субота, 24.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:28

Шта доноси нови Закон о заштити потрошача

Укидају се судске таксе за потрошачке спорове чији су износи мањи од 500.000 динара.– Рок за одговор на рекламацију скраћен на осам дана, а потрошачи ће имати рок од 14 дана да производ купљен на даљину врате без објашњења.Тржишна инспекција добија нова овлашћења и моћи ће да санкционише трговце
Аутор: Јелица Антељпонедељак, 15.09.2014. у 15:00

Нови Закон о заштити потрошача почиње да се примењује од следећег понедељка, када ћемо и у пракси видети како функционише овај пропис, готово потпуно усклађен са европском потрошачком регулативом. 

У сарадњи са Центром за заштиту потрошача Србије „Политика” вам представља неке најважније измене и правила која ће од 22. септембра важити и за потрошаче и за оне који пружају услуге.  

Иако није много мењан у односу на претходни (садржи само две нове директиве), нови Закон о заштити потрошача ипак је учињено много да се ојача институционални оквир у коме ће се закон спроводити. 

– Нова законска решења доносе јачу и ефикаснију заштиту потрошача, првенствено код остваривања права из уговора о продаји. Прописана је, на пример, обавеза трговца да врати новац купцу уколико му не испоручи робу у уговореном року или најкасније у року од 30 дана ако другачије није договорено. Ово је од нарочитог значаја за потрошаче имајући у виду честе проблеме у пракси који се тичу неиспоручивања купљене робе (намештаја, беле технике) или закаснеле испоруке. Понашање трговца супротно овој законској обавези је прекршајно санкционисано – каже за „Политику” Весна Новаковић, помоћник министра трговине, туризма и телекомуникација за заштиту потрошача. 

Према њеним речима – и тржишна инспекција ће имати шири обим овлашћења. То конкретно значи да ће убудуће инспектори моћи да санкционишу понашања трговаца, што им још важећи стари закон није омогућавао.

У Центру за заштиту потрошача Србије кажу да су и очекивања грађана који им се обраћају велика и да су они већ почели да се интересују о својим новим правима. Председница овог удружења Вера Вида каже да је важно да се потрошачи и даље обучавају и стално подсећају на то да их закон штити, а да је трговцима такође битно да се придржавају нових правила, јер ће на тај начин избећи непријатности и задржати своје купце.

----------------------------

Решење за 15 дана

Рок за решавање рекламације јесте 15 дана као општи рок и 30 дана као рок за технику и намештај. Према одредбама претходног закона тај рок је дефинисан  као „примерен рок”, а према новом закону је изражен у данима. У пракси се дешавало да је трговац који је прихватио рекламацију неког уређаја до сада могао да га држи у сервису све док му не стигне део из иностранства, на пример, тако да инспекција практично није могла да реагује. 

----------------------------

Без амбалаже

Потрошач ће моћи да рекламира производ без амбалаже. 

Немогућност потрошача да достави продавцу амбалажу робе више не може бити услов за решавање рекламације нити разлог за одбијање отклањања несаобразности. 

----------------------------

Жалите се, бесплатно је

Укидају се судске таксе за потрошачке спорове до вредности од 500.000 динара. 

----------------------------

Како се жалити

• Најпре потрошач улаже рекламацију трговцу и чека одговор осам дана;

• Уколико није задовољан одговором на рекламацију контактира са удружењима за заштиту потрошача која дају савет и покушавају да преговорима дођу до позитивног решења;

• Када постоји основ за пријаву Тржишној инспекцији у складу са Законом о трговини и Законом о заштити потрошача, потрошач подноси пријаву и Тржишној инспекцији;

• У остваривању својих права потрошачи се могу обратити и надлежнима за арбитражу и медијацију; 

• Као крајња опција долази и судски поступак.

----------------------------

Искључење са мреже

Уводе се саветодавна тела при јавнокомуналним предузећима где ће бити укључени и представници евидентираних удружења за заштиту потрошача. Даваоци услуга ће моћи да обуставе пружање услуге уколико потрошач не измири потраживања у року од два месеца. 

Ако потрошач оспорава дуговање а настави да уплаћује текуће обавезе неће бити искључен са мреже до окончања поступка. 

----------------------------

----------------------------

Једнострано одустајање од уговора

Код уговора на даљину и уговора закључених ван пословних просторија, потрошач може једнострано да одустане од уговора у року од 14 дана чак и без навођења разлога. Новина је изједначавање ових уговора јер је досадашњим законом потрошач који је склопио уговор ван пословних просторија могао да раскине уговор 14 дана од дана потписивања уговора, док је куповином на даљину уговор могао да раскине у року од 14 дана од када је примио робу. То значи да ће потрошач који је на презентацији купио постељину, ћебе или неки други производ моћи да раскине уговор 14. дан од дана када је тај производ добио, а не 14. дан од када је потписао уговор.

----------------------------

Поправка, ако потрошач дозволи

У првих шест месеци од куповине роба ће моћи да се поправља само уз изричито одобрење потрошача. Уколико је незадовољан, моћи ће да бира између поправке и замене неког производа, а трговац неће смети својевољно и без изричитог одобрења потрошача робу да пошаље у сервис. На пример, ако је потрошач у рекламационом листу написао да тражи нове патике или ципеле (под условом да је рекламација прихваћена) трговац ће морати да му омогући замену за неки други пар обуће. Уколико уради нешто супротно захтеву купца, тржишна инспекција ће моћи да га казни.

----------------------------

Више притужби, једна тужба

Дефинише се појам „колективни интерес потрошача”. Ова заштита ће се односити на спречавање непоштене пословне праксе и неправичних уговорних одредби. Евидентиране потрошачке организације ће имати право да подносе пријаве за заштиту колективних интереса потрошача у управном поступку. Удружења ће овај поступак моћи да покрену само уколико им се минимум 10 потрошача јави са истим проблемом и истим трговцем. Тај број може бити и мањи од 10 потрошача ако се испуне додатни услови прописани законом.

----------------------------

Трговци ће обавезно водити „дневник”

Трговци ће бити у обавези да воде посебну евиденцију о примљеним рекламацијама потрошача које ће садржати све неопходне елементе из којих ће моћи да се види читав ток дешавања.

----------------------------

Локалне самоуправе помагаће удружењима

Јасно су дефинисани критеријуми за рад удружења потрошача као и обавеза локалне самоуправе да помогне њихов рад у циљу што боље информисаности и саветодавне помоћи потрошача. 


Коментари9
7f03d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

deni ribic
Jedno pitanje: Sta je sa "Nasrtljivom poslovnom politikom" i tackom 4? Ja sam podnio zahtjev da mi iskljuce grijanje jer ne boravim u stanu i necu da placam nesto sto ne koristim, a oni su to uslovili potpisima gornjeg i donjeg stanara koji , naravno , nisu htjeli da potpisu. Poslao sam email direkciji i direktor mi je odgovorio da prvo rijesim probleme s komsijama. Ja nisam u svadji s komsijama ali ljudi nece da potpisu. Sve je do ovog mjeseca uredno placeno, ali posto sam podnio zahtjev prestajem i da placam isto. Dakle, poslije dva mjeseca neplacanja oni su duzni da mi iskljuce grijanje ako ne uvaze zahtjev? Ako me i tuze i kojim slucajem dobiju parnicu da li je ovakav slucaj vec vodjen na Evropskom sudu u Strazburu jer mislim da idem cak i do te instance i da tuzim Srbiju( taj grad) za nedemokratske poteze?! Ovako, meni dva stanara odlucuju da li cu placati 50 eura mjesecno vise ili ne, a nije njihov stan. Apsurd!
bracika pusić
Standarna interpretacija novinara "zaduženog " za potrošače. Ako bi novinar malo istražio i obavestio nas kako potrošačke organizacije ( nevladin sektor ) mogu da nose atribut: Srbije.Po mom mišljenju ne može.Isto važi i za atribut : nacionalni! Pazi, nacionalni taxi u Bgd!Ako se novinar pokaže dorastao ovom što sam napisao, javljaću se i sa drugim zapažanjima u vezi sa zaštitom potrošača.Objavljivanje ovog komentara baciće pravo svetlo na uređivačku politiku Potrošača.Čekam ...
Zoran Vukov
Ključna i SUŠTINSKA promena je da su u novom zakonu pojam i definicija ZNAČENJA POJEDINIH IZRAZA u Članu 5 .stav 19. PRODAJNA CENA, 20. JEDINIČNA CENA ROBE, 21. "JEDINIČNA CENA USLUGE jeste konačna cenapo kwh struje, gasa, centralnog grejanja odnosno m3 vode ili drugoj mernoj jedinici pružene usluge koja je u redovnoj upotrebi i odgovara prirodi usluge, uključujući sve poreze i dažbine". Ova značenja su u novom zakonu izmenjena tako, da se kod električne energije i toplotne energije pored KOLIČINE x PRODAJNA CEAN = IZNOS , mogi uneti i stavke koje se ne računaju prema potrošenoj mernoj jedinici , uključujući cenu koja se plaća za priključenje na distributivnu mrežu. To znači da JKP mogu da ti fakturišu izmišljene obaveze, i da je takav račun ispravan kao što to odavno rade. Time se pokriva i dosadašnji nezakoniti rad i uvećani iznosi koji su do sada nezakonito fakturisani. Na taj način potrošači nemogu da se odbrane od IZMIŠLJENIH NAMETA sa kojima se UVEĆAVA IZNOS NAPLATE.
Zoran Vukov
Očigledno je da je novi Zakon imao za cilj da OSPORI PRAVA korisnika daljinskog grejanja i potrošača električne energije koji su utuženi jer nisu neki neispravan račun platili a koji se godinama nezakonito izdaje jer vlast ne želi da naplatu uvede u zakonski okvir. Ovako jednostavnom izmenom značenja pojedinih izraza (legalizuje nezakoniti rad JKP koja ovako zadužuju korisnike, pa ako nemogu da plate, plene im imovinu stan i isteruju na ulicu, stvarajući prosjake. Ovo je ozbiljna stvar i svi bi morali toga da su svesni. Tako isto će izmenama pojedinih zakona da osporavaju STEČENA PRAVA PENZIONERA a ovakavim nasrtajem na prava i imovinu niko neće biti zaštićen od plačke. Dovoljno je da uz stavku koju treba da platiš, se unese i izmišljeni NAMET kojim se UVEĆAVA OBAVEZA, a da se korisnik ne može zaštititi od praktično LAŽNIH I IZMIŠLJENIH OBAVEZA, jer je doneti zakon to omogućio. Intervencija USTAVNOG SUDA je neophodna ukoliko ima snage da se pravilno izjasni i ove odredbe ukine.
mirko jagetic
Firma Ekosekund je reciklirala ulje za gradjevinski oplatol i zatrovala 220 stanova u naselju Mileve Marić u Beogradu. Sada se svi, uključujući Gradjevinsku direkciju, ministarstvo gradjevine, vladu Srbije prave ludi i pokušavaju da prevare 220 porodica i ostave ih u kontaminiranim stanovima. GDS predlaže sanaciju zatrovanih zgrada, na osnovu 15-dnevih ispitivanja Instituta Vinča, mimo svih zakona i pravila gradjevinske struke i hoće pošto poto da izigra stanare.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља