четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:58

Пругом за сат и по од Београда до Будимпеште

Аутор: М. Авакумовићчетвртак, 11.09.2014. у 10:21
Нужна модернизација: Батајница (Фото Д. Јевремовић)

Нова пруга Београд–Будимпешта, којом се тренутно путује око осам сати, била би корисна за Србију, Мађарску, али и цео регион, јер би могла да скрати време путовања чак и на сат и по и тиме убрзала превоз људи и транспорт робе ка централној и западној Европи. Још је дилема да ли треба градити потпуно новумодернизацијом старупругу прилагодити возовима за велике брзине.

Премијер Александар Вучић је у Кини разговарао са представницима више великих кинеских компанија и о изградњи пруге Будимпешта–Београд, која би највероватније била грађена путем јавно-приватног партнерства или концесије. Затражио је да му кинески партнериобећају да ћепруга бити завршена за три године.

Миодраг Поледица, државни секретар министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре сматра да би

тих 350 километара на Коридору 10б, то јест краку који повезује Београд и Будимпешту, значило много целом региону, јер би се и много брже достављала роба из јадранских и црногорских лука.

На српској страни је 184, а на Мађарској 166 километара, а тренутно имамо само један колосек. Ако би се  модернизовала пруга, правио би се још један колосек и реконструисао постојећи за брзину од 160 до 200 на сат.

Истовремено се разматра и нови систем за брзе возове, који подразумева изградњу двоколосечне пруге за брзе возове и за брзине од 300 километара на час.

– Обе опције су реалне. За реконструкцију и модернизацију већ за већи део имамо обезбеђену пројектну документацију што је предуслов за инвестиције. Део инвестиција би покрили из руског кредита, (пруга Стара Пазова–Нови Сад), а остаје део од Новог Сада до Суботице. Процена је да нам ту треба око 515 милиона евра за реконструкцију и модернизацију – рекао је Поледица.

Пруга Београд–Суботица грађена је од 1882. до 1884, а последњи ремонт урађен је 1980. године У току 2005. кредитом Европске инвестиционе банке ремонтовано је 14 километара пруге Чортановци–Петроварадин.

У „Железницама Србије” наводе да пругом између Београда и Суботице дневно прође око 50 возова. По реду вожње њихова брзина је око 71 километар на сат, али на већини деоница уведене су лагане вожње – 30 километара на час. Годишње превезу око 1,3 милиона путника и 40 милиона тона робе. Укупан приход прелази две милијарде динара, а могао би бити много већи.

Према прорачуну „Железница” ако би била изграђена двоколосечна пруга за брзине од 160 километара на сат возови би из Београда до Суботице стизали за сат и по или најдуже за два сата. Ако би пак била саграђена нова пруга за брзине од 300 километара на сат, из Београда до Суботице стизало би се за 47, а до мађарске престонице за сат и двадесет пет минута.

Железнице Србије и Мађарске разговарају о овом пројекту са кинеском Ексим банком од почетка ове године. А на последњем бизнис форуму на Копаонику тадашњи премијер Ивица Дачић је испричао како га је позвао мађарски премијер Виктор Орбан и питао да ли ћемо подржати идеју коју је он договорио са Кинезима о брзој прузи између Будимпеште и Београда:„Ја сам рекао – наравно да ћемо да подржимо. Само луд човек може да каже да то неће да подржи”.


Коментари11
b046e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bonn Berlin
Internacionalni savez zeleznica racuna da kilometar nove pruge kosta izmedju 12 i 30 miliona €vra. Udaljenost Beograd - Budimpesta iznosi oko 380 km i ako uzmemo srednju cenu od 2 miliona €vra, sa popratnim radovima bice negde oko 10 milijardi €vra. Suvise krupan zalogaj i za Srbiju i za Madzarsku. A ako bi se islo na brzine do 280 km/h, cena po kilometru bi bila jos veca, o vecima brzinama da ne sanjamo. Utopija, sa ili bez Kine.
Spectator Ovdašnji
Upravo je jedan komentator načeo pravu temu: šta vredi brzina od 300 km/h, ako carinici drže isti voz 45 minuta u stanici? Dakle, uz tehnologiju mora da se potpuno promeni i proces rada, tako da se prilagodi cilju - uštedi u vremenu (valjda?). Ako se carinici i policija počnu da zaklanjaju iza svojih propisa, ništa od "brzog" voza!
Slobodan Ratković
Medjunarodni voz "Avala"više ne saobraća izmedju Česke i Srbije radi stalnog kašnjenja radi carinskih zavrzlama na Kelebiji i Subotici.Kada bi se virtualno přetvořilo u stvarnost/u što sumnjam/Srbija bi mnogo dobila.Ali sve će ostati samo na zamajavanjima poput "Beograda na vodi",Beogradskog metroa,riječnog povezivanja sa lukom Solun,i da ne nabrajam druge nebuloze.Iz praznog se ne puca gospodo.S.R..
Milly Milly
Ljudi ja sam gospodja u dubokim godinama ajd da vidim I ja tu prugu za zivota I odem za sat I po u Budimpestu.. Mnogo je volim al ne mogu da putujem osam sadasnjih sati vozom..,, glava bi mi bila u torbi kakava je zeleznica a ja bih da pozivim jos koju godinicu..
Tomislav Srpski
Radi se definitivno o jednom strateski vaznom koridoru i treba graditi prugu za velike brzine, 300 km/h cak i vece. Ponekad treba preskakati tehnologije da bi se uhvatio korak sa razvijenim svetom. Uostalom Kina ne bi bila to sto jeste da je samo isla za drugima. U mnogim delovima Kine nikad fiksna telefonija nije ni uradjena, odmah se radila mobilna. Slicno i sa zeleznicom. Treba biti hrabar, voleti Srbiju i ici napred. Nema mesta pesimizmu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља