уторак, 20.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:40

Муслимани су национална мањина

Аутор: Авдул Курпејовићпетак, 05.09.2014. у 15:00

Ко је, на основу чега и с којим циљем избрисао муслиманску националну мањину у Србији из списка националних мањина?

Неодговорно је и неприхватљиво политичко и државно прихватање и одобравање негирања културног и националног идентитета аутохтоних Муслимана Србије, који изводе своје порекло од домицилног хришћанског становништва које је примило ислам за време Османског царства. Нигде у свету не постоји муслиманска религија, конфесија, вера, нити вероисповест, већ само исламска. Крајње је незналачко и недобронамерно поистовећивање исламских побожника, верника, с националним идентитетом Муслимана.

Познато је да је Организација исламских земаља својом Повељом прогласила Муслиманску нацију у модерном смислу као нацију свих Муслимана у свету, чиме је озваничила неприхватљиво поистовећивање верског и националног идентитета Муслимана.

Муслимани су у бившој СФРЈ били један код конститутивних народа, после распада земље добили су статус националне мањине у свим новонасталим државама, осим у Босни и Херцеговини, где имају статус конститутивног, а у Црној Гори мањинског народа.

Историјски еволутивни процес народносног оформљења Муслимана био је различит у БиХ, Црној Гори, Србији и другим крајевима Балкана.

У Црној Гори Муслимани су Даниловим закоником из 1855. године добили статус „иноплеменика”, уз статус „иновјерника”, јер племе је прелазни период ка народном оформљењу код Црногораца у Црној Гори али и многим другим државама.

У Босни и Херцеговини озваничење националног идентитета извршено је 1900. године, када је договорено и прихваћено да се сви становници исламске вере национално изјашњавају као Муслимани.

У Србији је прелаз балканских муслиманских мањина после Првог светског рата с верског на етно-национални идентитет озваничен Уговором о заштити мањина из 1920. године а на основу Сенжерменског уговора о миру из 1919. године. Од тада континуирано тече процес озваничења националног идентитета Муслимана на Балкану и траје све до данашњих дана.

У Србији је, према попису становништва из 1991. године, било више од 246.000 Муслимана, а тај број се 2002. године свео на нешто више од 19.000, док је 2011. године пописано више од 22.000.

До радикалног смањења броја Муслимана дошло је и у Црној Гори, Хрватској, Словенији, Македонији и на Косову, јер је ступио на сцену „великобошњачки националистички, исламски асимилаторски програм”, утемељен на Изетбеговићевој Исламској декларацији.

Програмска декларација СДА усвојена је на Оснивачкој скупштини 1990, а на Бошњачком сабору у Сарајеву 1993. године донета је Одлука о враћању традиционалног националног имена Бошњак Муслиманима БиХ и других крајева. То је био својеврсни преседан, непознат и међународним документима забрањен колективни акт националног преименовања једног народа.

Негативни резултати таквог деловања на национални идентитет аутохтоних Муслимана на Балкану више су него трагични. Поставља се питање, зашто су и с којим циљем Муслимани Србије избрисани из списка националних мањина у поступку избора националних савета, јер се, према сазнањима из медија, не помињу у припремама за спровођење избора националних савета националних мањина.

Зашто се игнорише и маргинализује више од 22.000 припадника муслиманске националне мањине, а третирају се националне мањине и с мањим бројем припадника?

Иако одговорност сносе надлежни државни органи и руководства политичких партија, добар део одговорности сносе и муслимански интелектуалци зато што ћуте и све то пасивно посматрају. Они треба да се ослободе страха од новонасталих Бошњака и институционално се организују, политички или у невладиним организацијама, преко којих би се ангажовали на побољшању статуса и положаја и заштитили од дискриминације и бошњачке асимилације.

Питања покренута у овом раду детаљније су обрађена у издањима Матице муслиманске, а један од циљева је и покретање питања уважавања националног статуса Муслимана у Србији и њихово сврставање у националну мањину, уз истовремени позив Муслиманима Србије за успостављање сарадње у заштити националног и културног идентитета од бошњачке асимилације.

Нема намере да се мешамо у унутрашња питања државе Србије, већ је ово искључиво израз бриге за очување и уважавање националног идентитета и статуса Муслимана који никада до сада нису били угрожени као што су сада.

Председник Матице муслиманске Црне Горе


Коментари62
523de
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Momcilo Radulovic
Mislimani nikada nisu bili nacija.Oduvek su bili SAMO poklonici jedne religije. Iz necijih pritisaka , proglaseni su nacijom, sto pravo NE poznaje.Hajde da pravoslavce proglasimo nacijom. Ocigledno NE poznajete razliku izmedju naroda I NACIJE. Postalo je moderno konstruisanje BESMISLENIH nacija I jezika. Samim Tim ponistavaju sve vrednosti stare cak I vise hiljada godina.
Бајке за Балканце
Обзиром да у Свету влада игноранца и политиканнство слично као што у Србији естрадњачтво доминира културу и уметност онда ме ништа и не чуди аргументација у овоме тексту која је толико провинцијалистичка да може просто и да " заболи глава"! Немам речи којима бих могла да објасним читаоцима чиме се све данас аргументује и то из чисте ( не) интелектуалне бахатости "без главе и репа"! Игноранти нека наставе са својом игноранцијом а ботови нека и даље пишу по задатку: да бисмо сви живели СРЕТНО И ДО ВЕКА.... Баш као у правој балканској бајци.
Marko Jovanovic
Zamolio bih sve one , koji Srbe iz Srbije nazivaju Srbijancima, tipa, srbijanski predsednik, srbijanski premijer, srbijanska reprezentacija itd.itsl., daklke zamolio bi ih da mi objasne zašto, po toj istoj logici, ne zovu i rusijance u Rusiji, ša zatim rusijanski predsednik Putin, rusijanski premijer Medvedev, rusijanska reprezentacija itd. Normalno je jelte, nih sve nazivati Rusima, ruskim oredsednikom, ruskim premijerom, ruskom reprezentacijom itd. Pa i Rusa ima van granica Rusije, kao sto i Srba ima van granica Srbije,jedino se kod nase bivse brace uvrezilo da nas sve iz Srbije nazivaju Srbijancima, te tako i predsednika, oremijera i tako redom, sve zbog straha da ,slucajno, drzavljani tih drzava se ne poistovete sa Srbima iz Srbije, da slucajno ne pomisle da je srpski predsednik, premijer itd. i njihov. I prekodrinski Srbi su poprimili tu naviku, posebno kad su ljuti na maticu, onda vrlo često znaju pogrdno da se izjasnjavaju o "srbijancima" . Takvi smo mi Srbi,zato nas i svrbi.
Маја М.
Ако их не третирају као мањину - како су онда недавно формирали национални савет, попут Мађара, Словака и других?
Цане Лепи
Муслимани нису нација, те према томе не могу бити ни национална мањина. Просто. То је као кад би Хришћани у Сирији тражили да имају статус националне мањине.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Специјални додаци /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља