четвртак, 09.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:58

„Фејсбук” изазвао бес играјући се осећањима корисника

понедељак, 30.06.2014. у 22:00
Ако може да утиче на емоције, може ли „Фејсбук” да утиче и на изборе? (Фото Бета)

Оно чега смо се плашили постало је реалност: „Фејсбук” нас користи као заморчиће и то не само да би видео како реагујемо на огласе, већ и да нам мења осећања. Овим речима је један блогер минулог викенда скренуо пажњу корисника најпопуларније друштвене мреже на студију у којој су невољно и несвесно учествовали.

Компанија је признала да је манипулисала садржајем на главној страници са обавештењима (News Feed) скоро 700.000 корисника да би установила да ли емоције могу да се шире преко друштвених мрежа. Пошло се од увреженог мишљења да кориснике депримира када на „Фејсбуку” виде да пријатељи живе боље од њих. Студија објављена у марту у једном стручном часопису одбацила је овај мит, тврде аутори.

У истраживању спроведеном 2012, у сарадњи са истраживачима Универзитета „Корнел” и Калифорнијског универзитета, једној групи је смањен број „позитивног емоционалног садржаја пријатеља”. Установљено је да су они после и сами писали мање позитивних објава. Другима је смањен садржај са негативним емоцијама и догодило се супротно – постали су оптимистичнији. Закључено је да емоције пријатеља преко друштвених мрежа утичу и на наше расположење, што је, кажу, први пут да је на великом броју људи експериментално доказано ширење емоција преко друштвених мрежа.

Истраживачи нису знали имена корисника, а сад се правдају да је изазвана промена била минимална и да нису намерно растужили хиљаде људи, како им се приговара. Вођа студије Адам Д. И. Камер објавио је у недељу поподне извињење на свом фејсбук-профилу.

Онлајн активисти, адвокати и политичари сматрају да је овај експеримент скандалозан, језив и узнемирујући. Општи утисак је да је „Фејсбук” прекршио етичке и правне норме не обавештавајући кориснике да су били део експеримента. Стручњаци за интернет напомињу да није новост да се алгоритмима бира понуђени садржај и да је интернет већ огромна колекција истраживачких студија у којима смо заморчићи. Међутим, „Фејсбук” је манипулисао осећањима корисника без њихове дозволе.

У компанији наводе да је промена странице са обавештењима у складу са политиком коришћења података на коју је 1,28 милијарди корисника пристало кад су направили профил. Амерички правни стручњаци кажу да „Фејсбук” није добио пристанак. Учесници истраживања по закону морају да знају сврху истраживања, очекивано трајање и предвидиве ризике и последице.

У недељу вече један британски парламентарац је затражио истрагу о овом случају. Џим Шеридан из комитета за медије сматра да је манипулисање емоцијама изузетно моћна ствар и да би законом требало заштити људе од сличних експеримената.

„Брине ме моћ ’Фејсбука’ и осталих да манипулишу размишљањима у политици и другим областима. Ако на овај начин могу да се контролишу мисли, мора да постоји заштита, и људи морају да знају у чему учествују”, пренео је „Гардијан” Шериданове речи.

Представница „Фејсбука” је рекла да је циљ истраживања био да побољша услугу и да понуди што занимљивији садржај. Неки критичари међутим сматрају да би сличан алат могао да се употреби у политичке сврхе пред изборе или да подстакне људе да што дуже остану на мрежи хранећи се „срећним мислима” да би компанија повећала приход од реклама.

Скандал око студије указао је на чињеницу колику контролу има „Фејсбук” над оним што корисници виде. Сваком се од око 1.500 расположивих објава прикаже 300 и то бира алгоритам на основу претходних активности.

„Фејсбуков” научни тим за податке израчунао је колико ће корисника путовати у Бразил на Мундијал и где је у САД најбоље бити самац, али ништа није изазвало реакцију као манипулисање емоцијама. Неки се питају да ли је „Фејсбук” на овај начин неког можда убио, јер се зна да је на мрежи много депресивних људи. Други кажу да није урадио ништа незаконито, али да је психолошким тестирањем корисника прешао границу.

----------------------------------------------

Може ли ЦИА притискајући „Фејсбук” да шири незадовољство у Судану

Клеј Џонсон из фирме која је водила Обамину онлајн кампању уочи избора 2008. питао се на „Твитеру” да ли би ЦИА могла да изазове револуцију у Судану притискајући „Фејсбук” да шири незадовољство међу тамошњим корисницима и да ли би Марк Закерберг (оснивач и директор „Фејсбука”) могао да преокрене резултате неких избора.

Ј. Ј. К.


Коментари2
9892d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

lidija m.
Vrlo rado bih bar popila kavu sa najmanje 50% svojih fb prijatelja,ali su daleko ili nam je zivot toliko ubrzan da u sitne nocne sate uspijemo razmjeniti koju rijec ili fotku... jedino me brine sto ponekad i prijatelji prijatelja putem prikaza komentara mog prijatelja imaju dostupnu fotku koju ne zelim podijeliti sa njima... a bilo bi jako lijepo da se cesce vidjamo face to face... bar prirodnije...
Zoran R.
Gomila ljudi gubi vreme na toj internet stranici koja ničemu ne služi osim otuđenju ljudi. Setite se kada ste poslednji put popili kafu i porazgovarali sa nekim od prijatelja, naročito sa Fejsbuka...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља