петак, 22.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:37

Визуелне фуге Добрија Стојановића

Аутор: Љиљана Ћинкулсреда, 04.06.2014. у 22:00
Добри Стојановић, „Сањарење-спокојство пастирово”, 2003

Када се за неког аутора каже да је доследан и да у свом стваралаштву не одустаје од чврсто формираног става, да се клони неминовних промена и заклања од природних/неминовних рефлексија времена које воде ка новим естетикама и формама (визуелних) уметности, додирујемо трусно подручје и веома осетљив визир преко којег се улази у забран нечијег стваралачког простора. Јер између доследности и „доследности” маркирано је огромно поље афирмативних вредности, али на другој често супротној страни, и одреднице као што су анахроно, традиционално или конзервативно. Како било да било, познато је да ствари у уметности (и не само у уметности) померају храбре личности изузетног креативног потенцијала, енергије и спремности да са својим идејама изађу на брисани простор, па шта буде да буде.

Такође, у пракси је потврђено да многи аутори, већ према природи свог стваралаштва, читавог живота у свом атељеу сликају једну слику док упорно трагају за оном правом. Један од парадигматичних аутора са овако снажним ауторским обрасцем „понављања са малим разликама” је свакако Ђорђо Моранди. За оне друге, мање креативне сликаре једне слике увек је боље видети један-два рада уместо читаве изложбе.

Између осталог, нова поставка цртежа Добија Стојановића (1943), која обухвата око сто радова насталих током протекле три деценије иницирала је горе поменута питања. Упоран, марљив и амбициозан, овај графичар, сликар и илустратор понео је јак рукописни печат професора у чијим класама се школовао на београдској Академији примењених уметности. Како је овај рукописни манир, без суштинских промена, у највећој мери обележио Стојановићев рад, вероватно је он проблемски и естетички био близак његовом сензибилитету. Тако се са мањим редукцијама, задржао до данас, а енгровско уверење да је цртеж поштење уметности, у случају овог аутора заживело је у херметичним и ауторефлексивним цртачким творевинама. У ониризмом прожетој цртачкој грађи људских тела и њиховим грчевитим стањима, својеврсним визуелним фугама, умножава се ритуална борба Ероса и Танатоса.

Трансформације и трансмутације дионизијског и аполонијског у овим радовима понављају се са малим разликама, а њихове бројне визуелне арабеске и динамика губе свој енергетски потенцијал уједначеношћу хибернираних композиција. Свакако да су завичајна Кална и крхкост црнотравског детињства, уз одисејско путовање кроз лавиринте урбаног са повременим и кратким тренуцима задовољства или катарзе, учврстили његову оданост поетској фигурацији блиској надреализму.

Овога пута, избацујући реч најупечатљивији, можемо се сложити и са ставом Николе Кусовца, записаном у публикацији која прати Стојановићеву поставку: „Један од најупечатљивијих савремених српских традиционалиста”.


Коментари4
1117d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milana m
Prvi put sam imala priliku da posjetim izlozbu radova g. Dobrija Stojanovica. Bila sam opcinjena bogatstvom njegovog crtackog rukopisa i ljepotom i snagom crteza. Moram priznati, gotovo svaki crtez bih mogla posmatrati satima i da me u svakom momentu opcinjuje. G. Dobri, vi ste caroban umjetnik. Zelim Vam svaku srecu u zivotu i da stvorite jos mnogo ovakvih prekrasnih crteza.
Радомир Милосавић
Ја мислио да је ово била изложба Доброг Стојановића. Сад видим да је су то цртежи Добрија Стојановићија.
ako ste "razumeli" sliku
...sta vas briga za kriticara!?
Dr.Slobodan Beogradjanin, palilula
Boze, sta bi bilo sa umetnickim kriticarima kada bi pisali i govorili da ih gledaoc i ljubitelj umetnosti RAZUME!??? Zadnju recenicu sam razumeo, to je bila recenica na srpskom jeziku, a sve ostalo je "dokaz o specijalnosti vidjenja umatnosti" u ovom slucaju slikarstva! Postovana gospodjo, ovakva kolumna o umecu/talentu i jedinstvenoscu g.D.Stojanovica, je iskljucivo SUJETNO prikazivanje Vas same a nikako istinska analiza i pohvala slikara D.Stojanovica!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Визуелнa уметност

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља