недеља, 25.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 01.09.2014. у 15:00 Мирјана Зец, Јелица Антељ

Откуд „девојка са хиљадарке” на паковању пројиног брашна

Ружица Миленковић, чији се портрет налазио на новчаници од хиљаду динара тражи заштиту права аутора Андрије Миленковића, сликара и графичког дизајнера и њеног супруга који је преминуо пре десет година

Када је на паковању белог пројиног брашна једног произвођача из Пожеге угледала свој лик, Ружица Миленковић није могла да поверује. Иако је као некадашња „девојка са хиљадарке” пуних 15 година, од 1975. до 1990., била синоним економије старе земље и и те како позната, поновно појављивање у јавности поприлично је погодило. Није је, испричала нам је у редакцији листа „Политика”, толико повредила (зло)употреба њеног лика са поменутог апоена, колико чињеница да они који су пресликали део новчанице од 1.000 динара и ставили је на кесу са брашном, нигде нису навели да је то ауторско дело Андрије Миленковића, нашег познатог сликара и графичког дизајнера, супруга Ружице Миленковић, који је преминуо пре десет година. 

– Не замерам ја предузећу П. Г. Радмила Максића што је на својој амбалажи репродуковало део новчанице и мој лик, видеће се да ли је поштована процедура, али замерам Народној банци Србије због овако немарног односа према својој имовини у коју спадају и новчанице које више нису у оптицају. Одлука којом они регулишу ову област је непрецизна, непотпуна и неусклађена са Законом о ауторским и сродним правима, а требало би да буде усаглашена са овим системским законом – каже наша саговорница. 

Закон о заштити ауторских и сродних права врло прецизно регулише начин на који се могу користити ауторска дела или њихови делови. Ружица Миленковић само тражи да се поштује овај пропис.

– Пре мене би то требало да тражи Народна банка Србије, јер она је власник ове новчанице и од изузетне је важности да брине о новчаницама које више нису у оптицају и које се налазе у музејима и нумизматичким збиркама. Права аутора, како је наведено у члану 102 Закона о заштити ауторских и сродних права, трају за време његовог живота, али и 70 година после смрти – истиче Ружица Миленковић која ће затражити заштиту моралних права њеног супруга као аутора, јер су, она повређена самим тим што власник предузећа из Пожеге уз део апоена од хиљаду динара није навео име аутора и годину издавања новчанице што је у обавези.

– Морално право мог супруга као аутора је угрожено самим тим што је новчаница или њен део на овај начин искоришћен и то у комерцијалне сврхе, што такође не би требало да буде дозвољено. Са одлуком којом се „штити” Народна банка Србије, практично свако може да искористи новчаницу како хоће. Дакле, да је стави и на паковање отрова или било који други производ. Да ли је то могуће, макар и из пијетета према ауторима – пита Ружица Миленковић. 

Наша саговорница, како каже, није била много срећна ни када је уместо у рођенданском поклону њен портрет сасвим случајно завршио на „хиљадарки”. Остало је забележено да ова новчаница, састављена од 40.000 линија никада није била фалсификована. 

- Може ли се то рећи и данас, по начину на који се поново нашла у оптицају и то пред очима оних који би требало да је штите”, пита наша саговорница.

------------------------------------------------------------------------

Сива голубица

Ружица Миленковић у редакцији „Политике” (Фо тографије Tомислав Jaњић)

Новчаница од 1.000 динара појавила се пред 29. новембар 1975. године. Веома брзо прозвана је „сива голубица” због нијанси сиве боје на њој. Вредела је тада 55 америчких долара или 121 западнонемачку марку, а у тренутку када је повучена из оптицаја 1989. године њена вредност била је 10 пара конвертибилног динара и за тај новац није могла ни шибица да се купи. 

Идејно и ликовно решење новчанице од 1.000 динара, урадио је наш познати академски сликар и графички дизајнер Андрија Миленковић, светски признати минијатуриста и једини професионални креатор поштанских марака које је држава СФРЈ издавала. Његова марка „Триглав из Бохиња” два пута је на изложбама проглашавана за најлепшу марку на свету, а урадио је неке од најпознатијих заштитних знакова тадашњих компанија као што је знак Београдског сајма, затим ОЕБС-а у Београду, ликовна решења за Зимске олимпијске игре у Сапороу у Јапану, Медитеранске игре у Сплиту, као и више од три стотине графичких и ликовних решења за лого и препознатљиве знаке спортских и других догађаја како у свету тако и тадашњој држави.

Сликар Андрија Миленковић урадио је ликовно решење Ордена Светог Саве Српске православне цркве од првог до трећег реда, који СПЦ додељује заслужним личностима.

Тема по којој је Миленковић урадио графичка и ликовна решења за поменуту новчаницу, била је „зелени план”. За 15 година постојања овог апоена никада није фалсификована јер је чини више од 40.000 линија сивих нијанси. 

Лик девојке која у руци држи грозд, а иза ње комбајн жање пшеницу, сликар је урадио према лику своје супруге Ружице. Они који су то знали новчаницу су у време њеног повлачења, у шали називали „Рушка инфлација”.

------------------------------------------------------------------------

Репродукције само у складу са одлуком Народне банке Србије

Да ли се ликовна решења новчаница или њихових делова које је издала НБЈ, односно НБС могу слободно користити у комерцијалне сврхе стављањем слика или делова новчаница на паковања или на други начин? 

Новчанице које је издала Народна банка Србије, могу се репродуковати (што подразумева и коришћење у комерцијалне сврхе) само у складу са одлуком о условима под којима се могу репродуковати новчанице и ковани новац, тачка 3 („Службени гласник РС”, бр. 18/2011) која је објављена и на сајту Народне банке Србије.

Да ли је потребно тражити дозволу од НБС?

Уколико су поштовани услови под којима се могу репродуковати новчанице и ковани новац није потребна сагласност, односно одобрење Народне банке Србије.

Да ли је предузеће Радмила Максића из Пожеге тражило и дозволу од НБС да слободно може да користи лик са поменуте новчанице.

Поменуто предузеће није тражило дозволу од Народне банке Србије, Сектора за послове с готовином да може користити репродукцију било које новчанице, односно њеног дела. 

Постоје ли други примери коришћења ликовних решења са новчаница које је издала НБЈ или НБС? 

Репродукције новчаница које су до сада коришћене у маркетиншке сврхе, према нашим сазнањима, нису биле у супротности са поменутом одлуком.

Које је услове потребно испунити да би се користила ликовна решења са новчаница или само њихових делова у комерцијалне, рекламне и сличне сврхе? 

Новчанице и ковани новац могу се репродуковати ако је очигледно да није реч о новчаницама или кованом новцу који је издала НБС и то када је репродуковано само лице или само наличје новчанице, односно кованог новца, а при том су димензије репродукције веће од 125 одсто, то јест мање од 75 процената димензија новчанице, то јест кованог новца. Затим у случају кад је репродуковано и лице и наличје новчанице, односно кованог новца, а при том су димензије репродукције веће од 200 или мање од 50 одсто димензија новчанице, то јест кованог новца. Када је репродукција израђена у црно-белој техници, независно од димензија новчанице, то јест кованог новца и ако је реч о електронској репродукцији чија резолуција није већа од 72 тачке по инчу. НБС може, на захтев заинтересованих особа, дати сагласност за репродуковање новчанице или кованог новца и када та репродукција не испуњава горе наведене услове – ако процени да таква репродукција неће изазвати погрешно уверење да је реч о новчаници, то јест кованом новцу које је издала Народна банка Србије. Одлука, такође, прописује да се не смеју репродуковати новчанице или ковани новац ако општи изглед или поједини делови те репродукције вређају углед Републике Србије или НБС.

Коментари3
390a4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jelica autorska prava
Autor novčanice, Andrije Milenkovićje preminuo pre deset godina. Zakon o autorskim i srodnim pravima predviđa da naslednici nosioca autorskog prava,u ovom slučaju porodica, odnosno supruga, nasleđuju i štite sva prava nastala iz njegovog dela. U ovom slučaju to nije Narodna banka, već supruga autora koja sudskim putem može da traži zaštitu i obeštećenje.
Девалвиран Сомица
Данас си све, сутра увела ружа ...
pera peric
Gde ima da se kupi uzimam odmah 10 kila, da izvucem coveka iz problema

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља