уторак, 23.05.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:13

Партитура инспирисана свештеничком проповеђу

четвртак, 14.08.2014. у 21:57
Нада Колунџија Фото Танјуг

Пијанисткиња Нада Колунџија овог лета је с три концерта у Културном центру Београда успешно представила пројекат „Моја мала концертна антологија музике за клавир”, с делима савремених аутора од 1914. до данас. Антологију за сада не прати штампано издање или компакт-диск. Била је то јединствена прилика да публика чује остварења Филипа Гласа, Мередит Монк, Конлона Ненкероуа, Вилијема Дакворта, али и домаће ствараоце, који су писали и за Наду. Откако је недавно отишла у пензију као професор Факултета музичке уметности, наша саговорница је осетила слободу да се посвети свему што воли, посебно савременој музици. Широј јавности позната је и по класичном репертоару који интерпретира у камерној форми, углавном као сарадник брату и великом виолинисти Јовану Колунџији, а потом и другим музичарима. Уметнички је директор Центра лепих уметности „Гварнеријус” у Београду . Нада Колунџија премијерним извођењима већ годинама упознаје публику са значајним делима Шенберга, Ксенакиса, Берија, Месијана, Кејџа, Сатија, Кагела, Штокхаузена и многих других. Иза ње су бројне турнеје по свету, као и значајне награде.

Разговор почињемо о „Антологији”, коју Нада Колунџија овако представља:

–То је жива, концертна антологија, а у програмима сам давала информације о композиторима и делима. То је било важно јер је било доста аутора непознатих код нас. Бирала сам дела за која сам мислила да ће их публика заволети, а потом даље истраживати сама. Пажњу сам настојала да одржим и истовременим свирањем на два инструмента – на клавиру и клавиру играчки, као испајањем клавирског звука и снимљених матрица.

Упитали смо нашу саговорницу да наведе нека од мистичних дела са свог репертоара:

–Реч је о композицијама Георгија Ивановича Гурџијева, духовног учитеља, мистика, филозофа и композитора јерменско-грчког порекла, који је имаомного следбеника. Руски композитор Томас де Хартман провео је с њим читаве две деценије, записујући обиман опус музике коју је Гурџијев сакупио путујући. Дела која сам свирала снимио је Кит Џерет, феноменални импровизатор и џез пијаниста. Има ту занимљивих животних прича. На последњем концерту интерпретирала сам композицију Галена Х. Брауна, који је од делова проповеди јеванђелистичког свештеника у компјутеру направио ремикс и исплео клавирску партитуру. Ово снажно дело било ми је највеће откриће. Концерти су снимљени и планирани су за међународну размену посредством Трећег програма Радио Београда.

На питање у чему се састоји њена мисија и да ли тешко долази до дела савременика, наша саговорница одговара:

–Можда и имам мисију. Не знам. Школујући се, сам стално била уз композиторе. Током усавршавања у Будимпешти открила сам сјајну продавницу нота и то ме бацило у океан невероватно занимљивих остварења савремене музике. Онда су кренули концерти који су били новина за Београд. Овакви програми могу да буду рискантан потез и ја сам на то била спремна. Узбуђење да дођем до нове партитуре и да видим шта се ту крије стално ме је водило даље.

Нада Колунџија подстиче на компоновање и домаће ауторе.Тако смо недавно чули композицију Мирослава Мише Савића „За Наду”, насталу ове године.

–Миша Савић оставио је траг у домену перформанса, инсталације, експерименталног филма и видеа. За мене су писали Миодраг Лазаров Пасху, Душан Богдановић, Вук Куленовић, Катарина Миљковић, Ирена Поповић, Мајкл Пепа, Беверли Пински Григзби, Милош Раичковић, Јасна Величковић, Џени Пул, Михаило Ђорђевић. За америчку пијанисткињу Дебору Ричардс и мене композицију за два клавира компоновао је Ханс В. Кох – каже Нада Колунџија.

Ова пијанисткиња заинтересована је и за електронску музику, за коју неки тврде да нема душу (да ли је има?) и за џез, а својевремено је водила Међународни фестивал „Арт оф саундс” 2008, који више не функционише.Зашто?

–Џез сам некада много слушала. У немоћи да га свирам, обрадовала сам се што је Клод Болинг забележио неколико својих сјајних партитура фузије класике и џеза (кросовер), које сам изводила с колегама. Електронску музику не познајем довољно, али ме занима. Средство које се користи као инструмент уметничког израза није пресудно за резултат. Дело ће имати душу онолико колико му је удахнете. Некада то можда и није циљ.

„Арт оф саундс”, први међународни фестивал електронске вишемедијске уметности, настао је на предлог Арсенија Јовановића, композитора електроакустичке и конкретне музике. Уз помоћ мултимедијалног уметника Владана Радовановића, који је почасни доктор музике Универзитета у Колумбусу, у Охају, и почасни доктор вишемедијске уметности Универзитета уметности у Београду, фестивал се појавио крајем 2008. године у „Гварнеријусу”. Трајао је четири дана и представио више од 40 радова светских уметника. Верујем да овај фестивал има потенцијал да постане један од препознатљивих брендова Београда, поред Бемуса, Трибине композитора и других, али после почетне подршке Секретаријата за културу Београда и сјајне реализације, ни помоћ, која је тада симболично била додељена за фестивал, више није одобрена.

Биљана Лијескић


Коментари0
2b779
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља