уторак, 16.10.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:04

Осам „Златних арена“ Милићевом ратном филму

Аутор: Дубравка Лакићсубота, 26.07.2014. у 21:57
Кристијан Милић, редитељ филма „Број 55“ Фо­то Пул­ски фе­сти­вал

Пула- Неких великих изненађења, ни на самом крају 61. Пуле, нема. Чак осам „Златних арена“ освојио је продукцијски и редитељски најнадмоћнији овогодишњи хрватски филм – „Број 55“ Кристијана Милића.

 Његове вредности жири је компарирао са вредностима још свега седам хрватских филмова. Онај на почетку фестивала најављени број од  12 овогодишњих такмичарских филмова, на крају се вошебно истопио и свео на осам (?). Копродукцијски филмови, укључујући и „Споменик Мајклу Џексону“ Дарка Лунгулова на чијој је шпици Мајк Дауни, члан Уметничког већа 61. Пуле потписан као извршни продуцент, нису се нашли на листи награђених од стране жирија. Усред фестивала продуценти филма „Свињари“ Ивана Ливаковића самоискључили су се из такмичења, а јуче је жири повукао из разматрања и дебитанстки филм „Влог“ Бруна Павића (ово му је дипломски филм на сплитској уметничкој академији).

 Службено -  „због бројних правних недоумица око могуће повреде ауторских права“, што се односи на свега неколико секунди „цитирања“ музике Џенис Џоплин, „Дорса“ и Боувија. Многима се ипак чини да је све то због могуће повреде ауторских права председника Иве Јосиповића, јер се аутентични снимак његовог оптимистичког говора о бољем животу младих у Хрватској користи у овом филму, који и иначе тематизује бесперспективност и незапосленост младих. Сплитски филмски дебитанти, све млађи од млађега, сматрају да им је овим нанета неправда, јер су за све спорне делове „Влога“ могли да буду упозорени на време од стране фестивала, а не на сам дан пројекције за новинаре и жири како се то јуче и догодило.

 

Кристијан Милић у друштву својих глумаца у Пули

Како било, на крају је жири донео одлуке какве је, с обзиром на изненађујуће слаб квалитет овогодишње хрватске продукције, чини се једино и могао да донесе. „Велику Златну арену“ за најбољи филм, што подразумева и новчани износ од 30 хиљада куна, жири је доделио продукцијској кући ХРТ и продуценту Станиславу Станку Бабићу за „филм продуциран по највишим професионалним стандардима и филм који даје аутентичан и емотиван приказ стварног догађаја из домовинског рата“. Образложење „Златне арене“ за најбољу режију Милићу, жири је срочио овако: „За мајсторско упризорење и вешту режију комплексних акционих ситуација и великог глумачког ансамбла“.

 У томе и јесу највећи квалитети мајсторија Кристијана Милића, чија је редитељска рука лака и прецизна. Међутим, проблем овог филма је што је тако постављен да је немогуће везати се за било који лик у филму, што су ратно-акционе сцене у „рамбо“ стилу и слично. У том смислу не могу се сложити са констатацијом жирија да је овај филм „емотиван приказ стварног догађаја“. „Број 55“ је оперисан од емоција. Чак их нема ни у оној последњој сцени када „четници“ јуначки докусуре неколико преосталих хрватских бранитеља, који су и иначе у самртном ропцу. Само пуцање из свих могућих оружја. Прибојавам се да ово већ постаје Милићева опсесија. Много ми је дражи његов претходни филм „Живи и мртви“. То је био ратни филм и са душом и са емоцијом.

 Са неколико „Златних арена“ завршио је и филм „Косац“ Звонимира Јурића и то за најбољу камеру (Бранко Линта), за најбољу главну (Иво Грегуревиће) и најбољу споредну мушку улогу (Игор Ковач).

 И дебитантски филм „Загреб капучино“ Вање Свиличић није прошао незапажено. Сниматељ Данко Вучиновић је освојио награду „Бреза“ за најбољег дебитанта и то за „елегантна и прецизна решења у приказу безличног потрошачког окружења главне јунакиње“, а са „Златном ареном“ у рукама за најбољу музику завршио је и композитор Лука Зима.

 За „емотиван приказ обичне жене присиљене да предузме драстичне мере како би решила егзинстенцијалне проблеме“ глумица Арета Ћурковић је за улогу Анкице у дебитантском филму „Happy  endings“ Дарка Шувака заслужено посвојила „Златну арену“ за најбољу главну женску улогу, док је ово одличје од злата за најбољу споредну женску улогу освојила њена партнерка у истом филму Анита Матић Делић (улога Куме).

 Као што се могло и очекивати, награду публике освојио је филм за децу „Шегрт Хлапић“ Силвија Петрановића (оцена 4,68). На трећем месту, према оцени публике (4,52) нашао се српски филм „Споменик Мајклу Џексону“ Дарка Лунгулова, чија је пројекција у Арени била једна од најпосећенијих...

 Пулежани су и ове године били изванредни домаћини, служба за госте и возни парк функционисали су беспрекорно те су се фестивалски гости осећали и вољено и жељено. Оно што је „шкрипало“ највише се односило на овогодишњи експеримент са проналажењем „кључа успеха за будућност фестивала“ о чему је ових дана писано на страницама „Политике“. Све ми се чини да су се на 61. Пули десиле само промене ради промена и да се показало да није било корисно мењати ствари које су се у предходним фестивалским издањима показивале и као добре и као корисне. О томе ваља размислити у припремама за наредно, 62. издање Пулског фестивала...


Коментари3
d6db1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bozidar skoric
Zasto Pulezani a ne Puljani??!! Molim objasnjenje. Hvala!
aleksandar st
„Број 55“ је оперисан од емоција. Чак их нема ни у оној последњој сцени када „четници“ јуначки докусуре неколико преосталих хрватских бранитеља, који су и иначе у самртном ропцу. -------------------------------------- Nagrađen je film sa hepiendom. Baš kao u Holivudu.
stara srpska
U zemlji slepih coravi je kralj.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља