendar jer je baziran na astronomskim parametrima. Ako ima volje i opravdanja mogli bi svi da ga usvoje i da se pristup kalendaru ujednači, a naziv tog kalendara se može odabrati tako da svima odgovara.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља