среда, 21.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:36

Биће и нашег коридора на мапи ЕУ

Аутор: М. Авакумовићчетвртак, 24.04.2014. у 10:18

Европска комисија недавно је објавила да ће Европа имати девет коридора. Та вест је покренула лавину спекулација зашто нашег Коридора 10 нема на новој европској мапи Основне трансевропске мреже саобраћајница. Надлежни, међутим, објашњавају да је Србија изостављена, јер није члан ЕУ и да то нема везе с тим што наш Коридор 10 још није завршен.

И да смо комплетно саградили друмски и железнички Коридор 10 нас опет не би било на тој мапи, каже Миодраг Поледица, државни секретар у Министарству саобраћаја. Тиме нам, тврди Поледица, не би

биле доступне ни паре из ЦЕФ фонда од 26 милијарди евра, колико ЕУ планира да уложи за финансирање Основне мреже саобраћајница у наредних шест година.

– Од те суме 11 милијарди евра одлази за „кохезионе земље ЕУ”, то јест за земље чији становници имају мања примања од 90 одсто од просека ЕУ. Дакле са овим и националним буџетима појединих чланица градиће се транспортна инфраструктура само земаља Европске уније – наглашава Поледица.

Циљ њихове нове инфраструктурне политике је смањивање јаза између транспортних мрежа држава чланица, уклањања уских грла, која још спутавају несметано функционисање унутрашњег тржишта, превазилажење техничких препрека највише у домену железничких стандарда.

Нова Основна трансевропска саобраћајна мрежа путева, железница, аеродрома и канала (ТЕН-Т) заснива се на девет главних оса: два коридора север – југ, три исток – запад и четири дијагонална коридора. Планирано је да тих девет праваца буду окосница саобраћаја унутар европског јединственог тржишта, да битно измене везе између истока и запада Старог континента и садашњу расцепкану мрежу претворе у саобраћајно функционалну како би привреда ЕУ постала конкурентнија, а Европа могла да расте и напредује.

Преко Балкана воде три коридора, али кроз Србију пролази само речни дунавски Коридор 7. На ТЕН-Т мапи кроз нашу земљу обележен је испрекиданом линијом, што значи да на том делу неће бити финансирања из ЦЕФ фонда.

 Други балкански коридор је медитерански, то је путни и железнички коридор који повезује југ Иберијског полуострва, иде преко шпанске и француске медитеранске обале, пролази кроз Алпе на северу Италије, улази у Словенију и даље према мађарско-украјинској граници, а његов саставни део је и правац Ријека–Загреб–Будимпешта. Суседна Хрватска биће спојена и на трећи балтичко – јадрански путно – железнички коридор који се протеже од Балтичког мора и пролази кроз Пољску и иде преко Братиславе и Беча до северне Италије.

Циљ ЕУ је да до 2030. године реализује све пројекте на основној ТЕН-Т мрежи, у које ће према неким проценама уложити 250 милијарди евра, а планираних 26 милијарди евра послужиће само као „почетни капитал” за стимулисање даљих улагања до 2050. до када би требало да се реализују сви пројекти на тој свеобухватној транспортној мрежи, којој припадају земље ЕУ, али и оне које сада нису чланице.

– Транспортна мрежа Србије припада Свеобухватној транспортној мрежи и доступни су јој претприступни фондова ЕУ (ИПА). Што се тиче Србије и осталих земаља региона, које не припадају ЕУ, урађене су Индикативне мапе у регулативама ЕУ, односно мапе које наговештавају проширење Основне ТЕН-Т мреже на суседне земље од којих Србија има најзначајније место са највећом мрежом у региону. Даљим приближавањем ЕУ, коридори у Србији ће дефинитивно бити саставни део Основне ТЕН-Т мреже – тврди Поледица.

Ипак не треба сметнути са ума да један од два коридора из ТЕН-Т мреже који повезују јужну са централном и северном Европом пролази кроз Бугарску и Румунију. Коридор 4, са парама које ће му бити на располагању, једним делом ће преузети део транзитног саобраћаја с нашег Коридора 10. Директна штета од изгубљене путарине на Коридору 10 мериће се стотинама милиона евра годишње, а индиректне су непроцењиве, јер наша привреда губи конкурентност која се ничим не може надокнадити.


Коментари6
43277
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milan mandic
Ništa od do sada izlaganog u javnosti, nije tačno a pogotovo to da će biti ucrtan u evropske auto karte kada budemo primljeni u E.Z.. Koridor 10 je preprojektovan preko Rumunije još u prošlom veku jer je Novi Sad u ime "VIŠIH INTERESA " "VOJVODINE",SKRENUO KORIDOR 10.Umrsto evropske varijante najkraće relacije Segedin Smederevo,koridor je skrenut od Segedina za Suboticu pa za Novi Sad pa za Beograd i odatle vraćen u Smederevo.Produžen je preko 100 km.Obavešteni znaju za evropski projekat "Zrenjananska varijanta",novosadski predlog "Novosadska varijanta" i kompromisnu varijantu " Potiska varijanta".Posle 1974.Jugoslavija je izgubila mogućnost da o tome odlučuje dajući Vojvodini poznati status... Odgovor Evrope je bio ukidanje svih kredita stranih banaka za taj projekat,nepriznavanje tog projekta i izrada novog projekta kroz Rumuniju. Ko zna kada će biti završen,koliko će mo još i odakle crpiti novac za završetak i ko će voziti tim "koridorom" sem lokalnih "srećnika". Pozdrav ZG 1979.
milan mandic
Ništa od do sada izlaganog u javnosti, nije tačno a pogotovo to da će biti ucrtan u evropske auto karte kada budemo primljeni u E.Z.. Koridor 10 je preprojektovan preko Rumunije još u prošlom veku jer je Novi Sad u ime "VIŠIH INTERESA " "VOJVODINE",SKRENUO KORIDOR 10.Umrsto evropske varijante najkraće relacije Segedin Smederevo,koridor je skrenut od Segedina za Suboticu pa za Novi Sad pa za Beograd i odatle vraćen u Smederevo.Produžen je preko 100 km.Obavešteni znaju za evropski projekat "Zrenjananska varijanta",novosadski predlog "Novosadska varijanta" i kompromisnu varijantu " Potiska varijanta".Posle 1974.Jugoslavija je izgubila mogućnost da o tome odlučuje dajući Vojvodini poznati status... Odgovor Evrope je bio ukidanje svih kredita stranih banaka za taj projekat,nepriznavanje tog projekta i izrada novog projekta kroz Rumuniju. Ko zna kada će biti završen,koliko će mo još i odakle crpiti novac za završetak i ko će voziti tim "koridorom" sem lokalnih "srećnika". Pozdrav ZG 1979.
daleko je sunce
Umesto sto laprdaju i kradu, srpski politicari bi trebalo da budu pragmaticni i samo rade na unapredjenju ekonomije, sve ostalo je gubljenje vremena.
Иван Стијовић
Без обзира што га нема он је од 2001 године могао да буде потпуно завршен да се уместо што се давало на потрошњу давало на пројектовање тог аутопута, откупа земље и извођења радова прво на друмском а на железничком да су изместили пругу из центра Ниша и електрификовали је до Димитровграда па да ниједан километар пруге нису ремонтовали убрзали би транзит барем за сат и по времена ако не и два и тиме би девизни приход био много већи него сада! Иначе то што Србија није у ЕУ је не спречава да ради на својим Коридорима у њеној земљи нимало!
simo stevic
koridor 10 ima sve prepostavke da udje u mapu EU i da se osiguraju sredstva EU za sufinanciranje jer on povezuje dvije clanice Bugarsku i Grcku sa ostalim zemljama EU,samo trebaju biti spsobni politicari koji ce taj koridor ugurati u mapu puteva EU.Hrvatska je jos pred 10 godina uspjela iako nije bila clanica EU.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља